BTW bij Ebay-kosten

1
Sorry voor mijn misschien knullige vraag, maar ik kan via google geen antwoord / bevestiging krijgen op het volgende: ik wil een aantal van mijn producten aanbieden via Ebay. Nu heb ik mijn btw nummer doorgegeven aan Ebay en, nadat ze dit nummer gecheckt hebben, zullen ze mij geen btw meer in rekening brengen over de plaatsing- en commissiekosten. (Bij particuliere aanbieders dragen zij 15% Luxemburgse BTW af over die kosten.)

Is nu de btw verlegt en moet ik 21% btw over de plaatsing- en commissiekosten afdragen (en meteen weer terugvragen) in mijn normale btw-aangifte?

Ebay stelt namelijk alleen maar dat zakelijke gebruikers geen btw betalen zodra ze hun btw-nummer hebben doorgegeven, maar nergens staat dat er eigenlijk nog meer handelingen nodig zijn (namelijk afdragen in eigen land en weer terugvragen). De stelligheid waarmee ze dit zeggen, brengt me aan het twijfelen (dat er misschien een speciale regeling van toepassing is).

Alvast bedankt!
groet, Katrien

Re: BTW bij Ebay-kosten

2
Dit is een intracommunautaire verwerving uit een ander EU-land.

Je moet daarvan apart aangifte doen, maar trekt de btw in dezelfde aangifte meteen weer af als voorbelasting. Je draagt dus formeel de btw af in Nederland in plaats van een ander EU-land, maar omdat je de te betalen btw weer mag aftrekken als voorbelasting, betaal je praktisch per saldo 0 euro.
StoreCore.io