BTW berekenen

1
Ik heb een vraag die volgens mij heel dom is, maar ik stel 'm toch maar.

Bij het bepalen van een artikelprijs, maak ik er een mooi bedrag van, bijvoorbeeld €13,75. De prijs zonder btw die de klant te zien krijgt, is €11,36. Immers, dat is het btw-loze basisbedrag waarvan 21% bepaald wordt, wat €2,39 is, en dat maakt samen €13,75. Simpel... maar zodra je btw moet afdragen betaal je niet €2,39 - je betaalt 21% over €13,75 - dus betaal je €2,89.

Toch..?

Re: BTW berekenen

2
Nee. 13.75 is al inclusief btw.
Wat jij doet is 21% berekenen over 121%.

Je moet 21% berekenen over 100%, dus zoals je eerste voorbeeld.

Re: BTW berekenen

3
RicardoV schreef:Nee. 13.75 is al inclusief btw.
Wat jij doet is 21% berekenen over 121%.

Je moet 21% berekenen over 100%, dus zoals je eerste voorbeeld.
Ik weet dat 13.75 al inclusief btw is... Dat zeg ik toch ook..?
Ik bereken voor mijn belastingaangifte 21% over mijn omzet. In het geval van een individueel artikel is dat €2,89. Maar de klant wordt een ander btw-bedrag gerekend, namelijk 21% van het basisbedrag en niet van het bedrag inclusief btw... kijk ook maar eens op een willekeurige kassabon van een winkel en reken het maar na...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW berekenen

5
Ja.
Ik realiseerde me ineens dat je niet een simpel Excel-bestandje kunt maken waarin je de door de klanten betaalde btw bij elkaar optelt. Dan kom je namelijk op een heel ander bedrag uit dan wat je daadwerkelijk moet afdragen :P

Re: BTW berekenen

6
Nogmaals,: jij berekent 21% btw over 121% omzet. Dat is dus verkeerd want 121% moet je exclusief maken en dan moet je btw berekenen. Dus 121%-100% = btw die jouw klant betaald en die jij aan de belastingdienst geeft.

Een verschil is niet mogelijk tussen wat jouw klant betaald en wat je afdraagt aan de belasti g. Jij bent slechts een doorgeefluik van de belasting. Als jouw klant 2€ btw betaald en jij draagt 3€ btw af is dat dus niet correct.

Re: BTW berekenen

7
Oh serieus?? Sorry, ik las je vorige post verkeerd. Ik ging er zo vast van uit dat ik gewoon 21% af moet dragen over mijn omzet..! Tjee. Dat scheelt best wel..!!

Ben ik toch blij dat ik mijn domme vraag gesteld heb. Dankjewel!!

Re: BTW berekenen

8
Shushu schreef:Ja.
Ik realiseerde me ineens dat je niet een simpel Excel-bestandje kunt maken waarin je de door de klanten betaalde btw bij elkaar optelt.
Waarom niet? Daar draait het juist allemaal om.
Shushu schreef:Oh serieus?? Sorry, ik las je vorige post verkeerd. Ik ging er zo vast van uit dat ik gewoon 21% af moet dragen over mijn omzet..! Tjee. Dat scheelt best wel..!!
Ik hoop niet dat je dit dus al een hele tijd fout hebt gedaan?

Re: BTW berekenen

9
Ja, dat heb ik zojuist geleerd, haha :D
Gelukkig maar, want dat bestand heb ik een hele tijd geleden al opgezet. Wilde het bijna afschrijven.

-edit- ik begin aanstaande zondag op een beurs en daarna open ik mijn webwinkel. Het leed is dus nog niet geschied ;)

Re: BTW berekenen

14
Ja, daar zou ik dan vanzelf achtergekomen zijn.. maar ik vind 't toch fijn dat ik 't nu ontdek. Voel me wel erg dom nu.

Ik wilde ff handig worden met het snel uitrekenen van de btw die ik op de facturen moet schrijven die ik meegeef zondag, en zo kwam ik hier ineens op... Ben blij dat ik 't heb gepost. Wat is dit toch een fijn forum. ;)

Re: BTW berekenen

16
Instinct schreef:In Excel:

Code: Selecteer alles

BTW deel=Bedrag incl. BTW-(Bedrag incl. BTW/(100%+BTW percentage))
Zeker is dit een mooi forum... ;)
Van die berekening snap ik dus geen hol?

Gewoon prijs artikel incl btw. / 121 * 21 doen = btw bedrag.

Re: BTW berekenen

18
RicardoV schreef:
Instinct schreef:In Excel:

Code: Selecteer alles

BTW deel=Bedrag incl. BTW-(Bedrag incl. BTW/(100%+BTW percentage))
Zeker is dit een mooi forum... ;)
Van die berekening snap ik dus geen hol?

Gewoon prijs artikel incl btw. / 121 * 21 doen = btw bedrag.

Ik denk dat je /100 * 21 moet doen :P

Re: BTW berekenen

19
vampirelord schreef:[quot]
Instinct schreef:In Excel:

Code: Selecteer alles

BTW deel=Bedrag incl. BTW-(Bedrag incl. BTW/(100%+BTW percentage))
Zeker is dit een mooi forum... ;)
Van die berekening snap ik dus geen hol?

Gewoon prijs artikel incl btw. / 121 * 21 doen = btw bedrag.

Ik denk dat je /100 * 21 moet doen :P
Nee?, een bedrag incl btw is 121 :p

/100 kan ook wel, maar dan moet je het van de prijs excl. Btw doen.