Wat te doen bij afwezigheid?

1
Stel je bent door vakantie een periode niet in staat bent om je webshop te beheren en je kunt ook niet altijd direct reageren op e-mails van (mogelijke) klanten. Wat doen jullie in zo'n geval?

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

3
Ik heb ook een tijdje met dit probleem geworsteld, en eigenlijk nog steeds. Sinds de oprichting van mijn bedrijf anderhalf jaar geleden heb ik tussen kerst en o&n voor het eerst drie dagen vrij genomen.

De telefoon op voicemail gezet, op de website in rode letters dat we drie dagen gesloten waren.

Toch was dat erg wennen :lol: de eerste dag ben ik toch maar naar de zaak gegaan om wat dingen te regelen.

De andere twee dagen ben ik netjes thuis bij mijn gezin gebleven. Omzet was wel dramatisch die dagen, maarja dat moet je op de koop toenemen.

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

4
Je webwinkel "onbeheerd achterlaten" is altijd een slecht plan.
Niet leuk in je vakantie maar natuurlijk neem je een laptop mee.
(hoewel er lang niet overal WiFi beschikbaar is)

Probeer iemand in te huren voor een uur per dag ofzo die de simpele mail kan beantwoorden.
Voor ingewikkelde vragen kan een email worden gestuurd met de mededeling dat er over enkele dagen inhoudelijk antwoord komt.

Zo kun je een hoop problemen voorkomen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

5
malibu schreef:Probeer iemand in te huren voor een uur per dag ofzo die de simpele mail kan beantwoorden.
Voor ingewikkelde vragen kan een email worden gestuurd met de mededeling dat er over enkele dagen inhoudelijk antwoord komt.

Zo kun je een hoop problemen voorkomen.
De "simpele e-mail" kun je voor een belangrijk deel voor zijn. Turf eens een tijd lang welke standaardvragen je kunt beantwoorden met een standaardantwoord. Daarmee heb je een lijst voor verbeteringen op grofweg vier niveaus: productpagina's, servicepagina's, winkelwagentje en de automatische e-mail (bijvoorbeeld de orderbevestiging).

Voordelen: je kunt de e-mail drastisch verminderen (bespaart ook tijd als je er wel bent) en je conversie verbetert (want lang niet iedereen met een vraag neemt de moeite om een e-mail te sturen). Klein nadeel: het beantwoorden van de "ingewikkelde e-mail" die je overhoudt, kun je niet zo makkelijk uitbesteden.
StoreCore.io

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

7
Afgelopen zomer was er een webwinkel (weet niet meer welke) die korting gaf ivm late levertijd tijdens vakantie. Er stond bij een kopje bezorginformatie dat pakketten vanaf een bepaalde datum weer zouden worden verstuurd. Daar zat 2 weken tussen. Iedereen die meer dan een week moest wachten op verzending kreeg 25% extra korting, iedereen die 1-7 dagen moest wachten op verzending (dus niet bezorging) kreeg 10% extra korting. Vond ik mooie maar volgens mij commercieel ook interessante oplossing. Zo kun je toch geld verdienen tijdens je vakantie en de klant vindt door de korting de langere levertijd mogelijk best prima?
Nu op mijn weblogs:

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

8
Dirkjan schreef:Zo kun je toch geld verdienen tijdens je vakantie en de klant vindt door de korting de langere levertijd mogelijk best prima?
Ik heb zelf een SHOP_REOPENS_ON-constante ingebouwd waarin ik alleen de datum van thuiskomst hoef in te vullen. De verwachte levertijd, op productpagina's en in winkelwagentjes, wordt daarmee dagelijks automatisch bijgesteld. Daarnaast stuurt de constante wat speciale teksten in servicepagina's en de automatische e-mail.

Ja, dat kost inderdaad bestellingen, maar na een vakantie ligt er vervolgens ook een mooie stapel bestellingen klaar van extra gemotiveerde klanten die allemaal bereid waren iets langer te wachten. Veel beter dan de deur helemaal op slot doen met een "Wij zijn gesloten"-bordje op de homepage of een catalogusmodus.

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

9
Wij controleren op vakantie dagelijks de orders, kost niet veel tijd!
Emails beantwoorden wij ook gewoon.
We zetten wel duidelijk op onze website vanaf tot wanneer wij vakantie hebben en wanneer de orders verstuurd gaan worden.
De klant moet wel weten waar ze aan toe zijn.
Wij hebben zelf nog nooit meegemaakt dat wij daardoor minder orders hebben.
www.packlikeapro.nl ruimste keuze in Packing Cubes en reis opbergers.

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

10
Meestal zet ik een mededeling in de kop waarin staat dat de verzendafdeling tot datum X gesloten is. In m.n. de zomermaanden zijn er sowieso al duidelijk minder bestellingen. Klanten die na een paar dagen mailen waar hun bestelling blijft verwijs ik naar die mededeling. Laptop meenemen en steeds bestellingen checken is geen goed idee: het vakantiegevoel wordt daardoor flink belemmerd en je kunt toch niets doen als eenmanszaak of klein bedrijf.

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

12
Ik neem juist wel een laptop mee — plus extra aansluitmateriaal, omdat je nooit weet wat je in het buitenland aan "connectiviteit" aantreft.

Terwijl vrouw en kinderen nog slapen, handel ik de bestellingen en e-mail 's ochtends tussen 7:00 en 8:00 uur af; vanaf 8:00 uur gaat het fuflilmentbedrijf aansluitend aan de slag met de verdere orderverwerking, terwijl wij aan het ontbijt beginnen. Ergens tussen 14:00 en 16:00 uur doe ik de tweede bestelronde, vaak als de kinderen spelen in het zwembad.

Mensen die hoognodig "weg van alles" willen zijn, snap ik nooit zo; volgens mij heb je dan gewoon geen leuk werk. Ik ken eigenlijk ook geen ondernemers die zich wekenlang afsluiten voor hun eigen bedrijf, maar dat kan aan mij liggen.

Re: Wat te doen bij afwezigheid?

13
Er is altijd wel ergens internet. meestal check ik het in het hotel . Even een half uurtje.
Orders van klanten bevestigen , mails beantwoorden.. Voorral je webwinkel NIET sluiten. WEL aangeven dat de levertijd wat langer is, of zorgen dat iemand als jij weg bent je winkel runt.

Klanten vinden het vaak geen probleem, mits je wel op de website het duidleijk vermeld. Zodat ze achteraf niet voor een verrassing staan.
www.packlikeapro.nl ruimste keuze in Packing Cubes en reis opbergers.