Zomaar een klein verhaaltje over onze ervaring met automatische postcode adres controle. Zie het als ter lering ende vermaek !
We hadden recent wat pakketten die de mist ingingen omdat klanten een verkeerd adres in hadden gevoerd. Het adres klopte, maar de postcode was fout. En dan levert de pakket verzorger niet af. Klant verdrietig, wij extra kosten.
Dus wij op zoek naar een technische oplossing. Postcode.nl biedt (sinds kort?) haar web api gratis aan voor gebruik in Websites en ze hebben ook een Magento module.
Via hun dienst hoeft een klant alleen nog maar een postcode & huisnummer in te vullen, en geen adres meer. De postcode.nl api zoekt dat voor je op.
Installeren was fluitje van een cent en het werkte ook meteen (bijna) perfect.
Eenmaal overgezet naar de echte website duurde het echter niet lang voordat de eerste klant belde. Ze snapte niet dat ze haar adres niet meer kon invoeren. Als ze van boven naar beneden het formulier had ingevuld had ze via een postcode en huisnummer het adres kunnen invoeren, maar zij begon in het midden en die velden zijn nu grijs.
Slecht teken, maar we besloten om door te gaan. We hebben een week geëxperimenteerd en nu besloten om deze invoer methode niet meer te gebruiken. Er komen niet genoeg orders voorbij voor een goede A/B test uit te kunnen voeren maar we hebben duidelijk meer klanten die problemen hebben met het plaatsen van bestellingen en gaan bellen na meerdere pogingen. Dat is duidelijk niet de bedoeling.
Misschien moeten we gaan denken aan een validatie voordat we verzenden; dat is bij onze pakket leverancier helaas niet standaard.
Dit was onze observatie, zijn er meer winkels die dit geprobeerd hebben?
Martijn
Een ervaring met het automatisch invullen van adressen
1http://foury.nl -- Foury – Mode en Geschenken voor jou