Ondergoed retourneren: wel / niet

1
Hallo allemaal.

Al enige tijd ben ik bezig met mijn plan om boxershorts te verkopen via een webshop. Hiervoor ben ik alle voor- en nadelen op een rijtje aan het zetten.

Waar ik niet helemaal uit kom zijn de wetten en regeltjes rondom het retourneren. Ik ben van mening dat elk product dat je koopt in orde moet zijn (dus niet stuk etc) en dat sommige zaken moeilijk te beoordelen zijn via een computerscherm: in real live zien dingen er soms toch anders uit dan je had verwacht.

Maar...
Bij retourneren van onderbroeken krijg ik toch een wat nare gedachte: het is niet fris als je een onderbroek nieuw koopt die iemand anders al een aan heeft gehad. Gelden hiervoor dezelfde regels als andere producten of werkt het zo dat de keus bij de ondernemer ligt en deze beslist: mijn producten kunnen teruggestuurd worden / mijn producten kunnen NIET teruggestuurd worden.

Ik o.a. gekeken op andere website's waar ondergoed verkocht wordt, en bij de één kan het wel retour gezonden worden, bij de andere niet.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Mvg C. Mol

Re: Ondergoed retourneren: wel / niet

2
Je bent verplicht vrijwel alles retour te accepteren. Alleen bepaalde tickets, of andere producten met duidelijke vervaldata (loterij-loten bijv.) kun je soms weigeren. Ga er dus maar vanuit dat alles wat jij verkoopt minimaal 14 (nu nog zeven maar ga maar vast uit van 14) dagen bedenktijd heeft, vanaf het moment van aankomst bij de klant. Ook ondergoed dus!

Dat je retourgestuurde ondergoed niet opnieuw wilt verkopen begrijp ik zeer goed, zo denken er meer over. Je kunt wat trucjes proberen met duidelijke kaartjes, 'het zaakje' zodanig verzegelen dat je kunt zien of iets gedragen of gepast is, maar uiteindelijk trek jij aan het kortste eind.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ondergoed retourneren: wel / niet

5
Van de wettelijke bedenktermijn van 7 werkdagen zijn goederen uitgesloten die duidelijk persoonlijk van aard zijn. Het lijkt mij dat ondergoed hier wel aan beantwoord.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!

Re: Ondergoed retourneren: wel / niet

6
Alfatrion schreef:Van de wettelijke bedenktermijn van 7 werkdagen zijn goederen uitgesloten die duidelijk persoonlijk van aard zijn. Het lijkt mij dat ondergoed hier wel aan beantwoord.
Persoon A die ondergoed X koopt is niks persoonlijke van aard aan. Persoon B kan namelijk ook gewoon ondergoed X kopen en dragen.

Re: Ondergoed retourneren: wel / niet

7
Ik meen dat het niet redelijk om de zinsnede "duidelijk persoonlijk van aard zijn" zo op te vatten dat deze samenvat met de zinsnede "zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper". Als alleen één persoon iets heeft aan een product dan zal het product tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper. Bijvoorbeeld een maatpak. Ik meen de zinsnede daarom zo uit te kunnen leggen dat ondergoed hieronder valt omdat hier een duidelijk hygiëne aan vastzit. Maar mocht je bronnen hebben die het tegendeel aantonen dan laat ik me graag van het tegendeel overtuigen.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!

Re: Ondergoed retourneren: wel / niet

8
Ik zou het insealen om zeker van je zaak te zijn en geretourneerde artikelen zonder seal gewoon vergoeden en weggooien. Bij kleding kan dat marge-technisch best uit.

Daarnaast denk ik dat je retouren enorm meevallen. Want een onderbroek is een onderbroek, de stof is stretch, dat komt allemaal minder nauw dan de pasvorm van een spijkerbroek of colbert. Verder speelt het aankoopbedrag ook mee: hoe goedkoper, hoe eerder mensen denken "laat maar ik geef het wel aan mijn broer".

Re: Ondergoed retourneren: wel / niet

10
Wouter Hol schreef:Is het niet zo dat deze producten om hygiënische redenen uitgesloten zouden kunnen zijn van de zichttermijn?
Dat is zeker zo, maar dit is echt een twijfelgeval.

• Een onderbroek kan zijn uitgepakt om deze te bekijken maar nooit zijn gedragen. Dat is de letterlijke invulling van "zicht" bij de zichttermijn, dus het recht van retour geldt.

• Geretourneerd ondergoed kan worden gereinigd en opnieuw verpakt, precies zoals bij andere kleding gebeurt. Waarom zou je een retour van een T-shirt dat is "aangeprobeerd" door iemand met een besmettelijke huidziekte wel moeten accepteren en ondergoed niet?

Re: Ondergoed retourneren: wel / niet

14
PaulG schreef:Ik adem nooit lucht in als ik in een winkel sta want wie weet wat anderen al uitgeademd hebben. Ademen doe ik alleen buiten. :wink:
Vind je het vreemd? ;)

Ik merk vaak een verschil tussen de schoenen omdat de ene al meerdere keren is aangepast. Dan zit de ene losser als de andere..

En vaak nog vuil ook. Dus doe mij maar gewoon een nieuwe, betaal ik ten slotte ook voor.
Nu weer on topic.