webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

1
hallo,

ik heb begrepen dat je pas in hoeft te schrijven bij de kvk als je op jaarbasis 500 euro omzet draait.
nu vroeg ik me af, als je daaronder blijft, mag je dan wel gewoon reclame maken?
bijv een artikeltje in een locale krant oid?

of zelfs gratis reclame, zoals via marktplaats, facebook, en kaartjes van de webwinkel op verschillende plaatsen leggen? een sticker op de auto.. dat soort dingen, mag dat wel?
dat je daar geen problemen met de belasting oid mee kan krijgen....

hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven!

groetjes!

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

3
sjoerdhendrikse schreef:hallo,

ik heb begrepen dat je pas in hoeft te schrijven bij de kvk als je op jaarbasis 500 euro omzet draait.
Dat heb je verkeerd begrepen.
Zodra je actief in het economisch verkeer begeeft dien je een inschrijving bij de KvK aan te vragen.
Een advertentie is wel HET voorbeeld dat je actief in het economisch verkeer bent.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

4
Slechts in enkele gevallen is inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet verplicht. Als u bijvoorbeeld in eerste instantie via een marktplaats verkoopt of aan vrienden/familie via een eigen webwinkel, maar daarbij niet de mogelijkheid biedt aan buitenstaanders om ook te kopen. Bij twijfel is het sowieso raadzaam om even contact op te nemen met de KvK.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

5
Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort topics is wat heeft de persoon voor verwachting bij een "eigen bedrijf" met een jaaromzet van 500 euro. Dan kan je je eigen plan toch niet serieus nemen?

En inderdaad is een omzet van 500 euro niet eens genoeg om die autosticker of visitekaartjes überhaupt te laten maken. Laat staan een advertentie in een krant.

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

6
planning is dat we onze soort v marktplaatsverkoophobby willen uitbreiden met een webshop.
we willen nieuw en 2e hand kinderkleding verkopen en minimaal reclame maken op de praktijken waar wij werken.
wij zijn niet uit op een winst van duizenden per maand maar meer voor de bijverdienste en lol die we er aan hebben. Gaat het nou de kant op dat we heel veel verkopen (wat ik niet verwacht) dan lijkt het ons pas in te laten gaan schrijven bij de kvk.

Mij is verteld door kvk dat als ik duidelijk vermeld op de pagina dat het meer om een hobby gaat en niet om een bedrijf en mijn omzet minder is dan 3000 p maand en ik op de advertenties of kaartjes duidelijk mijn naam vermeld ik mij niet hoeft in te schrijven!

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

7
Vergeet niet dat ook de belastingdienst meekijkt op sites zoals Marktplaats (via hele mooie automatische software, die telefoonnummers en adressen opslaat). Zodra je regelmatig dezelfde soort artikelen verkoopt, kun je ooit eens een bezoekje van een inspecteur verwachten, omdat je dan als bedrijf wordt aangemerkt. Je komt dan dus sowieso niet onder een KvK inschrijving uit.

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

8
Wat mij is bijgebleven is dat bij een inschrijving KVK de gegevens direct worden doorgegeven aan de fiscus. Deze beoordeeld dan of jij voldoet aan de kenmerken van een ondernemer. In de zin van btw aangifte en of je inkomsten behoren tot hoofdinkomen of bijverdienste.

Ik zou niet moeilijk doen en je gewoon inschrijven bij de KVK, ben je van al het gezeur af.

EDIT: ook een hobbymatige winkel kan een aardige zakcentje opleveren. :wink:

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

9
Ik weet niet wie je dat vertelt heeft, maar dat lijkt natuurlijk wel iets te mooi om waar te zijn. Op je website vermelden dat je een hobby winkel hebt, en dan mag zonder kvk inschrijving tot 2999 euro mogen verdienen. Dat is veel geld.

Op de site van de belastingdienst is een duidelijke vragenlijst te vinden, waarin je kunt bekijken of je een inschrijving nodig hebt. Misschien dat je daar iets aan hebt, om wat duidelijkheid te bieden.
Hier staat oa in of je winst maakt op 1 artikel. Dat gaat dan niet om de winst op jaartermijn, maar of je marge hebt op 1 artikel. Zo ja, dan heb je een inschrijving nodig. Net als wanneer je actief deelneemt aan het economische verkeer (zoals hierboven al genoemd werd). Een website met winkel mogelijkheid voor mensen van buitenaf vallen hieronder. Net als inderdaad actief reclame maken.

Re: webwinkel beginnen, wat voor reclame mag wel en niet?

10
PixieBell schreef:Ik weet niet wie je dat vertelt heeft, maar dat lijkt natuurlijk wel iets te mooi om waar te zijn. Op je website vermelden dat je een hobby winkel hebt, en dan mag zonder kvk inschrijving tot 2999 euro mogen verdienen. Dat is veel geld.
Er is hiervoor een ‘Beleidsregel ondernemingsbegrip in handelsregister’, die ook duidelijk aangeeft dat er geen vast bedrag geldt.
Beleidsregel ondernemingsbegrip in handelsregister schreef:[...] Een jaaromzet van (als voorbeeld) € 10.000 kan bij iemand die start met de verkoop van zelfgemaakte producten indiceren tot serieus ondernemerschap terwijl eenzelfde omzet bij iemand die handelt in tweedehands auto’s te laag is als indicator van voldoende omvang.
Als de Kamer van Koophandel bij het toepassen van alle toetsingscriteria oordeelt dat je géén ondernemer bent en inschrijving in het handelsregister niet verplicht is, zou ik dat altijd schriftelijk laten bevestigen, zodat je achteraf kunt aantonen dat je aan je verplichtingen hebt voldaan.