Wat vinden webwinkels van prijsvergelijkingssites?

1
Hallo,

Ik ben een aantal maanden geleden uit frustratie met het beperkte assortiment en/of aantal winkels in de 'bekende' prijsvergelijking sites begonnen met een vergelijkings-site voor (primair) de Lego en Duplo producten.

Momenteel heb ik ~80 web-shops met ~17500 prijzen verdeeld over ~1900 producten geïndexeerd.

:?: Ik ben nieuwsgierig naar de houding van webwinkel eigenaren tegenover dit soort sites: zien jullie ze als potentiële bron van omzet of als potentiële omzet "kapers" ?

Mits het prijsniveau voldoende is kan je 't natuurlijk ook beschouwen als gratis promotie :)

Op dit moment gebruik ik een door mijzelf geschreven crawler om de prijs informatie te verzamelen, maar idealiter zou je natuurlijk met hulp v/d shop eigenaar alleen die product-informatie willen uitwisselen die relevant is: gewijzigde prijs, nieuw/vervallen product, etc...
:?: In hoeverre zouden jullie bereid zijn aan zoiets mee te werken als je erover benaderd zou worden ?

2
Mijn grootste probleem met vergelijkingssites die werken met crawlers is dat ze niet erg zorgvuldig zijn.

Er staan meestal veel sites tussen die het product niet aanbieden (vraag me niet hoe, ik merk het vooral op Shopwiki)

Verder worden aspecten als service en levering buiten beschouwing gelaten, hoewel dat wel erg belangrijk kan zijn.

Uiteraard kan het voor extra traffic zorgen, en kan het dus erg handig zijn. Bovendien is het voor consumenten natuurlijk erg handig, maar nogmaals, de service en levering moeten ook niet vergeten worden.

Wil je anders de link naar de site sturen? Dan kan ik even kijken of wij ons aanmelden.

Gr

3
Bedankt voor je antwoord :)

Om de kwaliteit van de vergelijker te kunnen waarborgen voer ik handmatig de koppeling tussen een webshop en een product in, waarna de crawler de prijs-info ophaalt.

Op het moment dat de crawler een probleem tegenkomt wordt het product, afhankelijk van de aard van het probleem (product niet gevonden, fout bij prijs-detectie, niet op voorraad) niet meer bij de betreffende webshop getoond.

Zaken als levertijd, verzendkosten en dergelijke staan nog op de planning om toe te voegen, maar niet alle sites hebben deze info (makkelijk) opvraagbaar op hun site staan.
Bijvoorbeeld pas als je het product in je winkelmandje wil doen.

De site is http://speelgoedkoper.net
Eventuele constructieve feedback over de site zelf is uiteraard ook welkom :)

M.b.t. service: mocht de site momentum krijgen heb het idee om ook het plaatsen van beoordelingen te gaan bouwen.
Aangezien ik de site in m'n vrije tijd ontwikkel en onderhoud én 3 kleine kinderen heb zorgt dat ervoor dat ik eerst de breedte (aantal shops, prijzen en producten) wil ontwikkelen voordat ik de diepte in ga (rekening houden met levertijden, verzendkosten, reviews van producten, reviews van shops)...

4
Interessant onderwerp. Ben benieuwd wat de andere leden vinden. Het idee van marktgerichte vergelijkingssites sta ik positief tegenover. Prijsvergelijkssites iets minder positief. Dat is in mijn ogen hetzelfde als een website met tientallen aanbieders vergelijking op verzendmethode, of gebruiksvriendelijkheid van de bestelformulieren. Te weinig info om al een keuze mee te maken. Maar ik ben misschien een uitzondering en niet altijd enkel met een lage prijs over te halen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
We zijn aangesloten bij verschillende prijsvergelijkingsites en betalen per klik die de vergelijkingsites ons stuurt.

Met enkele hebben we goede ervaringen en sommige kosten ons alleen geld. Ook is het erg afhankelijk van de product-categorie waar je producten in staan.

