Hoe kom ik aan goed personeel voor de klantenservice?

1
Wie heeft voor mij tips waar bijvoorbeeld het beste een vacature geplaatst kan worden. De grotere websites vragen honderden euro's voor het plaatsen van een vacature. Onlangs heb ik via Werk.nl een poging gedaan, maar dan krijg je bijna alleen maar mensen die verplicht solliciteren lijkt wel.

Ik ben dringend op zoek naar een fulltime medewerker klantenservice en daarbij ondersteunende werkzaamheden op kantoor. Het wil niet echt lukken om goed personeel te vinden die aan de eisen voldoet. Nu kan ik wel met een uitzendbureau gaan werken, maar dat ook vrij kostbaar. Wie helpt?

Re: Hoe kom ik aan goed personeel voor de klantenservice?

2
Voor ons is het tot nu toe altijd gelukt via twitter/facebook, eigen websites en dit forum.

Wij krijgen per vacature die we er uit doen ongeveer 10 reacties waar tot nu toe elke keer een geschikte kandidaat tussen zat.

Dit is dan wel personeel die nog niet volledig zelfstandig zou kunnen werken.

Daar wil ik in de toekomst wel naar toe; een volledig zelfstandige klantenservice met kennis van de producten, de site en die het personeel in het magazijn ook kan aansturen waar dat moet. Nu moeten we dat nog te veel zelf doen en is mijn kennis helaas nog onmisbaar. Maar ik wil absoluut niet van die Bol.com achtige praktijken dat je een callcenter met studenten heb zitten die niets kunnen, niets weten en niets mogen. Nu mogen ze van mij vanalles, maar als ze het niet kunnen of niet weten dan schiet dat niet op. Ik zit dus eigenlijk met gouden handboeitjes vast op kantoor.

Re: Hoe kom ik aan goed personeel voor de klantenservice?

3
Net als Wouter al aangeeft kun je (in ieder geval) gratis via dit forum ecommerce-vacatures plaatsen.

Natuurlijk tegenwoordig ook steeds vaker via social media.

Maar om de beste kandidaat te vinden heb je mogelijk net iets meer reacties nodig. Zelf heb ik goede ervaringen met de website http://zoekbijbaan.nl waarvan dezelfde uitgever sinds kort ook http://www.startersbanen.nl heeft. Alhoewel het klinkt alsof je alleen scholieren vindt die een bijbaantje zoeken naast de studie, heb ik persoonlijk er al verschillende fulltimers gevonden die net klaar waren met HBO/WO bijvoorbeeld. En zijn in mijn ogen, ook nog eens prima betaalbaar. Geen idee of dat is wat je zoekt?
Nu op mijn weblogs:

Re: Hoe kom ik aan goed personeel voor de klantenservice?

4
Via dit forum is wel een optie die ik de vorige keer ook al heb ingezet. Ga ik zo even doen.

De uitspraak over de "gouden handboeien" klopt als een bus. Het is voor mij wel belangrijk dat ik niet altijd op kantoor kan zijn en mijn collega dan ook nog gewoon door moet kunnen werken. Als er dan iemand op de klantenservice zit die er niet uit komt geeft dat wel problemen.

Ik stel zelf hoge eisen aan de klantenservice en heb als doel om vragen direct en volledig te beantwoorden. Met mijn eigen kennis over het assortiment en de mogelijkheid tot het maken van beslissingen is dat helaas niet te vergelijken met personeel.

Het is lastig om een persoon te vinden die in mijn ogen snel genoeg over voldoende kennis kan beschikken om zoveel mogelijk zelfstandig te werken. Hier is niet iedereen geschikt voor, al is het lastig om dit te beoordelen.

Nu zit ik te denken over het maken van een database voor de klantenservice waar veel voorkomende vragen in opgenomen kunnen worden en specifieke vragen en antwoorden per product. Hoe doe jij dit Wouter?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe kom ik aan goed personeel voor de klantenservice?

5
Ik weet alles uit mijn hoofd. En dan bedoel ik ook echt alles.

Als een van mijn collega's er niet uit komt dan zetten ze de klant even in de wacht om "het op te zoeken" en dan vragen ze het aan mij.

Ik wil ook alle vragen direct beantwoord hebben, voor zo ver dat mogelijk is.

Iets van een database is dan inderdaad de enige oplossing, maar dan ga je denk ik al vrij snel naar het studentje die de vraag in tikt in de hoop dat er iets van een antwoord uit komt rollen. Voor hetzelfde geldt slaat dat antwoord wat er toevallig uit komt als een tang op een varken.. maar dat weten ze dus niet.

Ik wil dus eigenlijk hoogopgeleid elektrotechnisch personeel hebben lopen (of mensen die jarenlang in de branche werkzaam zijn geweest, wat op hetzelfde neerkomt) maar zulke mensen gaan echt niet op een klantenservice van een webwinkel werken. En al zouden ze dat wel willen, dan kan ik hun hoge salaris niet betalen. Dus beetje onhandige situatie op dit moment.

Re: Hoe kom ik aan goed personeel voor de klantenservice?

6
De vacature staat inmiddels op het forum. Nu nog aan de gang met de overige kanalen en hopen dat het ditmaal goed uitpakt.

@Wouter: Ik zal het in het begin zeker zo regelen als jij dat doet. De medewerker komt bij mij op kantoor en kan alles vragen. We zien wel hoe het loopt na een paar maanden. Enige probleem blijft mijn afwezigheid op sommige momenten, maar daar komen we vast wel uit. De database zet ik maar uit mijn hoofd denk ik. Een andere betere optie is dan toch de vraag laten noteren en toezeggen dat de "product specialist" o.i.d. later contact opneemt.

@Dirkjan: Ik zal zo eens kijken bij die twee websites. Ik had er nog nooit van gehoord maar ga zeker een poging wagen. Ben inderdaad wel op zoek naar een fulltime medewerker maar dat is dus ook mogelijk begrijp ik.

Verdere tips zijn welkom. Ik wil het liefst op zo kort mogelijke termijn versterking hebben!

Re: Hoe kom ik aan goed personeel voor de klantenservice?

7
Ik werk toevallig zelf op een technische helpdesk, weliswaar niet van een webshop maar soit. Wij hebben zo een soort database met vaak voorkomende problemen en vragen, daarbij de oorzaken en de oplossingen. In het begin gebruikt iedereen deze database maar na een maand of 3-4 ken je alles vanbuiten. De problemen en of vragen die erbij komen worden toegevoegd en zo blijft iedere medewerker up to date! Ik vind dit systeem zeer handig dus misschien toch het overwegen waard?