Beste webwinkeliers,
Namens PostNL wil ik op dit forum ondersteuning bieden voor CheckPay, de nieuwe achteraf betaalmethode van PostNL. Als aanspreekpunt over Checkpay zal ik binnen dit topic vragen beantwoorden en stellen en informatie verstrekken.
Bij andere vragen of problemen wil ik verwijzen naar ons webcare team op Twitter. (@PostNLWebcare) of onze klantenservice.
PostNL Checkpay werkt als volgt: Nadat de consument Checkpay in de webwinkel kiest en zijn bestelling via iDeal betaalt, wordt het geld op een veilige tussenrekening geplaatst. Bij de bevestiging van de bestelling, krijg de consument een code via email en sms. Deze code moet hij bij de levering aan de deur intypen op de terminal van de bezorger. Indien deze overeenkomt met de code in het systeem, wordt het pakketje afgeleverd en het geld van de tussenrekening direct naar de webwinkel overgemaakt.
Op deze manier wordt er zowel voor de webwinkel als voor de consument meer garantie geboden op een correcte afhandeling en betaling van bestellingen.
Mijn vragen voor jullie:
Zijn er hier webwinkels die Checkpay al hebben geïmplementeerd of dit van plan zijn?
Is de informatie over Checkpay duidelijk? Hebben jullie vragen over de procedure of over de service zelf?
informatie Checkpay
Re: Checkpay
2Ik denk zelf dat dit een goed alternatief is voor rembours.
Bij rembours krijgen wij af en toe wel eens grappenmakers (concurrenten?) die een rembourszending naar een willekeurig adres laten sturen. Kost ons erg veel geld en voor diegene die daar toevallig woont ook erg raar als ze een pakket aangeboden krijgen waar ze voor moeten betalen terwijl ze er niet om gevraagd hebben.
Met Checkpay zal dat niet het geval zijn denk ik, omdat degene die besteld ook direct het bedrag moet voldoen via iDeal.
Maar daar zit dan ook gelijk wel een heikel puntje; mensen die graag achteraf willen betalen -zo wordt deze methode ook aangeprezen- willen dan ook graag echt daadwerkelijk pas betalen ná levering. Nu moeten ze alsnog vooraf het bedrag over maken naar een derdengelden rekening. Is hier onderzoek naar gedaan of consumenten dat wel willen en snappen?
Bij rembours krijgen wij af en toe wel eens grappenmakers (concurrenten?) die een rembourszending naar een willekeurig adres laten sturen. Kost ons erg veel geld en voor diegene die daar toevallig woont ook erg raar als ze een pakket aangeboden krijgen waar ze voor moeten betalen terwijl ze er niet om gevraagd hebben.
Met Checkpay zal dat niet het geval zijn denk ik, omdat degene die besteld ook direct het bedrag moet voldoen via iDeal.
Maar daar zit dan ook gelijk wel een heikel puntje; mensen die graag achteraf willen betalen -zo wordt deze methode ook aangeprezen- willen dan ook graag echt daadwerkelijk pas betalen ná levering. Nu moeten ze alsnog vooraf het bedrag over maken naar een derdengelden rekening. Is hier onderzoek naar gedaan of consumenten dat wel willen en snappen?
Re: Checkpay
3Het achteraf betaal systeem zit hem in het moment dat het geld naar de rekening van de verzender gaat. Pas als de ontvanger het pakket ontvangt en de code heeft gegeven, dan gaat het geld naar de rekening van de verzender, en dus is het een achteraf betaal methode.
Dit is vanuit de Thuiswinkel.org onderzocht en als achterafbetaal methode goedgekeurd, hierdoor voldoet een webwinkel ook aan de eisen van de Thuiswinkel.org keurmerk. Als de consument niet het pakket ontvangt, gaat het geld terug naar de rekening van de consument, dit geeft extra zekerheid om aankopen op internet te doen.
Dit is vanuit de Thuiswinkel.org onderzocht en als achterafbetaal methode goedgekeurd, hierdoor voldoet een webwinkel ook aan de eisen van de Thuiswinkel.org keurmerk. Als de consument niet het pakket ontvangt, gaat het geld terug naar de rekening van de consument, dit geeft extra zekerheid om aankopen op internet te doen.
Re: Checkpay
4Dat snap ik, dat snappen jullie. Maar mijn vraag was, snapt de consument dat ook?
In hun beleving maken zij namelijk vooraf het geld over. Een typische consument die achteraf wilt betalen, wilt die handeling pas doen nadat ze de producten ontvangen hebben. Tenminste, dat lijkt mij. Vandaar mijn vraag; is er onderzoek gedaan of de consument dit begrijpt?
In hun beleving maken zij namelijk vooraf het geld over. Een typische consument die achteraf wilt betalen, wilt die handeling pas doen nadat ze de producten ontvangen hebben. Tenminste, dat lijkt mij. Vandaar mijn vraag; is er onderzoek gedaan of de consument dit begrijpt?
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
Re: Checkpay
5Mag de ontvanger de inhoud van de zending ook controleren, of moet er eerst getekend worden, zoals bij rembours het geval is? In dat laatste geval is er dus niet echt sprake van achteraf betalen en is het eigenlijk gewoon rembours, maar dan makkelijker voor PostNL, want geen contant geld meer.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Re: Checkpay
6Vanwaar een 4 euro toeslag?
Ik zie de klant eerder baat hebben bij een achteraf betaalmethode waarbij er dus pas 14 dagen later betaald hoeft te worden en de consument nog meer zekerheid heeft, want hij/zij kan de bestelling eerst uitvoerig bekijken en testen.
Wat is er zeker aan het aannemen van een pakketje, invoeren van de code maar niet weten wat er in het pakketje zit? Zo kan iemand die een dure smartphone besteld de code hebben ingevoerd maar wanneer hij/zij de bestelling uitpakt blijkt het helemaal geen dure smartphone in te zitten. De betaling is al verwerkt, en daar zit de consument dan maar lekker mee.
De enige zekerheid die je hebt als consument is dat je weet dat je een doos in ontvangst hebt genomen. Tja?
Nadelen:
- Duurder dan de gemiddelde kosten voor AfterPay/Klarna
- Consument ontvangt pakketje pas na invoeren code en dus het vrijgeven van de betaling
- Biedt helemaal geen houvast voor eventuele aftersales waar de consument bij AfterPay/Klarna wel een houvast heeft om (nog) niet te betalen wanneer er niet correct is geleverd
- Contract vereist bij PostNL met dure tarieven
Voordelen:
- Je weet dat er iets geleverd wordt
Nou heb ik nog een vraag aan PostNL. Op de website wordt aangegeven dat het het volgende oplevert:
- Minder servicevragen achteraf
- Minder fraude
- Daling van uw kosten
- Nieuwe klanten (kijkers worden kopers)
- Bevestiging van uw betrouwbaarheid online
1. Waarom levert het minder servicevragen achteraf op? Wat heeft een betaling te maken met een servicevraag?
2. Daling van uw kosten? 4 euro is een fors bedrag wat alles behalve een daling van de kosten is. €6,75 + 4 = €10,75 voor een pakketje? Belachelijk! Hoe kunnen jullie dit een daling van uw kosten noemen?
3. De betrouwbaarheid moet nog maar blijken nadat de consument de zending heeft opengemaakt. Wat draagt deze service bij aan het feit dat de consument 100% zeker weet dat hij/zij het correcte ontvangt en niet alsnog besodemieterd wordt?
Ik zie de klant eerder baat hebben bij een achteraf betaalmethode waarbij er dus pas 14 dagen later betaald hoeft te worden en de consument nog meer zekerheid heeft, want hij/zij kan de bestelling eerst uitvoerig bekijken en testen.
Wat is er zeker aan het aannemen van een pakketje, invoeren van de code maar niet weten wat er in het pakketje zit? Zo kan iemand die een dure smartphone besteld de code hebben ingevoerd maar wanneer hij/zij de bestelling uitpakt blijkt het helemaal geen dure smartphone in te zitten. De betaling is al verwerkt, en daar zit de consument dan maar lekker mee.
De enige zekerheid die je hebt als consument is dat je weet dat je een doos in ontvangst hebt genomen. Tja?
Nadelen:
- Duurder dan de gemiddelde kosten voor AfterPay/Klarna
- Consument ontvangt pakketje pas na invoeren code en dus het vrijgeven van de betaling
- Biedt helemaal geen houvast voor eventuele aftersales waar de consument bij AfterPay/Klarna wel een houvast heeft om (nog) niet te betalen wanneer er niet correct is geleverd
- Contract vereist bij PostNL met dure tarieven
Voordelen:
- Je weet dat er iets geleverd wordt
Nou heb ik nog een vraag aan PostNL. Op de website wordt aangegeven dat het het volgende oplevert:
- Minder servicevragen achteraf
- Minder fraude
- Daling van uw kosten
- Nieuwe klanten (kijkers worden kopers)
- Bevestiging van uw betrouwbaarheid online
1. Waarom levert het minder servicevragen achteraf op? Wat heeft een betaling te maken met een servicevraag?
2. Daling van uw kosten? 4 euro is een fors bedrag wat alles behalve een daling van de kosten is. €6,75 + 4 = €10,75 voor een pakketje? Belachelijk! Hoe kunnen jullie dit een daling van uw kosten noemen?
3. De betrouwbaarheid moet nog maar blijken nadat de consument de zending heeft opengemaakt. Wat draagt deze service bij aan het feit dat de consument 100% zeker weet dat hij/zij het correcte ontvangt en niet alsnog besodemieterd wordt?
Re: Checkpay
7Het is een dienst van PostNL, Ricardo. Ik vind het jammer dat je dit weer ziet als mogelijkheid om af te geven op PostNL.RicardoV schreef: - Contract vereist bij PostNL met dure tarieven
De kosten vallen mij eerlijk gezegd mee tov. rembours. Klarna en afterpay zijn overigens duurder als je orders boven de pak 'm beet 80 euro heb. Volgens mij ligt het landelijk gemiddelde qua orderwaarde hoger, dus per saldo zou je goedkoper uit zijn. En je hebt direct je geld, dat is bij Klarna en Afterpay niet altijd zo.
Wel heb je wat mij betreft en zoals ik ook al aangaf een punt dat de kans groot is dat de meeste consumenten dit niet als achteraf betalen zullen ervaren.
Re: Checkpay
8Klopt, had ik moeten vermelden.Wouter Hol schreef:Het is een dienst van PostNL, Ricardo. Ik vind het jammer dat je dit weer ziet als mogelijkheid om af te geven op PostNL.RicardoV schreef: - Contract vereist bij PostNL met dure tarieven
De kosten vallen mij eerlijk gezegd mee tov. rembours. Klarna en afterpay zijn overigens duurder als je orders boven de pak 'm beet 80 euro heb. Volgens mij ligt het landelijk gemiddelde qua orderwaarde hoger, dus per saldo zou je goedkoper uit zijn. En je hebt direct je geld, dat is bij Klarna en Afterpay niet altijd zo.
Wel heb je wat mij betreft en zoals ik ook al aangaf een punt dat de kans groot is dat de meeste consumenten dit niet als achteraf betalen zullen ervaren.
Voordeel:
- Direct je geld i.p.v. na 30+ dagen zoals bij AfterPay/Klarna
- Voordeliger bij grotere orderbedragen maar dus minder voordelig bij lagere orderbedragen
Waarom zou ik dit zien als mogelijkheid om af te geven op PostNL.
Het is een dienst van PostNL. Maar het is jammer (zo vat ik het op) dat een direct contract bij PostNL is vereist. Bij derden waar je dus geen contract met PostNL hebt, maar wel met PostNL verzend, ben je vele malen goedkoper uit. Ik vind het jammer dat als je voor Checkpay wilt kiezen, je ook een contract bij PostNL moet afsluiten wat sowieso hogere tarieven zijn dan bij een derden.
Re: Checkpay
9Is dat zo?RicardoV schreef:k vind het jammer dat als je voor Checkpay wilt kiezen, je ook een contract bij PostNL moet afsluiten wat sowieso hogere tarieven zijn dan bij een derden.
Nu verzenden wij ook via een derde met PostNL en rembours werkt dan prima, dit krijgen wij rechtstreeks van PostNL gestort op onze rekening. Is dat met Checkpay niet het geval en moet je dan inderdaad zelf een contract met PostNL hebben?
Re: Checkpay
10@Wouter Hol:
Wij snappen de verwarring en dit horen we vaker. Echter tot nu snapt de consument het wel, want er wordt tot op de dag van vandaag gebruik van gemaakt. Er is inderdaad in het verleden onderzoek naar gedaan, waaruit bleek dat er vraag was naar een dergelijk product.
@Cardexchange.com:
Nee, u heeft wel wettelijk recht op een zichttermijn. Dit staat omschreven in de FAQ.
@RicardoV:
Er zijn minder servicevragen omdat Checkpay via de code bevestigt dat het pakket afgeleverd is bij de juiste klant. Zonder Checkpay kan de klant beweren het pakket niet ontvangen te hebben en is dit lastig te controleren.
Wouter heeft de rest van de vragen voorzien van een adequaat antwoord.
@Wouter Hol:
Een zakelijk contract is inderdaad nodig, omdat je via de PostNL verzendapplicatie je producten moet voormelden. Dit omdat het een onder andere een betaalsysteem is waar bepaalde eisen aan moeten worden voldaan.
Checkpay wordt geïmplementeerd door webwinkels. Anders was dit wel mogelijk om in de Online Verzendservice te verwerken en zou een zakelijk contract niet nodig zijn.
Wij snappen de verwarring en dit horen we vaker. Echter tot nu snapt de consument het wel, want er wordt tot op de dag van vandaag gebruik van gemaakt. Er is inderdaad in het verleden onderzoek naar gedaan, waaruit bleek dat er vraag was naar een dergelijk product.
@Cardexchange.com:
Nee, u heeft wel wettelijk recht op een zichttermijn. Dit staat omschreven in de FAQ.
@RicardoV:
Er zijn minder servicevragen omdat Checkpay via de code bevestigt dat het pakket afgeleverd is bij de juiste klant. Zonder Checkpay kan de klant beweren het pakket niet ontvangen te hebben en is dit lastig te controleren.
