Iemand anders gebruikt mjn foto

1
Even een vraagje hoe jullie hiermee omgaan.
Ik kom net een foto tegen die een andere webwinkel gebruikt. Deze foto heb ik zelf gemaakt. Nu gebruik ik deze foto niet meer, want ik heb andere foto's gemaakt...

Kun je nog controleren waar diegene de foto van heeft gedownload?

Nogmaals ik gebruik de foto niet meer, maar vind het niet kunnen dat iemand de foto zo kopieert!

Re: Iemand anders gebruikt mjn foto

4
Ik kwam er pas ook achter dat een klant van mij, mijn foto's op haar website gebruikt heeft. En als ze het dan nog even had gevraagd, maar nee...

Weet iemand hoe je op een eenvoudige manier een watermerk op een foto maakt? Want ik ben er wel een beetje klaar mee.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Iemand anders gebruikt mjn foto

7
ik gebruik in mijn webshop een script die automatisch een watermerk in de foto's plaatst. Daarnaast maakt het script het mogelijk om de bestandsnaam te versleutelen. Maar als iemand echt jouw foto wil pikken dan is dat in de meeste gevallen een mogelijkheid voor.

Ook kun je google gebruiken om afbeeldingen te zoeken door de domainnaam van de afbeelding in te typen en een deel van de artikelomschrijving. Vaak vind je dan de afbeelding én zonder watermerk.

Ik bewaar van al mijn afbeeldingen de onbewerkt foto's in de hoogste resolutie. Voor de webshop wordt de foto bewerkt en verkleind naar een ander formaat. In geval van een conflict kan ik altijd het origineel in hoge resolutie tonen.

Ik besteed veel werk aan goede productfoto's. Als ik merk dat iemand mijn foto's jat dan stuur ik meteen een e-mail waarin ze 5 dagen de tijd krijgen om de afbeelding te verwijderen. Doen ze dat niet dan volgt een schadeclaim.

Re: Iemand anders gebruikt mjn foto

8
Er zijn voor vrijwel alle webshops watermerk-plugins verkrijgbaar, vaak gratis (hoe dit bij mijnwebwinkel, biedmeer etc zit weet ik niet)

Als het er niet is, zijn er ook wel plugins voor bijv. Photoshop waarmee je met enkele muiskliks veel bestanden in 1x een watermerk kunt geven.