Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

1
Beste Webwinkelforum,

Er was een klant die kocht een aansteker in onze webshop. Deze aansteker is van een bekend merk en deze had volgens hem een mankement. Wij vragen de klant het altijd retour te sturen en dan krijgen ze een nieuwe en wij sturen de kapotte aansteker naar de Nederlandse leverancier.

Nu zegt de klant dat de aansteker vlam aan bleef staan toen hij de knop losliet waardoor er schade is op zijn mobiel. Toen begon hij over een schade claim dit en dat.

Mijn vraag, wie is er verantwoordelijk voor zo een schade. Zijn wij dit als webshop of is dit het bedrijf zelf die de aansteker maakt?

Hij zegt, als ik een TV koop bij de mediamarkt en die geeft schade dat hij dan bij de mediamarkt een claim indient. En dit dus hetzelfde is als een webshop.

Kunnen jullie mij uitleggen wat hierin de aansprakelijkheid is en hoe het zit met het verhaal hierboven?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie kennis!

Groeten Jordi
Tijdelijk actie voor webwinkeleigenaren: Webshop banner laten maken voor slechts 30 euro met 100% tevredenheidsgarantie. Referentiewerk Aanstekerwebshop

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

4
Ja, maar dan moet hij helemaal stuk zijn, maar een klein beetje brandschade is geen 500 euro schade. Maar is de maker van deze aanstekers hier dan niet verantwoordelijk voor? Dat lijkt mij wel, zei moeten zorgen dat de aanstekers veilig zijn en niet de winkel die ze verkoopt.. Toch?
Tijdelijk actie voor webwinkeleigenaren: Webshop banner laten maken voor slechts 30 euro met 100% tevredenheidsgarantie. Referentiewerk Aanstekerwebshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

6
Je mag het doorverwijzen naar de fabrikant, je hoeft er zelf dus geen moeite voor te doen en je klant kan geen schade bij jou verhalen, tenzij jij hebt gezegd dat het gebrek niet bestaat.

Niet doorverwijzen, maar wel verhalen kan wanneer:
- Product buiten de EU is geïmporteerd door jou
- Levert onder eigen merknaam, bijvoorbeeld Jordib aanstekers
- Je het product eerder hebt gerepareerd

Indien jij het dus bij een leverancier binnen de EU hebt ingekocht, kun je je klant gewoon doorsturen naar de fabrikant, mits niet voldaan is in een van de bovenstaande.
Verwijs hem wel naar de franchise van 500 euro, zal hem een hoop moeite besparen.

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

7
RicardoV loopt wel heel erg hard van stapel.

Is de schade onder de € 500,- dan is de verkoper het aanspreekpunt van de klant.

Procedure:
Laat de klant aangeven hoe hoog zijn schade is.

Boven de 500,- doorsturen naar de fabrikant / importeur
Onder de 500,- ben jij aan zet.

Het is dan aan jou om te bewijzen dat de klant het niet op een normale manier gebruikt heeft.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

8
eentje schreef:RicardoV loopt wel heel erg hard van stapel.

Is de schade onder de € 500,- dan is de verkoper het aanspreekpunt van de klant.

Procedure:
Laat de klant aangeven hoe hoog zijn schade is.

Boven de 500,- doorsturen naar de fabrikant / importeur
Onder de 500,- ben jij aan zet.

Het is dan aan jou om te bewijzen dat de klant het niet op een normale manier gebruikt heeft.
Bij goederen is er een franchise van 500 euro.
Volgens mij heeft dat bedrag niets te maken met het doorsturen of niet naar de fabrikant en hangt het doorsturen van een aantal andere feiten af.

o.a.; http://repub.eur.nl/res/pub/8249/VanBoo ... chtH13.pdf

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

9
Je moet je eigen PDF toch goed lezen:
Wordt deze drempel niet overschreden, dan
kan de zaakschade niet op de producent worden verhaald, maar wel op de detaillist die de zaak heeft verkocht (art. 7:24 lid 2 onder c BW)
Wat zegt art. 7:24 lid 2 c BW:
Bestaat de tekortkoming in een gebrek als bedoeld in afdeling 3 van titel 3 van Boek 6, dan is de verkoper niet aansprakelijk voor schade als in die afdeling bedoeld, tenzij:
c. het betreft zaakschade terzake waarvan krachtens afdeling 3 van titel 3 van Boek 6 geen recht op vergoeding bestaat op grond van de in die afdeling geregelde franchise, onverminderd zijn verweren krachtens de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
Zie voor een betoog in normaal Nederlands:
Consuwijzer
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

10
eentje schreef:Je moet je eigen PDF toch goed lezen:
Wordt deze drempel niet overschreden, dan
kan de zaakschade niet op de producent worden verhaald, maar wel op de detaillist die de zaak heeft verkocht (art. 7:24 lid 2 onder c BW)
Wat zegt art. 7:24 lid 2 c BW:
Bestaat de tekortkoming in een gebrek als bedoeld in afdeling 3 van titel 3 van Boek 6, dan is de verkoper niet aansprakelijk voor schade als in die afdeling bedoeld, tenzij:
c. het betreft zaakschade terzake waarvan krachtens afdeling 3 van titel 3 van Boek 6 geen recht op vergoeding bestaat op grond van de in die afdeling geregelde franchise, onverminderd zijn verweren krachtens de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
Zie voor een betoog in normaal Nederlands:
Consuwijzer
Ik heb er inderdaad iets te snel doorheen gelezen. Dank voor de opheldering.

