Btw inkoop China DHL

1
Hallo,

Ik wil binnen een bepaalde tijd gaan starten met ondernemen. Ben nu alvast wat dingen aan het bestuderen, testen etc.

Ik zit nu met een aantal vragen. Ik heb enige tijd geleden accesoires besteld uit china.Producten 45,30+shipping 23,00+paypal fee= 3,42= 71,72 dollars totaal, omgerekend 57,34 euro.

Aan de deur moest ik 27,72 totaal betalen en dat was zonder invoerrechten, vracht en overige kosten.Het was dus puur btw en op de kwitantie stond dat er ook op. Uiteraard is dit geen 21% btw. Hoe zit het dan met inboeken? en kan ik dat gehele bedrag meenemen als voorbelasting?

Re: Btw inkoop China DHL

2
De waarde van de artikelen word bepaald door de douane, op basis hiervan betaal je de BTW.

Als het goed is heb je een kwitantie van DHL hiervoor en kun je dit BTW bedrag gewoon boeken, geen enkel probleem.

Meestal schrijven die chinezen maar wat op die bonnen waardoor de waarde niet klopt met de inhoud en er door een medewerker van de douane de waarde word bepaald. Het kan goed zijn dat als je met een andere vervoerder besteld (EMS - > PostNL) er geen heffing plaats vind.
Je blijft echter altijd zelf verantwoordelijk voor de import binnen de EU en behoort BTW te betalen in het land waar het als eerste verkocht gaat worden.

Boven een bedrag van ca. 500 euro ga je ook nog eens invoerrechten betalen, de hoogte hiervan is afhankelijk van de door de EU gehanteerde tarieven lijst. De invoerrechten kun je niet boeken uiteraard maar dien je bij je kostprijs op te tellen.
~ Yvo

Re: Btw inkoop China DHL

4
Dat vooral Chinese leveranciers en veel lager factuurbedrag opgeven is opvallend. Weet iemand of men er daar wellicht zelf voordeel van heeft om de waarde van het uitgevoerde zo laag mogelijk voor te stellen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Btw inkoop China DHL

5
Ugo schreef: Boven een bedrag van ca. 500 euro ga je ook nog eens invoerrechten betalen, de hoogte hiervan is afhankelijk van de door de EU gehanteerde tarieven lijst. De invoerrechten kun je niet boeken uiteraard maar dien je bij je kostprijs op te tellen.
Ik meende dat dit bedrag 150 Euro incl. verzendkosten waren, maar ik kan me vergissen.
BertB schreef:Weet iemand of men er daar wellicht zelf voordeel van heeft om de waarde van het uitgevoerde zo laag mogelijk voor te stellen?
Voor de verzender heeft dit voor zover ik weet geen enkel financieel voordeel.
Voor een particuliere heeft dit wel grote voordelen.
Iedereen kan op bijvoorbeeld Alibaba bestellen bij de aanbieders in China.
Als een particulier daar bijvoorbeeld een tablet aanschaft van 120 Euro, moet daar dus normaal gesproken 21% BTW over betaald worden.
Dus als de verzender het echte bedrag invult krijg je het volgende:
120+21%BTW(25.20) = 145,20.
Daar komen nog inklaringskosten bij die de vervoerder rekent voor de afhandeling.
Die verschillen per vervoerder, maar gemiddeld is dit een euro of 15.
Dus je zou 160,20 kwijt zijn als particulier.
Als de verzender in China op de verpakking invult dat het totaalbedrag bijvoorbeeld 14,50 is, zit je onder de 22 Euro die je BTW-vrij mag invoeren buiten de EU.
9 vd. 10 keer gaat dit goed en wordt het pakketje niet onderschept.

Als je zakelijk inkoopt is het juist vervelend als dit gebeurd.
Er wordt daar in China niet zoveel heel veel onderscheid gemaakt tussen particuliere en zakelijke bestellingen.
Zorg dat je goed communiceert met de verkoper over de inklaring.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Btw inkoop China DHL

6
Het schijnt dat het voor Chinezen wel degelijk voordelen heeft om een lager bedrag op de bon te zetten. Dat is elders in een ander topic al eens aan de orde geweest. Iets met exportbeperkingen/belasting geloof ik.

Voor de ontvanger die de BTW niet kan terugvorderen is het natuurlijk prettig als er een lager bedrag op de bon staat, maar helemaal netjes is dat niet.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Btw inkoop China DHL

7
[quote="Cardexchange.com"]Het schijnt dat het voor Chinezen wel degelijk voordelen heeft om een lager bedrag op de bon te zetten. Dat is elders in een ander topic al eens aan de orde geweest. Iets met exportbeperkingen/belasting geloof ik.

In China en in alle overige aziatische landen waar ik al mee te maken had, wordt bij exporteuren de belasting bij de uitvoer berekend , dus lager bedrag , lagere belasting. De opgave van de zending bij de douane is voor de belastingdienst de enige mogelijkheid heffingen te berekenen omdat vrijwel geen enkel bedrijf een keurige boekhouding heeft zoals wij dat kennen. Betalingsverkeer wordt ook wel gecontroleerd maar sinds bijna elke chinees een neefje in Amerika heeft met een paypal rekening werkt dat ook niet meer.