Hoe om te gaan met wederverkoop?

1
Beste mede-webwinkeliers,

Vandaag kreeg ik een bericht van iemand die geintresseerd is in wederverkoop in een aantal van mijn producten. Als beginnend (lees: onervaren) webshop eigenaar, vindt ik het lastig om te bepalen hoe ik hier mee om zal gaan.

Heeft iemand hier tips/trucs voor? Zijn er bijvoorbeeld gangbare marges die gehanteerd worden?

Alvast bedankt!
BullsI: een klein assortiment aan grootse producten!
http://www.bullsi.nl

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

3
De marge is afhankelijk wat voor marge op jouw producten al zit. Bekijk ook in wat voor soort stadium de andere webshop zit, een minimum bestelgrootte van €1000,- kan erg veel zijn voor sommigen. Hierdoor schrik je alleen maar kleine wedeverkopers weg in de meeste gevallen.

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

4
met een korte winstpercentage kun je weinig anders dan een minimum bestel bedrag hebben.
wij leveren ook niet onder de EUR 800,00.
altijd dat gezeur van "dat is te veel voor een webshop".
dat is een van de redenen waarom een hoop groothandels niet aan webshops willen leveren.
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

5
Miischien ook handig om af te spreken niet onder jouw prijzen te gaan verkopen. Minimale orderbedrag hangt ook af van het assortiment.

Met artikelen van >€ 50,- is € 800,- of € 1000,- geen probleem lijkt mij, maar met artikelen van <€5,- is dit misschien wel te hoog.

Ik zou zelf ook niet snel een grotere korting dan 30% geven (afhankelijk van de marge) ook weer om dumpprijzen tegen te gaan.

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

6
Mooiweer schreef:Miischien ook handig om af te spreken niet onder jouw prijzen te gaan verkopen. Minimale orderbedrag hangt ook af van het assortiment.
Volgens mij is dit naar de wet verboden. Dit houdt namelijk in dat je prijsafspraken maakt.

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

7
Met artikelen van >€ 50,- is € 800,- of € 1000,- geen probleem lijkt mij, maar met artikelen van <€5,- is dit misschien wel te hoog.
Als je 10 artikelen van EUR 5 inkoopt en je neemt er 24 op voorraad van alles zit je al op de EUR 1200.

Waarom zijn mensen zo huiverig om 2 a 3000 euro voorraad te nemen?
Als je succesvol wilt zijn, durf te ondernemen.
Mocht je bang zijn er niet vanaf te komen, ga dan op een braderie staan of verkoop het weer voor inkoop plus BTW als je het niet kwijt raakt.
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

8
ErwindeB schreef:
Mooiweer schreef:Miischien ook handig om af te spreken niet onder jouw prijzen te gaan verkopen. Minimale orderbedrag hangt ook af van het assortiment.
Volgens mij is dit naar de wet verboden. Dit houdt namelijk in dat je prijsafspraken maakt.
Dit mag je wel afspreken. Je kunt zelfs besluiten dat als de ander zich er niet aan houdt om niet meer te leveren.

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

9
Jaap schreef:Dit mag je wel afspreken. Je kunt zelfs besluiten dat als de ander zich er niet aan houdt om niet meer te leveren.
Verticale prijsbinding, individueel of collectief, is bij wet verboden in de gehele EU. Wikipedia-alert:
Wikipedia schreef:In de Europese Unie is prijsbinding verboden op grond van art. 81 van het EG-verdrag. Voortvloeiend hieruit is de Nederlandse Mededingingswet sinds 1 januari 1998 van kracht. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is belast met het toezicht op de uitvoering van de wet en kan bij overtreding een boete opleggen. Een Nederlandse uitzondering op het verbod op verticale prijsbinding is de Wet op de vaste boekenprijs. Daarin wordt verticale prijsbinding op Nederlandstalige boeken toegestaan.
Er is ook al jurisprudentie over, onder andere een kort geding tussen koekfabrikant Peijnenburg en Albert Heijn.
StoreCore.io

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

10
Bedankt voor al jullie reacties.

Na contact met de betreffende geïnteresseerde heeft deze te kennen te geven dat hij het meeste voelt om voor ons klanten te werven, en de bestellingen dan als het ware naar ons doorstuurt, waarna wij dus de verzending etc verrichten. Heeft iemand hier enige ervaring mee? Wat is een reel percentage om hem/haar aan te bieden?

Alvast bedankt voor reacties.
BullsI: een klein assortiment aan grootse producten!
http://www.bullsi.nl

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

11
BullsI schreef:Na contact met de betreffende geïnteresseerde heeft deze te kennen te geven dat hij het meeste voelt om voor ons klanten te werven, en de bestellingen dan als het ware naar ons doorstuurt, waarna wij dus de verzending etc verrichten. Heeft iemand hier enige ervaring mee? Wat is een reel percentage om hem/haar aan te bieden?
Als de andere concrete bestellingen doorgeeft en dus zelf verkoopt, is dit dropshipping. Je kunt daarbij uitgaan van groothandelsprijzen met toeslagen voor bijvoorbeeld de orderverwerking en verzendkosten. Vooral goed doorrekenen wat het afhandelen van een bestelling concreet kost, inclusief arbeidsloon.
StoreCore.io

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

12
ErwindeB schreef:
Mooiweer schreef:Miischien ook handig om af te spreken niet onder jouw prijzen te gaan verkopen. Minimale orderbedrag hangt ook af van het assortiment.
Volgens mij is dit naar de wet verboden. Dit houdt namelijk in dat je prijsafspraken maakt.
Ik denk dat het verkeerd is overgekomen. Ik bedoel meer een adviesverkoopprijs, danwel zo´n dermate lage korting geven dat het niet gunstig voor de andere is om onder jouw prijzen te gaan zitten.

Re: Hoe om te gaan met wederverkoop?

13
Jaap schreef: Dit mag je wel afspreken. Je kunt zelfs besluiten dat als de ander zich er niet aan houdt om niet meer te leveren.
Jongens, jongens, jongens toch
Dat mag je beslist en juist niet afspreken.

Je mag alleen een ander, lees lagere / minder, korting geven.
Maar als de afnemer er achter zou komen dat hij/zij maar 10% korting krijgt en de concurrent 40%, kan hij / zij ook bezwaar maken.
( het gaat hier dan om het verschil tussen de verhouding )

Voorbeeld verschil:
30% voor jouw / 40% de ander
is aanvaardbaar verschil
( door de jaaromzet / afname )

10% voor jouw / 40% de ander
is een aanvechtbaar groot verschil
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat