Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

1
Ik ben bezig met de voorbereidingen van mijn webwinkel.
Ik weet mij geen raad met de verpakkingskosten. De kosten van dozen etc. vind ik tegenvallen. Ik vraag mij echter af of ik deze wel of niet mee moet nemen bij het bepalen van de verkoopprijs.
De verkoopprijzen gaan hierdoor wel iets omhoog. Misschien kan ik de verkoopadviesprijzen dan wel niet hanteren waar de groothandelaar of leverancier mee komt.

Uiteraard zal ik nog bij de concurrenten gaan kijken welke verkoopprijzen zij hanteren, voordat ik ook maar 'iets' bij de prijs opgooi.

Hoe doen jullie dit ? Wat doet de gemiddelde webwinkelier.

Probleem is ook, dat de kosten van iDeal ook € 0,50 cent per boeking bedragen en de verpakkingskosten soms ook wel 0,50 tot 1,-. Dan moet ik wel erg veel bij de prijs opgooien en zal ik dus eerder kiezen voor alleen de verpakkingskosten doorberekenen.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

2
Bij een integrale kostprijsberekening integreer je alle directe en indirecte kosten in de kostprijs. En ja, voordat je wéér een nieuw topic opent: naast verpakkingskosten zijn dat bijvoorbeeld ook de verzendkosten.

Zoals ik eerder al voorzichtig aankaartte, budgetteer je verkeerd. Je weet nu wel wat een verwisselbare schijf en een NAS zouden mogen kosten, maar je bent nog niet toegekomen aan de core business: de verkoopprijzen en directe kosten van de dagelijkse operations. Ja, elke verpakking kost een paar dubbeltjes tot enkele euro's en dat loopt door de aantallen enorm op. Vreemd dat je daar dan niet meteen aan denkt.

Je wordt begeleid door een adviesbureau, weten we inmiddels, maar wat doet dat feitelijk nu aan coaching? Heeft het adviesbureau wel kaas gegeten van detailhandel of "doet" het meestal zzp'ers? Het klinkt mij in de oren of het bureau je maar wat kant-en-klare modellen laat invullen.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

3
In ons ondernemersplan gaan we uit van 4% van de inkoopwaarde aan verpakkingskosten. Globaal verwacht ik dat we daar in de praktijk onder gaan zitten, maar ik moet ergens mee rekenen op dit moment. Het lijkt mij een redelijke inschatting.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

4
Dag allemaal,

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik wist simpelweg niet wat ik met de verpakkingskosten moest doen qua doorberekening, uit angst dat mijn prijzen te hoog zouden worden, alleen had ik de verpakkingskosten al wel meegenomen in de begroting. De verzendkosten had ik maanden geleden reeds berekend Vanzelfsprekend worden deze doorberekend aan de klant. Waar ik nu mee bezig ben, is om te bepalen wat de maandelijkse kosten gaan worden. Mijn prijzen zelf had ik, los van de verpakkingskosten, reeds berekend.
Ik mag natuurlijk altijd een topic openen als ik meer reacties wil ontvangen, daar ben ik geheel vrij in.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

5
Zonnig schreef:Dag allemaal,

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik wist simpelweg niet wat ik met de verpakkingskosten moest doen qua doorberekening, uit angst dat mijn prijzen te hoog zouden worden, alleen had ik de verpakkingskosten al wel meegenomen in de begroting. De verzendkosten had ik maanden geleden reeds berekend Vanzelfsprekend worden deze doorberekend aan de klant. Waar ik nu mee bezig ben, is om te bepalen wat de maandelijkse kosten gaan worden. Mijn prijzen zelf had ik, los van de verpakkingskosten, reeds berekend.
Ik mag natuurlijk altijd een topic openen als ik meer reacties wil ontvangen, daar ben ik geheel vrij in.
Even on-topic. Kun je iets met de antwoorden?

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

6
Krijg nou wat ! Open ik mijn email van het adviesbureau, geeft ze aan dat ik de verpakkingskosten niet mag doorberekenen. Mag alleen bij cadeauartikelen, volgens haar.
Denk dat ik mijn eigen hart moet volgen. Op het kvk-forum geven ze eveneens aan dat ik deze kosten door moet berekenen.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

8
Precies. Dacht zojuist exact hetzelfde. Ik denk dat dit ook het probleem is met een adviesbureau. Ze hebben zelf geen ervaring in het runnen van een winkel en kunnen dus van alles roepen.

T.z.t. zal ik toch kijken bij de concurrentie. Denk dat een klein % bij de kostprijs optellen wel een goed idee is.
Ik ga er vanuit dat ik de kosten van iDeal niet mee kan rekenen. De verzendkosten wel.

Als ik zelf een ondernemingsplan had geschreven, dan was ik wellicht al veel eerder klaar geweest. Ook nu, wil ze exact weten wat voor auto ik over een aantal maanden aan wil schaffen. Onmogelijk kan ik dit in 1 a 2 dagen hebben besloten. Ligt ook aan het aanbod op dat moment. Zij heeft aangegeven dat ze dit nodig heeft om de vaste lasten te berekenen. Ik heb aangegeven dat het moet gaan om een globale schatting. Dit schijnt ze niet te kunnen. Dus.......schiet zo niks op ! Zo langzamerhand slaat de irritatie toe en ben ik blij zometeen verlost te zijn.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

10
Zonnig schreef: Ik mag natuurlijk altijd een topic openen als ik meer reacties wil ontvangen, daar ben ik geheel vrij in.
Begrijp mij bij deze niet verkeerd wat ik nu ga zeggen :)

Natuurlijk ben je geheel vrij om een nieuw topic te openen over iets.

