Webwinkel uitbreiding naar retail

1
Ik wilde het andere topic niet kapen dus even een nieuw topic.

Enig idee of het volgende reeds bestaat? Kan in Google niet zoveel vinden.

Een mogelijkheid om een gedeelte van een winkel te huren icm wat voorraadruimte. De winkel zou dan bijvoorbeeld plaats bieden aan een x aantal webshops en daar de verkoop van regelen. Tevens zou dan vanuit de voorraad een fulfilment kunnen plaatsvinden voor de internetverkoop.

Hoor graag!

Danny
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

3
Er zijn wel soortgelijke initiatieven geweest. Met meerdere shops werd dan een winkel gehuurd of je kon een stukje ruimte huren binnen een winkel.

Voor zo ver ik weet zijn geen van allen succesvol gebleken.

Fulfilment van de weborders werd dan wel elders gedaan. Dat is toch een heel andere tak van sport dan een stenen winkel. Ik denk niet dat je dat op 1 plek zou willen combineren.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

4
vampirelord schreef:Ik zou in jou geval gewoon een aantal kleding winkels benaderen. Ik denk dat vooral ondernemers ( dus geen grote ketens(misschien wel )) er wel open voor zouden staan.
Thanks!

Er gaan vanaf januari al aardig wat winkels onze sokken opnemen in hun assortiment.

Ik ben meer op zoek naar de mogelijkheden een eigen winkel te openen. In ons eentje is het nog wat te gek vandaar het idee om het te kunnen delen. Ik dacht het vaker voorbij te hebben zien komen maar kan het nergens vinden. uiteraard wel de popup ideeen maar niet de meer vaste plekken...

Danny
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

6
Dirkjan schreef: Was La Place binnen de V&D na verloop van tijd niet succesvoller dan de V&D zelf?
La Place is een foodconcept binnen een warenhuis. Dat lijkt me niet te vergelijken met meerdere webshops die in 1 pand gaan zitten en die bovendien de verkoop door universele verkopers laten doen, in plaats van het zelf te gaan doen.

Er zijn wel andere concepten zoals de Bijenkorf. Dat zijn ook allemaal ondernemingen onder 1 dak. Het verschil is dat het aanbod op elkaar afgestemd is en de verkopers getraind zijn om de producten te verkopen. Bovendien is er een groot en luxe pand.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

7
In Alkmaar was een concept met alleen maar webwinkels in een relatief goedkoop pand, met studenten als verkopers (want goedkoop). Daar bleek geen vraag naar te zijn, zowel van het winkelend publiek was er geen vraag als van de webwinkels. Webwinkels vonden het te duur tov. andere manieren om (meer) te verkopen, het publiek snapte het concept van, bijvoorbeeld, lego naast kabeltjes niet.

Er was ook een groter concept bedacht voor op de ArenA boulevard in Amsterdam. Dat werd veel grootser aangepakt, maar ik heb er eigenlijk niets meer van gehoord na wat folders en reclame voordat het opgestart werd.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

8
Wouter Hol schreef: het publiek snapte het concept van, bijvoorbeeld, lego naast kabeltjes niet.
Dat is uiteraard een lastig punt. Misschien moet ik zelf aktief op zoek naar vergelijkbare concepten in de kledingbranche zodat er een totaalconcept met alleen maar kleding en kleur ontstaat...
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

9
FeetT schreef: Dat is uiteraard een lastig punt. Misschien moet ik zelf aktief op zoek naar vergelijkbare concepten in de kledingbranche zodat er een totaalconcept met alleen maar kleding en kleur ontstaat...
Dan heb je inderdaad al een veel beter concept.

Voor elektroncia webwinkels met een grote buidel kan je ook naar de Media Markt gaan. Daar kan je rekken huren voor een vrij hoog bedrag, maar dan krijg je wel veel publiek langs producten.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

10
Zelf heb ik hier ook eens over lopen denken maar met nog een iets ander uitgangspunt. Ik zou niet direct naar een vol functionerende winkel gaan. De locatie van de ruimte hoeft er dan ook geen een te zijn in het centrum van de stad maar eerder een in het centrum van het land of in ieder geval een goed bereikbare plaats.

