Verantwoordelijk voor verzending BE?

1
Hey,

Ik dacht dat je als webwinkelier in België ook verantwoordelijk bent voor de verzending tot de koper de aankoop in goede staat heeft ontvangen.
Nu heb ik een vriendin die ergens iets online kocht. Bij het openen van het pakket stelde ze vast dat de volledige inhoud beschadigd is door het transport.
Nu zegt de bewuste webwinkel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de verzending, en dat staat ook zo in hun voorwaarden.
Nu vraag ik me toch wel af of dit wettelijk is? Er is ook zo weinig info te vinden over deze onderwerpen en de Belgische wetgeving...
Zelf zorg ik bij beschadiging voor een snelle rechtzetting. Maar blijkbaar gaat het dus anders ook :?

Re: Verantwoordelijk voor verzending BE?

2
biancib schreef:Hey,

Ik dacht dat je als webwinkelier in België ook verantwoordelijk bent voor de verzending tot de koper de aankoop in goede staat heeft ontvangen.
Nu heb ik een vriendin die ergens iets online kocht. Bij het openen van het pakket stelde ze vast dat de volledige inhoud beschadigd is door het transport.
Nu zegt de bewuste webwinkel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de verzending, en dat staat ook zo in hun voorwaarden.
Nu vraag ik me toch wel af of dit wettelijk is? Er is ook zo weinig info te vinden over deze onderwerpen en de Belgische wetgeving...
Zelf zorg ik bij beschadiging voor een snelle rechtzetting. Maar blijkbaar gaat het dus anders ook :?
Wat denk je nou zelf.. :)

Los van het feit welke wetgeving hier van toepassing is, Nederlands of Belgische. Lijkt het me dat ook in België de wet aangeeft dat de winkel aansprakelijk is tot aan de bezorging toe. Geen twijfel over mogelijk.

Re: Verantwoordelijk voor verzending BE?

4
RicardoV schreef:
biancib schreef:Hey,

Ik dacht dat je als webwinkelier in België ook verantwoordelijk bent voor de verzending tot de koper de aankoop in goede staat heeft ontvangen.
Nu heb ik een vriendin die ergens iets online kocht. Bij het openen van het pakket stelde ze vast dat de volledige inhoud beschadigd is door het transport.
Nu zegt de bewuste webwinkel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de verzending, en dat staat ook zo in hun voorwaarden.
Nu vraag ik me toch wel af of dit wettelijk is? Er is ook zo weinig info te vinden over deze onderwerpen en de Belgische wetgeving...
Zelf zorg ik bij beschadiging voor een snelle rechtzetting. Maar blijkbaar gaat het dus anders ook :?
Wat denk je nou zelf.. :)

Los van het feit welke wetgeving hier van toepassing is, Nederlands of Belgische. Lijkt het me dat ook in België de wet aangeeft dat de winkel aansprakelijk is tot aan de bezorging toe. Geen twijfel over mogelijk.
Ja maar dat gaat alweer over de Nederlandse wetgeving.
Ik zoek een Belgisch 'bewijsstuk'. Beide partijen wonen namelijk in België.
Het herroepingsrecht van 14 dagen is trouwens al van kracht hier in BE. Maar over de verantwoordelijkheid voor de verzending valt niets terug te vinden, ook niet op de website van de overheid. Ik vrees dus dat de webwinkel wel eens in zijn recht zou kunnen zijn.

Zelf verklaar ik in onze algemene voorwaarden dat wij verantwoordelijk zijn voor de verzending en eventuele schade of verlies. Is toch eigenlijk niet meer dan normaal...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verantwoordelijk voor verzending BE?

5
biancib schreef:Ja maar dat gaat alweer over de Nederlandse wetgeving.
Ik zoek een Belgisch 'bewijsstuk'. Beide partijen wonen namelijk in België.
Het herroepingsrecht van 14 dagen is trouwens al van kracht hier in BE. Maar over de verantwoordelijkheid voor de verzending valt niets terug te vinden, ook niet op de website van de overheid. Ik vrees dus dat de webwinkel wel eens in zijn recht zou kunnen zijn.
In Nederland geldt dat ook niet slechts voor zoiets als verzenden, maar veel ruimer voor allerlei diensten. Een onderneming blijft verantwoordelijk voor alle derden die zij inschakelt voor het uitvoeren van een overeenkomst. Voor de koper maakt het daarom niet uit of een webwinkel zelf iets verzendt of daarvoor een derde inschakelt. De enige logische uitzondering op de hoofdregel is dus wanneer de koper zelf het verzenden regelt (en dat speelt bijvoorbeeld vaak bij retouren).

Die vorm van 'ketenaansprakelijkheid' is vast ook in een of andere vorm terug te vinden in het Belgisch recht, anders zou een ondernemer elke verantwoordelijkheid kunnen ontlopen door alles uit te besteden, toch?