Al met al ben ik wel tevreden. Het levert toch mooi extra omzet op. :D

Kwa zeer specifieke vergelijking sites sta ik opzich wel positief over. Ik vraag me wel af of zo'n site wel genoeg verkeer kan genereren om ook als webwinkel hier tijd en geld in te besteden.
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html

6
Oh dit is inderdaad wel een interessant onderwerp. In mijn werkzame leven ben ik namelijk werkzaam bij Beslist.nl.

Hebben de bezoekers van dit forum daar toevallig ook ervaring mee?

Als Beslist.nl merken we dat steeds minder mensen echt doorklikken op de laagste prijs. Zoals admin al aangaf is prijs niet voor iedereen leading, maar zijn reviews (staat van dienst), levertijd en portokosten bijvoorbeeld nog veel belangrijker.

(Prijs)vergelijkingsites kunnen voor enorme extra omzetten zorgen, mits je ze goed inzet natuurlijk.
Mochten jullie vragen over Beslist hebben, stel ze gerust...

@Speelgoedkoper; denk dat een dergelijke site best potentie heeft, mits juiste SEO en usability. Daarnaast is opbouw van een relevante productdatase (je eerste vraag) echt een hell of a job. Niet voor niets toont Beslist.nl aanbieders van lego artikelen welke door middel van filters hun keuze kunnen maken. Keep on the good work

7
@admin:
Als ik naar mezelf kijk is de prijs v/h product toch een van de eerste criteria waar ik naar kijk. Zéker bij een webshop waar ik nog geen ervaring mee heb is dit informatie die voor aankoop al bekend is.

De beslissing om voor een volgende keer weer van dezelfde shop gebruik te maken wordt zeker mede bepaald door hoe die eerste bestelling gegaan is.

Om ook op het gebied van (het beoordelen van) service een bruikbare feedback aan de gebruiker te kunnen geven zal ik eerst een user-base op moeten bouwen :)
Als ik naar andere vergelijkings-sites kijk zie ik regelmatig maar 1 of 2 reviews per shop; daar heb je in mijn optiek, als bezoeker, vrij weinig aan.

Daarnaast zijn prijs, verzendkosten en voorraad objectieve gegevens.

@webwinkelsucces
Ik heb er -op dit moment- nog bewust voor gekozen om geen 'affiliate' click-throughs te gebruiken, ik wordt als consument namelijk een beetje argwanend als ik die bij andere vergelijkingssites zie... Staat een shop bovenaan de lijst omdat ze de beste click-through vergoeding aan die site geven, of omdat ze simpelweg "de beste" zijn :?

M.b.t. de investering: In mijn geval zou bijvoorbeeld een csv file met merk, product-code, prijs en directe URL om te beginnen al afdoende zijn. Het lijkt me dat de meeste eCommerce producten dat zonder moeite kunnen produceren ?

@ThomasR
Over beslist.nl: net even gekeken, site zit technisch mooi in elkaar :) Ik heb nog een lange weg te gaan voordat ik zover ben...

Het eerste wat me opvalt (als consument) is dat de producten die in 1e instantie weergegeven worden niet de goedkoopste zijn en dat de andere leveranciers van hetzelfde product zelfs op mijn 1920x1200 scherm "under the fold" getoond worden (i.e. ik moet scrollen om ze te kunnen zien) en dat bij de alternatieven er geen onderscheid gemaakt wordt tussen alternatieven met dezelfde product-code en alternatieven uit dezelfde serie / thema.
Ook valt me, als je doorklikt naar de product-details, een groot leeg vlak op naast de info over de shop ?

Ik kan me niet voorstellen dat hier niet door experts naar gekeken is, maar wilde dit toch ff kwijt ;)

Er zit overigens een textueel foutje op deze pagina:
Maandelijks zijn dat er meer dan . Elke maand
meer dan wat ? :-P

8
Speelgoedkoper schreef: Als ik naar mezelf kijk is de prijs v/h product toch een van de eerste criteria waar ik naar kijk.
Dat bedoel ik. Weet je zeker dat jouw doelgroep ook zo kijkt? Want Beslist is juist (een van) mijn favoriete vergelijkingswebsites doordat ze duidelijke reviews hebben en niet enkel focussen op prijs. Natuurlijk is het tonen van de prijs, of zelfs het kunnen selecteren op prijs van laag naar hoog, essentieel. Maar ik betaal graag iets meer bij een webwinkel die in mijn ogen kwalitatief beter in elkaar zit. Ik koop zelden bij de echte prijsvechters, omdat die vaak toch minder opties, assortiment, of een minder professionele uitstraling hebben. Ik zou eerder Beslist gebruiken dan jouw vergelijkingswebsite, puur op mijn eerste indruk. Beslist komt bij mij professioneler over. Gemak is voor mij de no1 factor. Prijs pas nummer 3 of 4.