Maar je opent wel erg veel topics over verschillende onderwerpen voor hulp of advies. Ik ben bang dat je het niet zelf kan en dus eigenlijk niet zelf onderneemt. Zie ik dit verkeerd?
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

11
Ik kom hier voor een constructieve feedback. Iedereen staat het vrij om te oordelen, maar of het klopt met de realiteit dat is een ander verhaal.

Ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is van dit soort opmerkingen. Het voegt immers niks toe en breekt alleen maar zaken af. Dat is kennelijk waar mensen behoefte aan hebben.

Verder ga ik hier inhoudelijk niet langer reageren. Kennelijk vinden mensen het fijn om een trap na te geven, dus ongetwijfeld gaat hier zometeen weer iemand overheen.

Vind het fijn om er op deze wijze achter te komen, dat ik veel te open ben geweest.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

12
Zonnig schreef:Verder ga ik hier inhoudelijk niet langer reageren.
Je beseft, hoop ik, dat je nu zelf de stekker uit de inhoudelijke discussie trekt.

Je hebt zelf grote twijfels bij véél van de adviezen van je "adviseur". Wij ondernemers met ervaring bevestigen dat er inderdaad aan die "adviezen" nogal wat schort.

Als je dan tóch voor die gemankeerde "adviseur" kiest en mensen met praktijkervaring een schop-na geeft, moet je het zelf weten. Het is je evident alleen te doen om de lening die een mooi ondernemingsplan je oplevert. Die "adviseur" gaat die schuld echter niet voor je aflossen.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

13
niet zo negatief insteken nou.
Ik ben bv bijna een jaar geleden gestart en heb (achteraf gezien) best wel 'domme' vragen gesteld.
Altijd zijn er mensen om me met raad bij te staan, top.
Ook misschien wel te open geweest en altijd uiteindeijk m'n eigen mening vastgehouden, wel veel gespiegeld.

En daar kun je ook externe adviseurs ook bij gebruiken, spiegelen.

Uiteindelijk zul je toch zelf ook je eigen plannen moeten opstellen. De defintieve invulling behoeft namelijk al jou persoonlijke touch.

Enne schuld aflossen; probeer slim om te gaan met inkopen. Wat je niet (onnodig) uitgeeft hoef je ook niet terug te verdienen.

In ieder geval wel succes met ondernemen, heeeerlijk om te doen :)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

15
Zonnig schreef:Krijg nou wat ! Open ik mijn email van het adviesbureau, geeft ze aan dat ik de verpakkingskosten niet mag doorberekenen. Mag alleen bij cadeauartikelen, volgens haar.
Denk dat ik mijn eigen hart moet volgen. Op het kvk-forum geven ze eveneens aan dat ik deze kosten door moet berekenen.
Denk dat jullie een communicatie stoornis hebben. Denk dat het adviesbureau het heeft over kosten op de factuur zetten. Dat is namelijk ook doorberekenen. Maar dan zichtbaar voor de klant.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

16
Ben ik hier nu te simpel met mijn begroting..

1 pc met internet - in iedere huiskamer -> 0 euro
1 webwinkel programma -> 0 euro
1 hosting + domeinnaam -> 20 tot ~500 euro per jaar
kvk + andere kosten -> ~200 per jaar
voorraad -> 0 euro (dropshipping) tot X euro per jaar
goed idee, tijd en doorzettings-vermogen -> onbetaalbaar

En ja dit is natuurlijk een beetje kort door te bocht..

Wat je precies moet met een ondernemingsplan, adviesbureau en sterker nog auto...

Ik zou echt niet te hard van stapel lopen, er zijn echt al te veel bedrijven op de fles gegaan door onnodige "luxe" aankopen in de eerste 1 a 2 jaar van hun bestaan.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

17
Zonnig schreef:Krijg nou wat ! Open ik mijn email van het adviesbureau, geeft ze aan dat ik de verpakkingskosten niet mag doorberekenen. Mag alleen bij cadeauartikelen, volgens haar.
Denk dat ik mijn eigen hart moet volgen. Op het kvk-forum geven ze eveneens aan dat ik deze kosten door moet berekenen.
Wat bedoel je eigenlijk met doorberekenen? Normaalgesproken reken je niet een apart bedrag voor verpakking, maar haal je de verpakkingskosten van je bruto winst af.

Re: Verpakkingskosten meenemen in prijsbepaling ?

18
Dag Tanya,
Dat was mijn gedachte in de eerste instantie dus ook. :) Kan zijn dat ik de vraag niet goed heb geformuleerd. Het verhaal is hierdoor denk ik een eigen leven gaan leiden.
Het adviesbureau bleek hetzelfde te denken als ik. We legden het alletwee anders uit, vandaar de miscommunicatie. De verpakkingskosten en bankkosten had ik zelf al in mijn ondernemingsplan verwerkt. Ik ga diverse berekeningen uitvoeren, maar hoe dan ook ben ik altijd afhankelijk van de concurrentie bij de prijsbepaling.
Fijn dat je hebt gereageerd.