Impact gratis verzending

1
Ik zit eraan te denken om mijn verzendkosten af te schaffen om een hogere conversie te krijgen, aangezien dit wel een redelijke impact heeft op mijn marge ben ik benieuwd of hier ervaringen zijn met het afschaffen van de verzendkosten.
Als dit mijn conversie een stuk omhoog zou brengen dan wil ik best op mijn marge inleveren uiteraard.

Ik kan het natuurlijk altijd een tijdje proberen en als het niet werkt de verzendkosten weer terug plaatsen maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Iedere dag een nieuwe app of game voor je Android - http://www.androidbytes.nl

Re: Impact gratis verzending

2
Ik denk dat die vraag te algemeen is.

• Wat reken je nu voor verzendkosten? Is dat bijvoorbeeld nog € 6,75 voor pakketpost? Dan zou je een verlaging naar € 1,95 tot € 3,95 kunnen overwegen.

• Wat doen je directe concurrenten en je indirecte concurrenten? In een verzadigde markt met veel concurrenten heb je in de regel een hogere prijsdruk.

• Waar besteedt je de hogere marge uit verzendkosten nu aan? Betekent een lagere marge door gratis verzenden bijvoorbeeld dat je straks wel een hogere conversie hebt maar ook minder kunt besteden aan reclame?

• Hoe belangrijk is de snelheid en betrouwbaarheid van de levering voor je klanten? Een hoger serviceniveau kost meestal meer, maar hoe gevoelig zijn je kopers voor de prijs-kwaliteitverhouding van de bezorging?
StoreCore.io

Re: Impact gratis verzending

3
Ward schreef:Ik denk dat die vraag te algemeen is.

• Wat reken je nu voor verzendkosten? Is dat bijvoorbeeld nog € 6,75 voor pakketpost? Dan zou je een verlaging naar € 1,95 tot € 3,95 kunnen overwegen.

• Wat doen je directe concurrenten en je indirecte concurrenten? In een verzadigde markt met veel concurrenten heb je in de regel een hogere prijsdruk.

• Waar besteedt je de hogere marge uit verzendkosten nu aan? Betekent een lagere marge door gratis verzenden bijvoorbeeld dat je straks wel een hogere conversie hebt maar ook minder kunt besteden aan reclame?

• Hoe belangrijk is de snelheid en betrouwbaarheid van de levering voor je klanten? Een hoger serviceniveau kost meestal meer, maar hoe gevoelig zijn je kopers voor de prijs-kwaliteitverhouding van de bezorging?
Ward, bedankt voor het meedenken, ik zal je vragen beantwoorden:

- Ik reken nu 2,95 voor verzendkosten, dit is minder dan dat het mij daadwerkelijk kost, deze kosten gaan dus ook volledig op aan verzending en daar leg ik zelf nog iets bij.

-De concurrentie is wisselend, de 1 verzend gratis, de andere rekent ook een paar euro's

- De hogere marge besteed ik NOG nergens aan (ben net begonnen) maar wil ik gebruiken om te adverteren.

- Het afschaffen van de verzendkosten zal geen impact hebben om de verzending/levering, dit proces blijft gewoon gelijk.
Iedere dag een nieuwe app of game voor je Android - http://www.androidbytes.nl

Re: Impact gratis verzending

4
Wij hebben dit ooit een maand lang gedaan als test. Nog nooit zo veel verkocht. