Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

1
Tijdens het surfen kwam ik heel toevallig foto's van ons tegen op een andere website. Deze werden zonder toestemming gekopieerd.
Ik contacteerde de webshop eigenaar vriendelijk via mail met de vraag van onze foto's van hun website te halen en vermelde vriendelijk dat er veel tijd en geld kroop in het maken en bewerken van de productfoto's en dat we er niet opgezet mee zijn dat deze zomaar 'gestolen' worden.
Nu kreeg ik antwoord terug dat dit niet kan want dat ze zelf alle foto's nam en alles zelf bewerkte.
Wat absoluut niet klopt, het zijn wel degelijk onze foto's. De meeste andere foto's op hun website komen rechtstreeks uit catalogi van de leveranciers, en sommige andere herken ik ook van conculega's.
Volgens mij maakte ze geen enkele foto zelf...

Ik stuurde op haar antwoord vriendelijk terug dat wel degelijk enkele mijn foto's op haar site staan, met de link van de betreffende foto's er bij en vroeg nogmaals deze zo spoedig mogelijk te verwijderen. En voegde er deze keer aan toe dat wanneer ze dit niet binnen 10 dagen doen ik verdere stappen zal ondernemen.

Hoe gaan jullie met zulke dingen om? En hoe beschermen jullie jezelf er tegen?

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

2
Ik watermerk al mijn eigen foto's.

Afbeelding


Het is niet heel erg opvallend zodat het afleid van de foto maar opvallend genoeg om de concurrent te ontmoedigen. Ik let er ook op dat het er niet 'vanaf gesneden' kan worden door de foto te croppen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

6
Ja staat inderdaad op elke pagina en bij de algemene voorwaarden. Maar wie kijkt daar nu naar... :roll:

Watermerken zal idd de enige oplossing zijn. Alleen valt het bij mij wel op omdat ik veel lichte en glazen dingen verkoop.
Het toppunt is dat ze zegt dat ze zelf fotografe is en dagelijks bezig is met fotobewerking en dat ze nooit foto's van iemand anders zou kopiëren omdat ze weet hoeveel werk er in kruipt. Nu zegt ze dat haar webdeveloper deze foto's zelf toevoegde zonder haar toestemming. Elk uitvlucht is goed om je er uit te praten zeker... Waar ik me de vraag dan ook bij stel, als je zelf fotografe bent dan lever je ook zelf je eigen foto's bij je webdeveloper af als je zelf de foto's niet plaatst. En ik denk dat geen enkele zelfrespecterende developer zich gaat bezig houden met het net af te schuimen om foto's te stelen... Dat hoop ik althans...

Maar goed, dit hebben we ook alweer gehad :lol:

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

8
Wat trouwens ook heel goed werkt, zeker als het ooit verder tot een rechtszaak komt, is zorgen dat je de originele foto bewaart en op de website een afgesneden foto plaatst.
Je kan dan met het origineel altijd laten zien dat jij de eigenaar bent doordat je een ruimere foto kan laten zien. Iemand die kopieerd kan dat nooit.

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

10
serviesonline schreef:Iedere foto heeft een watermerk met alle gegevens van de camera, instelling, bewerking enz.
Geef eens een linkje, dan wil ik wel even kijken voor je.
Ja weet ik, als ik op 'toon info klik' komen alle instellingen en bewerkingen te voorschijn. Alleen verwonderd het me dat de copyrights die ik op mijn camera instelde daar niet bij staan... Misschien toch nog eens even de instellingen van mijn camera goed nakijken

Idd een goeie tip PaulG!

Ondertussen zijn de foto's trouwens van de bewuste site verdwenen.

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

11
biancib schreef:
serviesonline schreef:Iedere foto heeft een watermerk met alle gegevens van de camera, instelling, bewerking enz.
Geef eens een linkje, dan wil ik wel even kijken voor je.
Ja weet ik, als ik op 'toon info klik' komen alle instellingen en bewerkingen te voorschijn. Alleen verwonderd het me dat de copyrights die ik op mijn camera instelde daar niet bij staan... Misschien toch nog eens even de instellingen van mijn camera goed nakijken.
Er zijn allerlei op zich nuttige tools om afbeeldingen te verkleinen: kleinere bestanden worden sneller geladen en versnellen je website. Die tools verwijderen vaak de metadata uit fotobestanden.
StoreCore.io

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

12
Vandaag alweer, dan nog bij een webshop van om de hoek (bij wijze van spreken). Zelfs onze teksten en al klakkeloos gekopieerd :evil:
Daar kruipt dan maanden tijd, geld, bloed zweet en tranen in, tot midden in de nacht aan toe, en dat kopiëren ze dan zomaar zonder enig respect.
Het toont ook van weinig zelfwaarde, ik zou nooit genoegen nemen met een tekst dat de concurrent van om de hoek schreef... Maar goed... We zullen maar blij zijn dat die instelling ons dan ook van hun onderscheiden.

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

13
We zullen maar blij zijn dat die instelling ons dan ook van hun onderscheiden.
Jammer genoeg is dat vaak niet zo, voor buitenstaanders is het niet na te gaan wie nu van wie jat.
kijk voor de grap eens bij een vergelijkings-site en selecteer een populair artikel.. 80% heeft de zelfde teksten. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat fabriek teksten zijn of dat 1 ondernemer honderden keren gekopieerd is.
Aan de andere kant vraag ik me af hoe veel mensen de teksten lezen, vaak weten ze volgens mij al wat ze willen hebben en zoeken ze meer naar een leuke prijs en/of winkel met een goed gevoel dan dat ze echt de teksten doorspitten.
Voor foto's toch maar watermerken.. ook al is het alleen om te ontmoedigen.

Re: Copyrights, onze foto op andere site zonder toestemming

14
biancib schreef:
serviesonline schreef:Iedere foto heeft een watermerk met alle gegevens van de camera, instelling, bewerking enz.
Geef eens een linkje, dan wil ik wel even kijken voor je.
Ja weet ik, als ik op 'toon info klik' komen alle instellingen en bewerkingen te voorschijn
Nee, bij toon info komt er geen informatie naar boven waar je wat aan hebt.
Je moet de exif van de foto gaan bekijken.