Wordpress

1
Na al een aantal jaar in het achterhoofd te hebben gehad heb ik nu de stap gemaakt om iets te gaan beginnen. Het betreft een webwinkel in t-shirts meer informatie kan ik daar nog niet overgeven.

Nu wordt het langzamerhand tijd om te kijken hoe en waarmee ik de webshop ga maken, met coderen ben ik niet goed. Designen kan ik wel ik wil geen standaard webshop vandaar dat ik het enigzins zelf wil ontwerpen etc. De kosten moeten laag zijn want het doel is ook niet om winst te maken maar puur om ervaring op te doen en om na een tijdje te evalueren om er mee door te gaan of niet en om in het vervolg andere webshop's te starten.

Ben nu dus een beetje opzoek gegaan en kwam onder andere ook uit bij wordpress, daarom ben ik ook benieuwd naar adviezen en of ervaringen met een webshop in wordpress. Zijn er genoeg mogelijkheden om redelijk eenvoudig (manuren niet meegeteld) met wordpress een webshop te maken en is dit verstandig of niet. Het hoeft niet in 1 dag klaar te zijn, logisch ook want ik wil niet een 13 in dozijn webshop.

Had eerst altijd het idee dat alleen blogs gebruik van wordpress maakten maar na wat research klopt dit dus niet.

Re: Wordpress

2
Leuk om je verhaal te lezen. Exact hoe ik het op dit moment ook doe. Ik gebruik zelf ook Wordpress met de Shopplugin (http://www.shopplugin.net) voor mijn webshop. Het werkt goed en je kan zoals je zelf wellicht ook wel weet, makkelijk designen en widgets toepassen. De Shopplugin moet je wel nog flink naar je eigen smaak aanpassen, maar als dat geen probleem is, is dit echt ideaal.

Ik ben zelf een script analfabeet en toch heb ik een degelijke website neer kunnen zetten al zeg ik het zelf. Als je nog vragen over de plugin hoor ik het graag.
Koop uw favoriete Amerikaanse eten en drinken bij http://www.interfoods.nl!

Re: Wordpress

3
Waarom zou je een blog cms gebruiken als er ook webwinkel cms systemen zijn?? Het circuit op met een fiat panda lijkt mij een goede vergelijking.

Ik heb niets tegen wordpress zelf, gebruik het namelijk wel voor mijn bedrijfswebsite, maar ik zou dit nooit inzetten voor een webwinkel.

Re: Wordpress

4
Voornamelijk omdat het een persoonlijke voorkeur kan zijn om voor Wordpress te kiezen. Men kan er meer ervaring in hebben en daarom een voorsprong hebben in het aanpassen van de website.
Op het moment dat je Wordpress gebruikt wordt de blogfunctie niet meer gebruikt, het gaat puur om de gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheden die het biedt. Denk aan widgets en andere plugins.
Koop uw favoriete Amerikaanse eten en drinken bij http://www.interfoods.nl!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wordpress

5
Nu even de nadelen van WordPress...

Even Interfoods.nl als voorbeeld genomen..

pagespeed score: 28 uit 100
YSlow(V2) score: D (A is beste, F is slechste score)
YSlow(V1) score: F (A is beste, F is slechste score)

Even meenemen dat Google de snelheid van een website steeds belangrijker gaat vinden is dit een grote makke van WordPress als ecommerce engine.

Nu is het in het geval van Interfoods misschien niet zo belangrijk aangezien ze redelijk unieke producten verkopen maar op de markt van T-Shirts is dit de wedstrijd op krukken beginnen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Wordpress

6
Dit soort snelheids antwoorden zeggen niet veel.
Wie zegt dat het aan wordpress ligt. Niet aan de plaatjes, aan de server, aan het moment enz. Als je snelheid wilt vergelijken moeten alle pakketten dezelfde data hebben en op dezelfde server staan en over meerdere dagen gemeten. Alleen dan zegt het iets.

Als je snelheid wilt dan moet je sowieso geen standaard CMS nemen want daar zit altijd teveel in en is dus langzamer dan nodig.

Re: Wordpress

7
PaulG schreef:Dit soort snelheids antwoorden zeggen niet veel.
Wie zegt dat het aan wordpress ligt. Niet aan de plaatjes, aan de server, aan het moment enz. Als je snelheid wilt vergelijken moeten alle pakketten dezelfde data hebben en op dezelfde server staan en over meerdere dagen gemeten. Alleen dan zegt het iets.

