Kostprijs berekenen

1
Ik ben bezig met het berekenen van de kostprijs van de eerste levering van de artikelen die ik ga verkopen. Ik heb een heel groot voordeel: alle artikelen kosten hetzelfde :P. Dat scheelt al een hele hoop, ik hoef amper te gaan hannesen met percentages en dergelijke. Toch zit ik met een paar dingetjes.

Ik heb gelezen dat het het handigste is om de inkoopkosten per een bepaalde periode te berekenen, bijvoorbeeld per maand. Ik weet echter nog niet hoe het zal gaan lopen en wanneer ik opnieuw zal bestellen. Ook zijn er extra kosten die ik, nu ik aan het opstarten ben, dien te betalen voor een heel jaar. Ik kan die bedragen wel heel gekunsteld door 12 gaan delen, maar volgens mij kom ik dan niet realistisch uit. Als ik volgende maand helemaal geen bestellingen doe, hoe verwerk ik dan toch die maand aan vaste kosten? Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel, ik vind het moeilijk uit te leggen.

Het lijkt me handig een vaste kostprijs per artikel te hebben, maar volgens mij ontkom je er niet aan dat dit enorm schommelt, alleen al i.v.m. wisselende verzend- en invoerkosten, afhankelijk van de grootte van de bestelling. Dan heb je dus twee exemplaren van hetzelfde artikel in je voorraad, die een verschillende kostprijs hebben. Lijkt me niet zo tof, maar misschien is dit wel gewoon de dagelijkse werkelijkheid en moet ik daar maar gewoon mee dealen en alles tot in de puntjes bijhouden..? Lijkt me dat je bij een kostprijs niet aan natte vingerwerk mag gaan doen.

Sorry voor mijn warrige post, ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Re: Kostprijs berekenen

2
Dat klinkt als een integrale kostprijsberekening en dat is geen gemakkelijk onderwerp.

Daarom eerst een andere vraag: wil je het bedrijfseconomisch benaderen (wat kost een artikel nu werkelijk) of vooral fiscaal (voor je boekhouding en aangiften)?

Re: Kostprijs berekenen

4
Dan is het basisprincipe eenvoudig. Je telt alle directe inkoopkosten per boekjaar op. Aan het eind van het jaar maak je de voorraden op. Het verschil van die twee is de kostprijs van verkopen voor de winst- en verliesrekening; wat je daarna overhoudt, zijn voorraden die als activa op de balans verschijnen.

Laten we aannemen dat je gedurende het jaar voor 10.000 hebt ingekocht. Op 31 december heb je nog voorraden ter waarde van 2.000. De kostprijs op de winst- en verliesrekening voor dat jaar was dan 8.000 en op de slotbalans staat de resterende voorraad ter waarde van 2.000.

Dit is, vereenvoudigd, hoe het in grote lijnen werkt. In de praktijk kun je allerlei complicaties verwachten, bijvoorbeeld in de waarderingsgrondslag van voorraden en het toerekenen van bijkomende inkoopkosten. Dus... vraag maar raak.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Kostprijs berekenen

5
Okee, ik vraag raak ^^

1) Moet ik de kostprijs niet eerder berekenen dan na een jaar? Heb ik deze niet nodig als ik na het eerste kwartaal aangifte moet doen van de omzetbelasting?
2) Als je het hebt over inkoopkosten, tel je daar dan alles bij op dat te maken heeft met het draaien van je onderneming (inschrijving KVK, kosten bankrekening, kosten postbus, kosten webhosting, aanschaf voorraaddozen etc.) of alleen de kosten die direct met de inkoop van je artikelen te maken hebben (inkoopprijs, verzendkosten, invoerrechten)?

edit - P.S.: ik neem aan het laatste, ik denk dat je al die andere dingen alleen meeneemt in je totale winst/jaarcijfers?

Ik moet misschien even uitleggen dat ik alles per se zonder boekhouder wil opstarten. Ik ben niet dom, wel erg leergierig maar bovenal bijzonder eigenwijs :P. En ik heb hier genoeg gelezen om te weten dat jullie me massaal zullen aanraden tóch te investeren in een boekhouder ;)

Re: Kostprijs berekenen

6
Shushu schreef:1) Moet ik de kostprijs niet eerder berekenen dan na een jaar? Heb ik deze niet nodig als ik na het eerste kwartaal aangifte moet doen van de omzetbelasting?
Nee, omzetbelasting per maand/kwartaal/jaar heeft uitsluitend betrekking op omzetbelasting. Je draagt dan de btw die je aan kopers in rekening hebt gebracht af, na aftrek van de btw die je over de inkoop hebt betaald (de voorbelasting).
Shushu schreef:2) Als je het hebt over inkoopkosten, tel je daar dan alles bij op dat te maken heeft met het draaien van je onderneming (inschrijving KVK, kosten bankrekening, kosten postbus, kosten webhosting, aanschaf voorraaddozen etc.) of alleen de kosten die direct met de inkoop van je artikelen te maken hebben (inkoopprijs, verzendkosten, invoerrechten)?
Nee, inkoopkosten hebben direct betrekking op de inkoop van handelsgoederen. Indirecte kosten en vaste kosten hebben geen gevolgen voor de waarde van je voorraad. Simpel gezegd: als je een duurder hostingabonnement "inkoopt" of een paar domeinnamen "inkoopt", worden je voorraden daardoor niet ineens meer waard. Je hanteert hier in principe het voorzichtigheidsbeginsel, zoals accountants dat noemen: kosten die al vast staan, breng je als voorzichtig ondernemer zo snel mogelijk ten laste van de winst.

Wel houd je daarna een schemerzone over, waarvoor je verschillende waarderingsgrondslagen kunt hanteren. Belangrijkste praktijkvoorbeeld is het op verschillende momenten inkopen van hetzelfde artikel tegen een andere inkoopprijs. Je hebt dan een gemengde voorraad van één artikel dat niet dezelfde historische kostprijs heeft. Op dit grensvlak tussen een bedrijfseconomische en een fiscale administratie mag je vaak keuzen maken.

Zelf hanteer ik daarvoor het FiFo-beginsel: first in, first out. Dat is een praktische beslissing, omdat oudere artikelen bij ons daadwerkelijk eerder het magazijn verlaten dan nieuwere, bijvoorbeeld omdat ze met "batteries included" worden geleverd en omdat we éérst leveren uit een gevulde pickplaats, daana pas vanaf een palletplaats met nieuwe voorraad. Je mag echter ook uitgaan van LiFo (last in, first out) en van een gemiddelde kostprijs (het systeem dat je zelf al noemde).