concurentie wordt groter

1
Wij hebben nu 10 jaar een webshop.
Tot een paar jaar terug konden we de aantallen bestellingen zelf sturen door de verzendkosten hoger te maken wanneer we het niet aan konden en verlagen als er weer wat tijd over was.
Tegenwoordig moet je lager dan laag omdat de grote ketens zoals Bol, V&D , Marskramer (in mijn geval) met een zeer kleine marge leveren.
Importeurs lijken mee te werken om de "kleine" webwinkel kapot te krijgen door de grote ketens tegen zeer scherpe prijzen te leveren.
Ik kan nog steeds mee maar het houd niet meer over.
Wat is jullie ervaring met de grote jongens die blijkbaar ook wakker beginnen te worden?

Re: concurentie wordt groter

3
Misschien uitblinken in zaken die je bij de grote ketens nauwelijks ziet; zoals bijvoorbeeld een zeer goede klantenservice, aftersales, persoonlijke interactie etc.

De positieve kanten van je producten extra goed benadrukken en inderdaad proberen met unieke spullen te komen die je bij de grote ketens echt niet snel vindt.

Succes!

Re: concurentie wordt groter

4
serviesonline schreef:Importeurs lijken mee te werken om de "kleine" webwinkel kapot te krijgen door de grote ketens tegen zeer scherpe prijzen te leveren.
Dat soort opmerkingen snap ik nooit zo goed. Importeurs zijn gewoon ondernemers die het liefste grote hoeveelheden verkopen (daar zijn ze importeur voor) en dus grotere spelers volumekorting bieden. Daar is echt helemaal niets mis mee. Als dit nu als een verrassing voor je komt, heb je je bedrijfsvisie niet op orde.

Overigens niet persoonlijk bedoeld, maar dat soort opmerkingen hoor ik tegenwoordig vaker. Vandaar dat ik nu het in dit topic aangeef.

Wat je er tegenover kunt zetten:
- Betere klantenservice. Coolblue is zelden de goedkoopste en mensen betalen daar graag 3-8% extra per product.
- Betere producten. Niet alleen producten waarop een goede marge zit maar kijk eens wat jouw klant echt wil kopen/betalen?
- Betere vindbaarheid. Zowel in zoekmachines als op de site zelf. Op een site als Bol.com of Zalando vind je de helft niet meer, ik wil graag snel vinden wat ik zoek, dus bestel graag bij niche-spelers.
- Snellere site /Betere fotos /betere mobiele beleving /betere locale bekendheid /betere omschrijvingen... verzin het maar. Met een iets hogere prijs kun je prima concurreren op andere vlakken. Hoe suf het eerste voorbeeld bijv. ook klinkt, een iets snellere site levert echt meer op.
- Verzin het maar. De laatste webshops waar ik respect voor kreeg waren Chocstar.nl (echt geweldig!) Uppark.nl (gewoon in crisistijd een online schoenenshop beginnen waarbij de schoenen 200 euro per paar kosten... lef!). Op marketinggebied of locaal terrein zijn er echt heel veel kansen voor niches/kleintjes.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: concurentie wordt groter

5
serviesonline schreef:Tot een paar jaar terug konden we de aantallen bestellingen zelf sturen door de verzendkosten hoger te maken wanneer we het niet aan konden en verlagen als er weer wat tijd over was.
Merk je nu echt groot verschil in, door de verzendkosten met 2 euro omhoog of omlaag te doen in je aantal bestellingen? Ik neem aan dat als ik servies koop, toch al gauw 50 a 100 euro kwijt ben. Dat ik dan 2 euro meer of minder aan verzendkosten moet betalen zou mij persoonlijk niets uitmaken.
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!

