Waar moeten we beginnen?

1
Hoi, een tijdje geleden stelde ik mezelf voor en gaf aan dat we samen met mijn vriend een webwinkel willen beginnen. Nu onze eerste idee is goed, is super (denk ik) maar is een specifiek product waarvoor er veel reclame gaat gemaakt worden. Ook gaan de kosten hoog tot zeer hoog zijn. Dus vandaar dat we nu een ander idee gaan uitwerken. Maar ik zit met nog meer vragen nu!

1.Ten eerste ben ik dus fulltime werkzaam maar mijn vriend is werkloos op dit ogenblik. Ik heb me door een collega laten wijsmaken dat ik beter in bijberoep ga en mijn vriend gewoon op de dop blijft. Op vlak van belastingen zou dit goed uitkomen, klopt dit?

2.Voor we de leverancier contacten, moeten we eerst al ingeschreven zijn bij de kvk of niet? Het kan zijn dat de leverancier niet wil leveren en dan gaan we een andere idee uitwerken. Deze leverancier is de eenige die het product heeft vandaar.

3.Als we (hopelijk) op afspraak mogen komen bij de leverancier, moeten we dan onze ondernemingsplan bij hebben of niet? Moet de website al klaar zijn als we op afspraak gaan?

4.Of moeten we eerst de leverancier contacteren, alles bespreken en mochten we groen licht krijgen van hem dat we dan beginnen met de inschrijving bij kvk?

Ik hoop dat ik niet teveel vragen heb gesteld sorry daarvoor. Ik zit gewoon met zoveel vragen dat ik niet weet waar te beginnen.

Ik ga proberen om tijd te maken om langs het ondernemingsloket te gaan zodat ze me al meer info kunnen geven maar vroeg me af hoe en waar de Belgische webwinkels gestart zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Re: Waar moeten we beginnen?

2
1. Waarschijnlijk is dit de goedkoopste omweg... Best eens bespreken met je boekhouder.
Denk er wel aan dat wanneer je over grote bedragen spreekt je ook snel boven de barema's van de omzet zal zitten bij bijberoep en dat je dus hopelijk snel zal moeten overstappen naar hoofdberoep.

2. In de sector waar ik in zit krijg je geen prijzen of info zonder btw nummer

3. Een ondernemingsplan maak je best zoiezo, dan is het ook geen moeite om dit mee te nemen op jullie gesprek. En ik denk wel dat ze het leuk vinden om een glimp op te vangen van hoe de website er uit zal zien. Zo had ik enkele leveranciers die niet wilden leveren aan webshops, toch zijn er enkele die me later zelf terug contacteerde nadat ze de site eens hadden bekeken. In onze sector zitten nl nogal veel 'huis tuin en keuken shops'...

4. Ik zou toch een btw nummer aanvragen, dat geeft toch een blijk van zelfvertrouwen. Je kan altijd vrijstelling van bijdrage aanvragen als je de eerste maanden nog niet zoekt te verkopen.