Btw afdragen

1
Dag allemaal,

Het hele belasting verhaal is mij nog zo onduidelijk, telefoniste bij kvk werd ik niet wijzer van. Kan iemand mijn vraag beantwoorden mbt de volgende situatie?

Stel ik koop een product voor 1,- ex btw. Bij mijn groothandel betaal ik dan 1,21 omdat de btw erbij komt. Stel ik verkoop dit product voor 1,50. Mijn winst is dsn 50 cent omdat ik de betaalde btw terugkrijg. Maar moet ik dan ook nog een bedrag betalen aan de belastingdienst over het bedrag van 1,50, de verkoopprijs van 33%? Dat zou dan 0,49 cent zijn wat betekent dat ik 1 eurocent winst maak? Is er nog een maximum aan verdiensten waar ik geen belasting voor betaal? Ik verwacht geen omzet van 20000 per jaar

Re: Btw afdragen

2
Wanneer je een product voor 1,00 ex (1,21 in) inkoopt, betaal je zelf 0,21 aan BTW. Wanneer je dat product dan verkoopt voor 1,24 ex (1,50 in), betaalt je klant 0,26 aan BTW. Je moet in dat geval dus 0,26 - 0,21 = 0,05 aan BTW afdragen, en je maakt een winst van 1,24 - 1,00 = 0,24.

Je kunt hier informatie vinden over of je in aanmerking komt om geen BTW te hoeven verrekenen.

Re: Btw afdragen

3
TS heeft het ook over 33% belasting.
Inderdaad zoals voorbeeld Instinct: over de 24 cent winst moet je aan het eind van het jaar belasting betalen. (Belasting over al je winst)

Re: Btw afdragen

4
De 21% BTW die je bij inkoop betaalt krijg je terug.

Bij verkoop moet je 21% BTW afdragen.
Bij een bedrag van €1.50 inclusief is dit €0.26 (die €1.50 is 121%, dus je doet 1.50:121x21).

Je winst is €0.24.

Over het hele jaar gezien betaal je eventueel nog inkomstenbelasting over je winst minus je kosten minus je vrijstellingen en aftrekposten. Hoeveel dat is hangt af van de hoogte van je winst en overige gezinsinkomsten (belastingschijven).
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Btw afdragen

5
Ok...tnx voor de reacties! In de prijzen moeten dan nog de nodige aanpassingen gedaan worden, anders wordt het verlies. Top voor de snelle en zeer duidelijke uitleg !

Re: Btw afdragen

6
O ja..ben even gaan rekenen..
Dit betekent dus dat ik procentueel btw terugkrijg en afdraag, maar in euros betaal ik uiteindelijk dus meer btw omdat de verkoopprijs hoger ligt dan de inkoopprijs, zeg ik dat goed?

Re: Btw afdragen

7
Cosmeticakoopje schreef:O ja..ben even gaan rekenen..
Dit betekent dus dat ik procentueel btw terugkrijg en afdraag, maar in euros betaal ik uiteindelijk dus meer btw omdat de verkoopprijs hoger ligt dan de inkoopprijs, zeg ik dat goed?
Je betaald altijd meer btw ja. Je inkoopprijs ligt immers onder de verkoopprijs.

Re: Btw afdragen

8
Top! Laatste vraag dan...
Ik koop een product in voor 15 ex btw. Dit is inclusief btw 18,15

Dit product verkoop ik op de site voor 20,-. van die 20 euro verkoop moet ik 20x0,21 = 4,20 betalen.

Is mijn winst dan 0,80 cent???

Vraag me af hoe sommigen op deze manier dan nog winst kunnen maken...
tnx ricardo!

Re: Btw afdragen

9
Cosmeticakoopje schreef:Top! Laatste vraag dan...
Ik koop een product in voor 15 ex btw. Dit is inclusief btw 18,15

Dit product verkoop ik op de site voor 20,-. van die 20 euro verkoop moet ik 20x0,21 = 4,20 betalen.

Is mijn winst dan 0,80 cent???

Vraag me af hoe sommigen op deze manier dan nog winst kunnen maken...
tnx ricardo!
Zo,n marge kan wel maar dan moet je dagelijks heel veel verkopen.
Ik denk de inkoopprijzen altijd ex btw (btw krijg je toch terug) en die verdubbel ik minimaal en dat is dan mijn verkoopprijs.
Dus inkoop €1,00 (ex) wordt verkoop €2,00 (incl. btw)
Dus jou product van 15 euro verkoop je voor 29,95
Als dat teveel is dan koop je te duur in.

Re: Btw afdragen

10
Cosmeticakoopje schreef:Top! Laatste vraag dan...
Ik koop een product in voor 15 ex btw. Dit is inclusief btw 18,15

Dit product verkoop ik op de site voor 20,-. van die 20 euro verkoop moet ik 20x0,21 = 4,20 betalen.

Is mijn winst dan 0,80 cent???

Vraag me af hoe sommigen op deze manier dan nog winst kunnen maken...
tnx ricardo!
Ho ho, let op wat je doet.

15 ex inkoop = 3,15€ btw = 18,15

20 verkoop (incl) = 121%. 20/121 * 21 = 3,47 euro btw afdragen. Geen 4.2!