Retailer/groothandelaar worden. Wat houdt dat in?

1
Ik ben op dit moment in overleg met een groothandel in Amerika over het importeren van hele mooie nieuwe dierenbeelden.

Nu geven zij aan helaas geen vertegenwoordiger in Europa te hebben en ze waren erg positief om hun producten op Nederland op de markt te brengen. Er is op dit moment 1 winkel in Engeland die hun producten verkoopt verder niets. Dit is ook geen reseller naar verkoopt alleen direct aan klanten.

Ik zie kansen. Ik kan gewoon bij hun inkopen en in mijn webwinkel verkopen. Ik moet nog even goed uitzoeken hoe het precies met invoeren en dounekosten/BTW ect maar dat gaat goedkomen.

Waar ik nu aan zit te denken om deze beelden in grotere aantallen in te kopen en deze op de europese markt weer te verkopen in B2B constructie.

Wie kan mij hierin op weg helpen? Enkele vragen die in mij opkomen:

[*]De KVK inschrijving zal ik mij ook als groothandel in moeten schrijven. Zijn er nog meer stappen die ik moet ondernemen zodat ik de stap van B2C naar B2B te maken?
[*]Wat verwacht de leverancier in Amerika van mij? Verwachtingen zullen nu anders zijn dat wanneer ik alleen voor mijn eigen webwinkel inkoop.
[*]Wat kan ik van de leverancier verwachten kwa prijzen ed? Ik weet al dat ik veel geld kwijt zal zijn aan inklarings/douane kosten en verzendkosten. Als andere mensen bij mij inkopen moet de prijs natuurlijk nog steeds zo zijn dat het voor hun gunstiger is om bij mij in te kopen (en ik ook verdien) dan direct met Amerika zaken te doen
[*]Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik als enige de producten in Europa mag verkopen. Zo heb ik ooit gesproken met een leverancier die graag wilde dat ik zijn producten in Nederland zou verkopen. Hiervoor zou ik ieder jaar voor een bepaald bedrag moeten inkopen om deze status te houden. Ik heb het zelf ook meegemaakt dat ik opeens werd doorverwezen naar een Nederlandse distibuteur die ze zaken had overgenomen. De inkoopprijzen zijn toen voor mij niks veranderd. De Nederlande distributeur zal er natuurlijk ook aan verdienen. Hoe gaat dit soort constructies meestal in zijn werk?

Het zijn een beetje algemene vragen sorry. Er is vast wel iemand die ervaringen heeft met dit soort zaken die mij een zetje in de goede richting kan geven

Alvast bedankt voor de reacties
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Retailer/groothandelaar worden. Wat houdt dat in?

2
Het Varaantje schreef: [*]De KVK inschrijving zal ik mij ook als groothandel in moeten schrijven. Zijn er nog meer stappen die ik moet ondernemen zodat ik de stap van B2C naar B2B te maken?
Dat hoeft nog niet eens persee. Op zich maakt het niet zo heel veel uit als je producten eerst B2C verkocht en nu ook aan bedrijven gaat verkopen. Verkopen aan consumenten is veel strenger qua wetgeving dan verkopen aan bedrijven.
[*]Wat verwacht de leverancier in Amerika van mij? Verwachtingen zullen nu anders zijn dat wanneer ik alleen voor mijn eigen webwinkel inkoop.
Dat vraag je best aan hen?
[*]Wat kan ik van de leverancier verwachten kwa prijzen ed? Ik weet al dat ik veel geld kwijt zal zijn aan inklarings/douane kosten en verzendkosten. Als andere mensen bij mij inkopen moet de prijs natuurlijk nog steeds zo zijn dat het voor hun gunstiger is om bij mij in te kopen (en ik ook verdien) dan direct met Amerika zaken te doen
Best spreek je met je leverancier af dat hij alleen naar jou zendt en niet naar andere bedrijven cq. adressen in NL. Dan koopt iedereen altijd bij jou.
Hoe gaat dit soort constructies meestal in zijn werk?
Ik begrijp dat je eerst in een ander EU land inkocht en toen in eens bij een bedrijf in NL, zonder dat dit invloed had op de prijs. Verschillende dingen kunnen er gebeurd zijn;
- NL bedrijf koopt vele malen groter in dat jij en krijgt zodoende zoveel korting dat hij jou geen andere prijs hoeft te geven.
- NL bedrijf koopt in de VS in en is de NL distributeur geworden.
- NL bedrijf besloot huidige NL afnemers zelfde prijzen te blijven geven zodat ze klant zouden blijven
- ???

Re: Retailer/groothandelaar worden. Wat houdt dat in?

3
Natuurlijk kan ik het aan het vragen maar het kan geen kwaad me een beetje voor te bereiden... Uiteindelijk zal het toch op onderhandelen uitkomen en dat kan beter als ik wat kennis heb over wat algemeen acceptabel is en wat ik kan verwachten
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]