Maar dat is mijn persoonlijke keuze. Voor je echt gaat investeren in techniek raad ik je aan meer meningen te overwegen dan enkel die van ons twee.

9
Uiteraard weet ik dat niet zeker :lol:

Zoals ik al aangaf zit het kunnen toevoegen van reviews zeker in de planning, ik heb echter het gevoel dat je eerst een user-base moet hebben die die dingen kunnen/willen invullen maar dat kan ook een kip-ei situatie zijn :)

Ik mag voor hen hopen hopen dat Beslist er professioneler uitziet :D, zij bestaan al ff en hebben een professionele organisatie erachter staan, ik ben net begonnen en een eenpitter :wink:.

Mag ik vragen wat je minder beviel waardoor je 1e indruk niet positief (genoeg) was ?
Of is dat iets voor een ander topic, PB, of überhaupt niet de bedoeling ?

10
@speelgoedkoper.net Het zou niet eerlijk zijn om Speelgoedkoper.net te vergelijken met Beslist.nl o.b.v. usability. Immers onze nieuwe site heeft máánden werk van 10 man gekost. Ook wij zijn 5 jaar geleden een keer begonnen: Beslist vroeger
Ik vind dit overigens juist goed om dit openbaar te bespreken. Er lezen meer mensen mee die misschien met het idee lopen...

De webshops kunnen op Beslist d.m.v. een variabel cpc biedingensysteem er voor kiezen om in de advertenties op de productpagina te gaan staan. In deze sortering speelt prijs inderdaad geen rol. Vanaf daar kan er verder genavigeerd worden naar de prijsvergelijking/reviews/video's enz enz.
De alternatieven die je noemt worden gegenereerd uit varianten (andere maat LCDscherm) of uit 'andere bekeken ook'

Het verschilt inderdaad wel per shop hoeveel tekst er op de genoemde plek staat. Dit wordt door de shop zelf aangeleverd.

Bedankt voor de tip van het ontbrekende getal; dat moet 3 miljoen bezoekers (per maand) zijn...

ervaring

11
ik ben eigenaar van http://www.speelgoedgoedkoop.nl en merk dat ik toch wel aardig wat omzet verzorg voor diverse winkels.
Heel divers per webshop.
het uitzoeken van speelgoed is inderdaad lastig.
de feeds worden binnen gehaald van webshops die bij affiliates staan ingeschreven.
ik zal er binnenkort ook reviews bijplaatsen.
Zo dat is veel werk bij beslist. en ik doe het 1 dag in de week :)
zelf ben ik ook software ontwikkelaar en een klant (speelgoed webshop) ook laten inschrijven bij een affiliate. Deze heeft zijn omzet toch wel zien verdrievoudigd.

iemand nog tips voor verbeteringen van speelgoed goedkoop?
in elk gevall 1 tip van beslist medewerker gezien en dat is reviews.
Ben benieuwd of dat veel ingevuld zal worden. of is dat ook werk van de 10 man?

Re: ervaring

12
speelgoedgoedkoop schreef:ik ben eigenaar van http://www.speelgoedgoedkoop.nl
Zou pas wat worden in mijn ogen als je de zoekfunctie een beetje op orde brengt. Je krijgt veels te veel hits op een zoekactie.

Je kan ook niet genoeg verfijnen als je links via het menu werkt.

En hoeveel unieke bezoekers krijg je per maand?

13
Ik gebruik vooral kieskeurig.nl en soms beslist.nl.Dan kijk ik ook eerst naar de laagste prijs.
Kijk ook wel naar de reviews, maar zolang ze niet super slecht zijn schrikt het me niet af.
De prijs blijft belangrijk :-)

voor houten speelgoed zie ik het nog niet zitten om via zo'n site te gaan werken.