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

11
Geen probleem... dat is het mooie van een forum... iedereen word er beter van.

Blijft natuurlijk de vraag of het normaal gebruik is dat je een aansteker die blijft branden in de nabijheid van je telefoon houd en dan wel op zo'n manier dat deze beschadigt.

Daarnaast mocht dit als normaal gebruik gezien moeten worden dan is de vraag wat is de schade? Doet de hele telefoon het niet meer of is alleen de case beschadigt? Is alleen de case beschadigt dan hebben we het hier over de dagwaarde van een OEM case. Dus hooguit een paar tientjes.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

12
Zoveel goede reacties! Wauw super. even als reactie op de laatste reply.. Stel het is zijn case van een paar tientjes, moet de webshop dit dan betalen of de importeur in Nederland?

Want is het onder de 500 euro schade, moet de webshop dat betalen, of is het onder de 500 euro de klant zijn/haar pakkie aan?

Klopt wat jullie zeggen, je mobiel naast je aansteker, is dit al slim te noemen. Ik denk dat het niet waar is want er wordt al terug gekrabbeld dat het kleine schade is.. maat wie doet zijn turbo aansteker in zijn broekzak naast zijn Samsung Nexus.. :).

Dit helpt mij erg voor de toekomst! Eerst vragen wat de schade is.. en dan de keuze daarop maken of het boven of onder 500 euro is.

Groeten Jordi
Tijdelijk actie voor webwinkeleigenaren: Webshop banner laten maken voor slechts 30 euro met 100% tevredenheidsgarantie. Referentiewerk Aanstekerwebshop

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

13
Dat hangt dus af wat je klant claimed. Claimed hij een nieuwe telefoon van meer dan 500 euro verwijs je hem netjes door naar de importeur/fabrikant eventueel met verwijzing naar consuwijzer of het Burgelijk Wetboek.

Claimed de klant onder de 500 euro vraag dan van hem om zijn verhaal over hoe het gebeurd is netjes op schrift te stellen en dit samen met zijn claim jou per post of email (geen hotmail adres oid) toe te laten komen. Je mag ook vragen om foto's van de schade en je wilt natuurlijk het product terug om te (laten) testen.

Vanuit daar kijk je verder.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

14
Maar hij kan je dan ook vast brandwonden laten zien. Want de turbo aanstekers die ik ken, wil je niet aan hebben in je broekzak. Het lijkt mij heel erg een zaak van ik heb iets doms gedaan en even kijken of iemand anders er voor kan opdraaien


Trouwens even iets anders. Stel je voor dat we deze discussie met video antwoorden zouden hebben gedaan...

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

15
Beste Eentje,

Maar wat bedoel je precies met dan kijk je verder. Stel er is een schade van 200 euro. Zouden dan wij die bij onze verzekering moeten verhalen? Gaat dit naar een rechter die iemand gelijk geeft. Of moet je dit uit eigen zak moeten betalen?

En kan dit een algemene voorwaarden nog beschermen..? Als wij daarin zetten dat wij door gebruikersschade niet aansprakelijk zijn. Dat bij schade de klant naar de importeur moet? En als ze dit accepteren dat wij dan in ons recht staan.
Het lijkt mij heel erg een zaak van ik heb iets doms gedaan en even kijken of iemand anders er voor kan opdraaien
Klopt, er is nu al anders overeen gekomen, want in zijn eerste email was alles beschreven als. Ik legde de aansteker na het aansteker voor mij op de tafel zonder iets anders te doen en daar lag mijn mobiel naast. Hij had ook brandwonden, maar die nam hij (uit aardigheid) voor lief. 100% dat dit berust is op schade die hij al had op zijn telefoon en er iets uit wilt halen.

Maar ik stel deze vele vragen ook voor de toekomst voor als er andere zijn.

Dank dank dank!

Groeten Jordi
Tijdelijk actie voor webwinkeleigenaren: Webshop banner laten maken voor slechts 30 euro met 100% tevredenheidsgarantie. Referentiewerk Aanstekerwebshop

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

16
Als je verzekerd bent voor dit soort dingen schijf je het inderdaad door naar jou verzekering. 99 van de 100 keer gaat het niet naar de rechter maar word het onderling geregeld. (net als bij autoschade etc.)

Heb je geen verzekering of een hoog eigen risico dan kan je ook samen met de fabrikant wat doen.

Uitsluiten in de Algemene Voorwaarden heeft geen effect aangezien dit een dwingend recht is,

Het kan ook zijn dat het alleen gaat om een case dan zou ik zoiets hebben van geen verder gezeur koop hem een nieuwe case en daarmee is de kous af.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Schadevergoeding wie verantwoordelijk?

17
Top, helemaal duidelijk allemaal! Ik weet wat ik in de toekomst moet doen.
Ik zet sowieso op de website een gebruikers voorwaarden om de mensen te informeren. Zo van: Stop de aansteker niet bij uw mobiel in uw broek het is immer een product wat hitte kan genereren. Op die manier laat ik mensen al oppassen en zullen ze (als het toch gebeurt) denken dat het hun eigen fout is dat ze het dan toch gedaan hebben.

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Groeten Jordi
Tijdelijk actie voor webwinkeleigenaren: Webshop banner laten maken voor slechts 30 euro met 100% tevredenheidsgarantie. Referentiewerk Aanstekerwebshop