Foto's zonder toestemming: 30000 euro schikking

1
Getty Images is een internationaal fotostock bedrijf de rechten op foto’s exploiteert. Als je een foto wil gebruiken, moet je ervoor betalen. Soms gaat het mis en gebruiken mensen per ongeluk foto's zonder te betalen. Dan schend je het gebruik van auteursrechten en daar mag Getty Images een boete voor vragen. En dat doen ze. Ze sporen het misbruik op en sturen extreem hoge schikkingsvoorstellen toe. Bedragen tot wel 30.000 euro voor een foto die bij andere een paar tientjes waard is. :!:

Maandag 3 oktober in Radar, 20.30 uur, Nederland 1.

Waarde Webcollega's, heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Foto's zonder toestemming: 30000 euro schikking

3
Wat ik iedereen kan aanbevelen: maak over het gebruik van foto's en verkoopteksten duidelijke afspraken met fabrikant, importeur of groothandel. Maak er een vast agendapunt van bij een inkoopbespreking. Scheelt ook heel wat uurtjes fotograferen en photoshoppen als je professionele foto's kant-en-klaar kunt downloaden met een FTP-account of op dvd krijgt toegestuurd.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Foto's zonder toestemming: 30000 euro schikking

7
Arthur schreef:Waarde Webcollega's, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een paar jaar terug een foto ter grootte van een postzegel gebruikt waar wat pakjes op stonden in cadeauverpakking.
Ik zag de foto bij een collega op de site staan en heb toestemming gevraagd en gekregen om hem te gebruiken.
Een paar maanden later kreeg ik van Getty een factuur van 1300 euro.
Duur postzegeltje was dat.
Mensen die mijn foto(s) gebruiken krijgen trouwens ook een factuur van mij.

Re: Foto's zonder toestemming: 30000 euro schikking

9
Mensen copieren foto's op het internet. Ik denk dat 99% niet eens weet dat het niet mag.

Het is mij ook eens gebeurd dat een webwinkel mijn foto's en texten gejat had. De webwinkel heeft nooit enige reactie gegeven op mijn verzoeken het weg te halen maar uiteindelijk zijn ze wel vervangen. Text vind ik zowieso erger dan foto's want dat kan invloed hebben in de google zoekresultaten

Het is erg irritant maar om dat ook maar meteen rekeningen te sturen... Als kan ik het me dan wel weer voorstellen dat stock foto sites waar dit de core business is er een factuur komt maar die mag dan wel in het redelijke liggen.

Moeilijk doen over een een fototje op marktplaats echter? Ach iemand wil gewoon iets verkopen wat ie thuis heeft liggen en als het verkocht is gaat de advertentie online. Die persoon denk ook dat het weer even scheelt dat hij geen foto hoeft te maken.

Ik probeer het probleem nu af te vangen door op eigen foto's een klein watermerk te plaatsen met de url naar mijn winkel. Dit voorkomt hopelijk dat andere webwinkels mijn afbeelding gaan gebruiken. Want het is natuurlijk niet te bedoeling ;)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]