Als je snelheid wilt dan moet je sowieso geen standaard CMS nemen want daar zit altijd teveel in en is dus langzamer dan nodig.
YSlow en Pagespeed kijken niet naar de snelheid in (mili)seconden maar of de aangeboden gegevens zo efficiënt mogelijk doorgegeven worden en dat gebeurt in het geval van WordPress niet.

Heeft niets te maken met het moment, server of wat dan ook. Dus het zegt genoeg.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Wordpress

9
Nogmaals het gaat niet puur om het aantal (mili)seconden maar meer om hoe de informatie naar de browser komt. De snelheid van jou server naar mijn browser heb jij maar ten dele invloed op en hangt van een heleboel factoren af zoals PaulG terecht opmerkt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Wordpress

10
tja, dat soort problemen heb je natuurlijk met ieder CMS, zeker wanneer de webshophouder geen codeervaring heeft. Ik vind Wordpress voor kleine webshops met een beperkt product arrangement best een leuke oplossing. Ik bouw zelf al jaren van alles met Wordpress, en ik zie het dan ook zeker niet als een blog CMS, hoewel daar de roots uiteraard liggen.

Ik zou het zeker een kans geven, overstappen kan altijd. Maar heb je serieuze webwinkel ambities, dus zal je assortiment groeien start dan liever direct met een webwinkelpakket. Je leert daar dan uiteindelijk veel meer van, en dat lijkt je doel te zijn met deze onderneming.

Re: Wordpress

11
eentje schreef:Nu even de nadelen van WordPress...

Even Interfoods.nl als voorbeeld genomen..

pagespeed score: 28 uit 100
YSlow(V2) score: D (A is beste, F is slechste score)
YSlow(V1) score: F (A is beste, F is slechste score)

Even meenemen dat Google de snelheid van een website steeds belangrijker gaat vinden is dit een grote makke van WordPress als ecommerce engine.

Nu is het in het geval van Interfoods misschien niet zo belangrijk aangezien ze redelijk unieke producten verkopen maar op de markt van T-Shirts is dit de wedstrijd op krukken beginnen.
Dit zijn geen standaard t-shirts en er is maar een bepaalde groep die deze shirts zullen gaan dragen dus daar voorzie ik geen problemen mee.

Re: Wordpress

12
Interfoods.nl schreef:Leuk om je verhaal te lezen. Exact hoe ik het op dit moment ook doe. Ik gebruik zelf ook Wordpress met de Shopplugin (http://www.shopplugin.net) voor mijn webshop. Het werkt goed en je kan zoals je zelf wellicht ook wel weet, makkelijk designen en widgets toepassen. De Shopplugin moet je wel nog flink naar je eigen smaak aanpassen, maar als dat geen probleem is, is dit echt ideaal.

Ik ben zelf een script analfabeet en toch heb ik een degelijke website neer kunnen zetten al zeg ik het zelf. Als je nog vragen over de plugin hoor ik het graag.
Even gekeken op je website, ziet er netjes uit. Denk dat ik mijn eigen smaak/draai ook wel met Wordpress moet lukken.

Re: Wordpress

13
arjen schreef:tja, dat soort problemen heb je natuurlijk met ieder CMS, zeker wanneer de webshophouder geen codeervaring heeft. Ik vind Wordpress voor kleine webshops met een beperkt product arrangement best een leuke oplossing. Ik bouw zelf al jaren van alles met Wordpress, en ik zie het dan ook zeker niet als een blog CMS, hoewel daar de roots uiteraard liggen.

Ik zou het zeker een kans geven, overstappen kan altijd. Maar heb je serieuze webwinkel ambities, dus zal je assortiment groeien start dan liever direct met een webwinkelpakket. Je leert daar dan uiteindelijk veel meer van, en dat lijkt je doel te zijn met deze onderneming.
Ik ga zeker andere mogelijkheden bekijken,maar Wordpress maakt op dit moment een goeie indruk qua design en gebruiksvriendelijkheid.

Mijn assortiment zal rond de 20 producten liggen,niet heel veel dus.

Re: Wordpress

15
@eentje, nou daar wil ik toch wel een kanttekening bij maken. Je gebruikt CSS, eens, maar de pakketten hanteren toch allemaal hun eigen visie op vormgeving, naamgeving en klassengebruik. Dus hoe gemakkelijk je de structuur door hebt kan best wel verschillen, plus je wilt misschien toch nog een eigen template hebben voor bijvoorbeeld een overzichtspagina, dan zul je naast CSS toch ook wat html en php moeten begrijpen.

@TS, het klinkt mij alsof je met WP best wel even vooruit kan kijk ook eens naar WP + WooCommerce, er is een Nederlandse vertaling voor en er zijn best wel wat uitbreidingsmodules voor.