Cookiewet

1
Hoe doen jullie het met de cookie wetgeving?

Sinds gisteren staat er op mijn website een cookiebar, maar sindsdien krijg ik helemaal geen statistieken meer. Ik kan geen gegeven monitoren, dit is toch een must?
Ik weet dus uberhaupt niet of er bezoekers op mijn site zijn.... :( Hoe doen jullie dit?

Re: Cookiewet

2
Ik kijk eerlijk gezegd nog de kat uit de boom. Ben bang dat het alleen maar mensen zal afschrikken.
Ben sowieso pas een paar grote sites tegengekomen die het wel vermelden.

Re: Cookiewet

3
frafra schreef:Ik kijk eerlijk gezegd nog de kat uit de boom. Ben bang dat het alleen maar mensen zal afschrikken.
Ben sowieso pas een paar grote sites tegengekomen die het wel vermelden.
Vandaag en gister ook op het nieuws, van de 16 grootste sites slechts een aantal die het vermelden en slechts 1 die expliciet een acceptatie vraagt.

Re: Cookiewet

4
Tja mijn webhoster heeft het geplaatst, maar het is toch raar. Nu kunnen we onze bezoeken dus op geen een manier meer monitoren? Dit is toch een must.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Cookiewet

6
Het is een huurwinkel.. Dan kan en mag dat.

Ik zou contact opnemen met de provider en vragen of ze de statistieken kunnen fixen.

Re: Cookiewet

7
Je site meldt:
Ludger schreef:Wij maken gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken.
Dat is dan een brevet van onvermogen voor Winkelkarretje: voor het bijhouden van statistieken heb je helemaal geen cookie nodig.

Re: Cookiewet

8
Het is inderdaad een huurwinkel. Volgens hun mogen ze zonder toestemming van de bezoeker niks meer opslaan.

Ward, hoe kun je dan de statistieken bijhouden?

Re: Cookiewet

9
Open source stats Piwik(.org) biedt een cookievrije oplossing aan (gebruik ik voor mijn websites met minder dan 1000 bezoekers per dag) en getclicky(.com) biedt ook cookievrije statistieken aan, die gebruik ik voor 3 websites die gezamenlijk dagelijks de 80000 bezoekers per dag aantikken, deze laatste is een betaald pakket.

Deze scheiding maak ik bewust, Piwik moet je namelijk zelf hosten, ik heb daar een aparte server voor, maar de stats zijn me niet zoveel waard dat de server ook geschikt is gemaakt voor druk bezochte websites, Clicky levert voor mij die capaciteit wel voor een relatief zeer laag bedrag.

Let wel, in ieder geval voor deze 2 opties geldt dat de statistieken minder uitgebreid worden als je ze cookievrij maakt. Voor mij nog wel uitgebreid genoeg..

Re: Cookiewet

10
Bedankt voor je reactie DeVries! Ik maakte al gebruikt van PiWik aangezien mij dit werd aangeboden, ik zal eens even naar mijn hoster mailen dat deze mogelijkheid er is.

Minder uitgebreid is voor mij geen probleem. Ik kon eerst zien wat mensen voor resolutie hadden,provider, browser en add-ons. Het minimale wat ik wil zien is het aantal bezoeken.

Re: Cookiewet

11
Ludger schreef:Het minimale wat ik wil zien is het aantal bezoeken.
Roep dat niet te snel! Uitgebreide bezoekersstatistieken kunnen heel verklarend werken als je website niet de gewenste acties opleveren. Alleen de bezoekersaantallen leveren vaak meer vragen op dan dat ze beantwoorden.
Bij grote webshops/websites zijn mensen aangesteld om zich alleen maar bezig te houden met het analyseren van de statistieken om zo de website te kunnen optimaliseren. En uit eigen ervaring weet ik dat dit heel erg de moeite waard kan zijn.

Voor de cookievrije traking voor Piwik moet je bij instellingen naar tabblad privacy gaan.

Re: Cookiewet

13
hoeveel extra data verkeer ga je hebben met Piwik? (als je er al een aparte server voor gebruikt - kost dus toch ook geld)

Re: Cookiewet

14
Ludger schreef:Maar zonder bezoekersaantallen ben je ook nergens. Je hebt dan geen weet van je conversie.
We hebben het hier over statistieken. De opbouw van je website, je usability en je manier van bezoekers aantrekken zorgt voor conversie. Conversie = bezoeker doet de gewenste actie op website, daar heb je geen statistieken voor nodig. Pas als je de conversie wil analyseren, dan komen de statistieken van pas, en dan heb je aan alleen de droge bezoekersaantallen helemaal niks, je kan er alleen een conversie-ratio uitpoepen, maar een ratio zegt nog weinig zonder achtergrond informatie.

Als 1 op de 1000 bezoekers bij jou een sale doen, dan zou je op basis van de alleen de bezoekersaantallen dit wellicht een hele slechte ratio vinden. Met meer uitgebreide stats kan je achterhalen dat 95% van de bezoekers vanaf een chinees webdesign forum komen waar ze jou website gebruiken ter inspiratie voor design. Je ratio zou dan opeens 1 op 50 kunnen zijn, en daar zou je dan opeens best tevreden mee kunnen zijn.

Re: Cookiewet

15
veke schreef:hoeveel extra data verkeer ga je hebben met Piwik? (als je er al een aparte server voor gebruikt - kost dus toch ook geld)
Dat kost mij een gehele VPS bij een VPS boer. Ik heb meer dan 150 websites online wat het voor mij de moeite waard maakt. Persoonlijk zou ik Piwik nooit op dezelfde server draaien als waar de gemeten website op staat, helemaal als het om een shared server gaat. Als jouw website 1000 bezoekers op een dag heeft worden ook minimaal 1000 keer de Piwik stats aangetikt.

Een goed stevige server moet het trouwens prima allebei aankunnen, maar ik neem het zekere voor het onzekere. Piwik moet mijn website niet kunnen vertragen.

Re: Cookiewet

16
Het opslaan van gedetailleerde gebruikers statistieken zonder cookies zie ik geen meerwaarde in, om de volgende reden:

Q: Mijn site maakt geen gebruik van cookies, maar van een andere techniek, mag dit wel?
De bepaling gaat verder dan het plaatsen van cookies; de bepaling ziet ook op andere technieken
waarbij gegevens geplaatst worden op randapparatuur van gebruikers waaronder het gebruik van
Javascripts, Flash cookies, HTML5-local storage en andere technieken waarbij gegevens worden
geplaatst en/of uitgelezen. Slechts indien er in het geheel geen sprake is van het opslaan van
gegevens dan wel
toegang verkrijgen tot gegevens op de randapparatuur van gebruikers zal artikel 11.7a Tw niet van
toepassing zijn.

Zie ook:
http://www.opta.nl/nl/download/publicatie/?id=3636

Of begrijp ik dit PiWik concept niet goed? Het wel / niet gebruiken van cookies is vrij irrelevant... Als je gedetailleerde bezoekers gegevens wilt, sla je gegevens over de gebruikers op en dien je daar dus van te voren expliciet om toestemming voor te vragen, ook zonder cookies...

Ik wacht voorlopig dus gewoon af wat er in 2013 gaat gebeuren op het gebied van handhaving. Dit lijkt mij namelijk net zo onmogelijk te handhaven als de auteursrechten op internet. Daarbij komen er ook nog verkiezingen dit jaar. Ik zie het er van komen, dat we gewoon naar het model toe gaan, wat de rest van europa heeft. Namelijk enkel een melding van 'deze website gebruikt cookies voor het opslaan van gegevens, klik hier voor meer informatie'. Met een opt-out optie.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Cookiewet

17
NOP Webdesign schreef: Of begrijp ik dit PiWik concept niet goed? Het wel / niet gebruiken van cookies is vrij irrelevant... Als je gedetailleerde bezoekers gegevens wilt, sla je gegevens over de gebruikers op en dien je daar dus van te voren expliciet om toestemming voor te vragen, ook zonder cookies...
Piwik maakt gebruik van cookies om die gedetailleerde bezoekers informatie te genereren. Door de Do-Not-Track functie in te schakelen in de instellingen worden er geen cookies meer geplaatst en wordt er geen gedetailleerde info meer opgeslagen. Het cookievrij maken van een website is sowieso goed mogelijk

Ik hoop ook dat het een opt-out verhaal wordt. Met de situatie zoals in Engeland kan ik prima leven. Zolang je als website geen al te hardnekkige cookies plaatst kan je voorlopig nog prima de cookiewet negeren :)