Het komt er op neer dat ik zeer regelmatig de vraag krijg van mensen of ze de aangeboden goederen eerst kunnen bekijken. Momenteel is het voor een winkel in mijn branche absoluut niet mogelijk om een vol functionerende stenen winkel te houden. De doelgroep is gewoonweg te klein voor iets dergelijks.

Wanneer je naar een opzet wilt, met op een locatie diverse webwinkels, denk ik dat het zinniger is om met diverse eigenaren een ruimte te verdelen waar spullen geëtaleerd maar ook opgeslagen kunnen worden. Klanten komen enkel op afspraak en verder is het niets anders dan een functionele ruimte waar zaken ingepakt en verzonden kunnen worden.

Doordat dit in een achterafgebied kan en de ruimte niet de mooiste hoeft te zijn, blijven de kosten ook zeer laag. Bovendien moet er in eerste instantie al uitgegaan worden van een aantal winkeliers die hieraan mee doen. Dus niet eerst een ruimte huren en dan maar hopen dat er winkeliers bijkomen. Er moet vanaf het begin bedrijvigheid want dan pas trek je andere bedrijvigheid aan.

Ik zie dit systeem als een extra service naar de klant toe, welke ook vertrouwen wekt, Er is immers meer dan een website met plaatjes. Bij dure artikelen is het vaak spannend om de op basis van een .jpg te kopen. Voor een winkel als de mijne zou dit ideaal zijn, denk ik.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

11
Wat je dan zou maken is eigenlijk een fulfilment bedrijf met een showroom en/of afhaal locatie voor de webwinkels.
Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken.

Wel zou ik dan een bestaand fulfilment bedrijf zoeken om daar vervolgens een showroom bij te maken.

Fulfilment, of plat gezegd het regelen van logistiek voor webwinkels, is namelijk best een ingewikkelde sport. Voor je zelf pakketjes inpakken en versturen is op zich nog te doen. Maar met artikelen van andere shops er bij dan moet je al een goed WMS (software en systeem voor magazijn) hebben. Dat is erg duur en ingewikkeld.

Stel dat je een goed fulfilment bedrijf gevonden hebt, dan is de showroom ook nog niet zo simpel. Hoe ga je hun (magazijn)medewerkers instrueren om jouw producten zo goed mogelijk te verkopen aan mensen die komen kijken? Er zelf continue zelf aanwezig zijn lijkt mij ook moeilijk.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

13
Voor mijn eigen winkel is het niet heel gecompliceerd. Ik denk dat ik vooralsnog prima in staat ben zelf aanwezig te zijn, mits de locatie niet te ver weg is.
Maar de kans is groot dat ik verder uit zou willen breiden met meerdere takken in mijn winkel, op het moment dat het deze kant op zou gaan. En dan wordt het direct een stuk complexer.

Hoewel het een uitdaging zou zijn, denk ik dat het logistieke probleem heel goed op te lossen is. In principe zullen de kosten voor dergelijke software deelbaar zijn. Ik zou dan ook niet direct voor een bestaand fullfillment bedrijf gaan.

Wat betreft de verkopers in het pand, ik zou hooguit gaan voor een allround medewerker. Tenminste, in de situatie die ik in mijn vorige post schetste. In principe komen mensen om een of meerder producten live te zien maar in theorie hebben deze producten zichzelf al verkocht via de site. Alle extra zaken die erbij verkocht worden, zullen dan ook meegenomen zijn. Het is onmogelijk om een verkoper op de hoogte te houden van alle (vaak veranderlijke) producten van diverse winkels.

Ik denk dat het belangrijk is dat je het duidelijke verschil ziet tussen de low-budget extra service die je op deze manier biedt en het stenen winkelpand.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

14
Peer schreef:In principe komen mensen om een of meerder producten live te zien maar in theorie hebben deze producten zichzelf al verkocht via de site.
Dat denk ik juist niet.

Ik denk dat als mensen moeite doen om een product in het echt willen zien, dat ze dan ook (moeilijke) vragen over het product hebben of juist nog oriënterend zijn en juist goed advies willen. In mijn geval bijvoorbeeld, komen er bij ons kantoor mensen langs met een apparaat waarvan ze niet weten wat voor een kabeltje daar in hoort. Dat kan je niet met een allround medewerker oplossen, die zal geen flauw idee hebben welk kabeltje waar op past.

Op dat punt liep ik dus vast. Het is te duur om iemand op te leiden tot kabeltjes verkoper voor alleen de afhaal klanten.
Peer schreef: Hoewel het een uitdaging zou zijn, denk ik dat het logistieke probleem heel goed op te lossen is. In principe zullen de kosten voor dergelijke software deelbaar zijn. Ik zou dan ook niet direct voor een bestaand fullfillment bedrijf gaan.
Deelbaar zijn de kosten zeker. Maar de kosten voor de software, het systeem en het personeel in het magazijn is slechts een deel van de kosten. Misschien wel het grootste gedeelte, maar je moet ook nog alle verschillende software van de andere webwinkels aansluiten. Ik gebruik zen-cart, iemand anders SEOshop, weer iemand anders magento etc. Een elke webwinkel moet dus zijn software ook nog koppelen met de software van je magazijn. Om je een idee te geven; voor de kosten die ik gemaakt heb om onze software op een goede (!) manier te koppelen aan onze fulfilment partner, had ik ook een best deftige, nieuwe auto kunnen kopen.

De enige realistische optie is als de ruimte gedeeld wordt. Elke webwinkelier slaat daar zelf zijn producten op in zijn eigen gedeelte en pakt daar dan zelf zijn producten in. Eventuele klanten die langs komen staat elke webwinkelier zelf te woord. Dan hoef je niet ingewikkeld te doen met software die gekoppeld moet worden, personeel, WMS etc. Iedereen regelt het zelf.
Je kan dan sommige dingen wel delen. Je kan bijvoorbeeld gezamelijk dozen inkopen en misschien zelfs met zjin allen op 1 pakketcontract bij een vervoerder gaan zitten. Dat scheelt dan al weer in de kosten.

EDIT: Marijke was (is?) hier ook mee bezig.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

15
Wouter Hol schreef:
De enige realistische optie is als de ruimte gedeeld wordt. Elke webwinkelier slaat daar zelf zijn producten op in zijn eigen gedeelte en pakt daar dan zelf zijn producten in. Eventuele klanten die langs komen staat elke webwinkelier zelf te woord. Dan hoef je niet ingewikkeld te doen met software die gekoppeld moet worden, personeel, WMS etc. Iedereen regelt het zelf.
Je kan dan sommige dingen wel delen. Je kan bijvoorbeeld gezamelijk dozen inkopen en misschien zelfs met zjin allen op 1 pakketcontract bij een vervoerder gaan zitten. Dat scheelt dan al weer in de kosten.
en als aanvulling hierop werkplekken creëren zodat de webondernemers kunnen werken,samen ideeën sparren... Goedkope werkplekken verhuren/aanbieden aan seo/marketing/communicatie/programmeurs om het gehele plaatje compleet te maken en elkaar optimaal te kunnen ondersteunen.
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

16
Misschien heb je gelijk, wat betreft de eventuele vragen die mensen kunnen hebben. Waarschijnlijk ben ik een beetje teveel uitgegaan van mijn branche. Mensen die iets in de smeedwinkel komen, zijn over het algemeen behoorlijk goed op de hoogte en weten vaak wat ze willen. Het is vaak dat ze enkel de kwaliteit willen beoordelen alvorens iets te kopen.

Wat betreft voorraad beheer. Dit hoeft denk ik niet zo ingewikkeld te zijn. Wat je kunt doen is in iedere winkel een account aan maken voor de showroom. Op het moment dat er iets gekocht wordt in de showroom wordt het ook direct virtueel besteld. Hierdoor is de voorraadbeheer direct bijgewerkt in de backend van de winkel.

Eventueel zou je op een dergelijke manier ook de betaling kunnen regelen waardoor ook de boekhouding op orde is.

Dat laatste wat Frost daar zegt lijkt mij een zeer groot goed. Ik verwacht dat het delen van ideeen en het sparren een heleboel op kan leveren.

Re: Webwinkel uitbreiding naar retail

17
FeetT schreef: en als aanvulling hierop werkplekken creëren zodat de webondernemers kunnen werken,samen ideeën sparren... Goedkope werkplekken verhuren/aanbieden aan seo/marketing/communicatie/programmeurs om het gehele plaatje compleet te maken en elkaar optimaal te kunnen ondersteunen.
Inderdaad, giet een en ander in bijvoorbeeld een vereniging om vanuit daar te factureren naar de webwinkeliers en externe kennis, en je hebt een e-commerce powerhouse gemaakt.