Wouter heeft de rest van de vragen voorzien van een adequaat antwoord.
@Wouter Hol:
Een zakelijk contract is inderdaad nodig, omdat je via de PostNL verzendapplicatie je producten moet voormelden. Dit omdat het een onder andere een betaalsysteem is waar bepaalde eisen aan moeten worden voldaan.
Checkpay wordt geïmplementeerd door webwinkels. Anders was dit wel mogelijk om in de Online Verzendservice te verwerken en zou een zakelijk contract niet nodig zijn.
Re: Checkpay
11Mijn vraag aan jullie is:
Waarom heb je Checkpay (nog) niet geimplenteerd in je webwinkel?
Waarom heb je Checkpay (nog) niet geimplenteerd in je webwinkel?
Re: Checkpay
12Niet mogelijk bij de meeste (volgens mij alle) licentie webshops, waaronder die van mij.
Als ik het goed lees is alleen Magento, Oscommerce en Virtuemarkt hiervoor geschikt.
Daarnaast: geen duidelijke prijsopgave pakkettarief. Dus de totale kosten zijn niet duidelijk. Als jullie zeggen het kost je 6,75 euro per pakket (tot xx kg) en €3,99 van CheckPay dan is het kostenplaatje al een stuk duidelijker.
En niet duidelijk of een contract direct bij PostNL nodig is of dat het ook kan wanneer je een contract bij een ander bedrijf hebt die gebruik maakt van het PostNL netwerk, dus o.a. MyParcel.
Als ik het goed lees is alleen Magento, Oscommerce en Virtuemarkt hiervoor geschikt.
Daarnaast: geen duidelijke prijsopgave pakkettarief. Dus de totale kosten zijn niet duidelijk. Als jullie zeggen het kost je 6,75 euro per pakket (tot xx kg) en €3,99 van CheckPay dan is het kostenplaatje al een stuk duidelijker.
En niet duidelijk of een contract direct bij PostNL nodig is of dat het ook kan wanneer je een contract bij een ander bedrijf hebt die gebruik maakt van het PostNL netwerk, dus o.a. MyParcel.
Re: Checkpay
13Het klopt dat niet alle voor alle webwinkelsoftware Checkpay mogelijk is, maar indien je als payment service provider Ogone gebruikt, dan is het implementeren van Checkpay zeker mogelijk.RicardoV schreef:Niet mogelijk bij de meeste (volgens mij alle) licentie webshops, waaronder die van mij.
Als ik het goed lees is alleen Magento, Oscommerce en Virtuemarkt hiervoor geschikt.
Daarnaast: geen duidelijke prijsopgave pakkettarief. Dus de totale kosten zijn niet duidelijk. Als jullie zeggen het kost je 6,75 euro per pakket (tot xx kg) en €3,99 van CheckPay dan is het kostenplaatje al een stuk duidelijker.
En niet duidelijk of een contract direct bij PostNL nodig is of dat het ook kan wanneer je een contract bij een ander bedrijf hebt die gebruik maakt van het PostNL netwerk, dus o.a. MyParcel.
Het tarief wat je daar schets klopt. Hoewel die kosten varieren als je een contract afsluit en hoeveel je per jaar verzend.
Je hebt een contract direct bij PostNL nodig om Checkpay te implementeren.
Re: Checkpay
141. Geen contract met PostNL en ook niet van plan.PostNL schreef:Mijn vraag aan jullie is:
Waarom heb je Checkpay (nog) niet geimplenteerd in je webwinkel?
2. Dit is geen echte achteraf betaling want je moet eerst de code voor ontvangst doorgeven voordat je de inhoud mag controleren, staat er in de FAQ te lezen. Bewijs dan nog maar eens dat de bestelde mobiele telefoon niet in het pakje zat. En iets wat er niet is kan je ook niet retourneren in het kader van de zichttermijn. Achteraf betalen is voor mij betalen als ik tevreden ben met de zending, via acceptgiro bijvoorbeeld.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Re: Checkpay
15Heb slechte ervaringen met de service van postnl, ik sta daarom ook niet te springen om een andere dienst van postnl af te nemen.PostNL schreef:Mijn vraag aan jullie is:
Waarom heb je Checkpay (nog) niet geimplenteerd in je webwinkel?
Re: Checkpay
16Twee redenen:PostNL schreef:Mijn vraag aan jullie is:
Waarom heb je Checkpay (nog) niet geimplenteerd in je webwinkel?
- onze winkel is onder licentie
- Wij verzenden 95% van de pakketten met UPS, en daar kunnen we geen Checkpay aan koppelen

Ex: webwinkelier.
Huidig: Jr. SEO specialist
Huidig: Jr. SEO specialist