Re: ervaring

14
Meesleepbeest schreef:
speelgoedgoedkoop schreef:ik ben eigenaar van http://www.speelgoedgoedkoop.nl
Zou pas wat worden in mijn ogen als je de zoekfunctie een beetje op orde brengt. Je krijgt veels te veel hits op een zoekactie.

Je kan ook niet genoeg verfijnen als je links via het menu werkt.

En hoeveel unieke bezoekers krijg je per maand?

Zou pas wat worden in mijn ogen als je de zoekfunctie een beetje op orde brengt. Je krijgt veels te veel hits op een zoekactie.

Ga ik mee aan de gang. ik loop alleen nog beetje rond van hoe. zal de 'beslists' eens goed bestuderen.

Menu ben ik ook mee aan de gang. maar ik doe het naast andere werkzaamheden.
aantal unieke bezoekers per maand is vanaf maart tussen de 51.000 en 66.000

15
speelgoedgoedkoop, leuke site.
Is het bedoeld om alleen goedkope speelgoed erop te zetten?
Wat ook leuk zou zijn om het zeldzamere speelgoed erop te krijgen.
Ik vind dat tegenwoordig op het internet iedereen hetzelfde aanbied.

ps: heb al een post gemaakt op je forum :-)

16
Paar tekstfouten op de eerste pagina...

Mist u speelgoed, geef ons een seintje en wij zuellen het proberen toe te voegen. (e teveel)

Tevens kunt u alles wat met speelgoed te maken heeft op on speelgoed forum achterlaten en mee discussiëren. (s vergeten)

Deze speelgoed website wordt regelmatig uitgebreid met vele andere soorten speelgoed. Tevens verbeteren we elke keer de categorieen en soorten speelgoed. (trema vergeten)

Wij wensen u veel plezier en denkt u dat andere mensen ook deze site zinvol vinden en geld kunnen besparen laat het hun weten. (hun? komma's?)


Hoe schrijf je je nu eigenlijk in? Affiliates is wel een erg algemeen woord voor vele bedrijven..... Wat kost het etc. Er is geen enkele info daarover op de site te vinden. (Of ik heb vierkante ogen ;) )

Re: ervaring

17
speelgoedgoedkoop schreef:ik ben eigenaar van http://www.speelgoedgoedkoop.nl en merk dat ik toch wel aardig wat omzet verzorg voor diverse winkels.
Heel divers per webshop.
het uitzoeken van speelgoed is inderdaad lastig.
de feeds worden binnen gehaald van webshops die bij affiliates staan ingeschreven.
ik zal er binnenkort ook reviews bijplaatsen.
Zo dat is veel werk bij beslist. en ik doe het 1 dag in de week :)
zelf ben ik ook software ontwikkelaar en een klant (speelgoed webshop) ook laten inschrijven bij een affiliate. Deze heeft zijn omzet toch wel zien verdrievoudigd.

iemand nog tips voor verbeteringen van speelgoed goedkoop?
in elk gevall 1 tip van beslist medewerker gezien en dat is reviews.
Ben benieuwd of dat veel ingevuld zal worden. of is dat ook werk van de 10 man?
Hoi Speelgoedgoedkoop,

Je verzorgt voor mijn shop inderdaad aardig wat omzet. Ik ben daarom ook erg blij met speelgoedgoedkoop als publisher. En natuurlijk met Cleafs als affiliatenetwerk.

Daarnaast ben ik ook die medewerker van Beslist.nl, waar we absoluut niet met z'n allen reviews aan het schrijven zijn. Op Beslist.nl komen per dag 100.000+ mensen die op zoek zijn naar artikelen en hun ervaring willen delen. Om het zo groot te krijgen gaat dat in je eentje, 1 dag in de week natuurlijk niet lukken. Wij werken in totaal met 38 mensen aan Beslist.nl, waarvan 10-12 techneuten. Eerlijk gezegd vind ik die 60.000 bezoeker per maand al erg knap in zo'n korte tijd. Of er veel gebruik gemaakt zal worden van reviews moet nog blijken. Het werkt op Beslist vaak wel in het voordeel van de webshop.

Keep on the good work!

Thomas