Re: concurentie wordt groter

6
Ik begrijp jullie opmerking.
Maar ik had onderstaand voorbeeld er even bij moeten zetten.
"vroeger" kon ik al mijn producten met minimaal 2.5 vermenigvuldigen.
Maar nu. (voorbeeld)
Mijn groothandel verkoopt mij een product voor 1,79 ex en verplicht mij dit product voor 2,49 te verkopen aan de klant.
De verkoopprijs van 2,49 staat ook op het product en ik wordt in de gaten gehouden.
Maar nu:
Ditzelfde product wordt door een grote keten voor 1,79 incl btw verkocht aan de consument.
Goedkoper dan waar ik voor inkoop.
Dit voorbeeld staat niet op zich.
Ik zeg dus, het wordt de webwinkels moeilijk gemaakt met bepaalde merken en op termijn krijgt de stenen winkel (heb ik ook maar ben te klein voor de grote jongens) weer hun zin.
Ik ben bang dat het met de grote(re) merken de komende jaren zo gaat.

Re: concurentie wordt groter

7
serviesonline schreef:Ik begrijp jullie opmerking.
Maar ik had onderstaand voorbeeld er even bij moeten zetten.
"vroeger" kon ik al mijn producten met minimaal 2.5 vermenigvuldigen.
Maar nu. (voorbeeld)
Mijn groothandel verkoopt mij een product voor 1,79 ex en verplicht mij dit product voor 2,49 te verkopen aan de klant.
De verkoopprijs van 2,49 staat ook op het product en ik wordt in de gaten gehouden.
Maar nu:
Ditzelfde product wordt door een grote keten voor 1,79 incl btw verkocht aan de consument.
Goedkoper dan waar ik voor inkoop.
Dit voorbeeld staat niet op zich.
Ik zeg dus, het wordt de webwinkels moeilijk gemaakt met bepaalde merken en op termijn krijgt de stenen winkel (heb ik ook maar ben te klein voor de grote jongens) weer hun zin.
Ik ben bang dat het met de grote(re) merken de komende jaren zo gaat.
Je kan het met die prijzen beter bij je concurrent inkopen. Is dit echt realiteit? Als dit structureel voorkomt zou ik maar eens goed gaan praten met je leverancier. Dan moet de verkoopprijs van de concurrent wellicht wel omhoog, maar jou inkoopprijs zeker ook naar beneden!

Re: concurentie wordt groter

8
De importeur is tevens eigenaar van zowel het beeldmerk als de naam.
Er valt niet mee te praten.
Zelfs mijn (groothandel) leverancier staat met de rug tegen de muur en hem is al vertelt dat wanneer ik mijn niet houd aan de prijzen hun geen artikelen meer krijgen.
Vraag mij af of dit wettelijk wel mag.

Re: concurentie wordt groter

9
Een groothandel mag geen vaste verkoopprijzen opleggen, maar ze mogen natuurlijk wel zelf bepalen aan wie ze leveren (al hoewel het schijnt dat ze een bestaande relatie niet zomaar zonder goede reden mogen beëindigen, maar vecht dat maar eens aan).

Valt er niets meer te verdienen op deze producten, probeer ze dan ergens anders in te kopen of ga over op een ander product, eventueel een goed alternatief voor wat je nu verkoopt.

Grote ketens hebben nu eenmaal de macht om betere prijzen af te dingen. Groothandels verkopen graag grote hoeveelheden. Doe je helemaal niks aan.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: concurentie wordt groter

10
deze ontwikkeling zie je steeds meer in elke branche...
hoe meer (grote) spelers in de markt, hoe dunner de soep...

er zijn een paar optie's:
- stoppen
- onderscheidend zijn, op welke manier ook, anders zijn dan je concurrent
- ervoor zorgen dat je zelf een grote speler wordt

Hoe jouw leverancier het speelt is niet netjes, juridisch gezien heb je vast gelijk.. maar zoals gezegd heeft het waarschijnlijk niet heel veel zin om er een officieel getouwtrek van te maken... proberen om er zo uit te komen met de leverancier en ondertussen op zoek gaan naar andere leveranciers zodat je niet meer afhankelijk bent van de grillen van één partij
Think again!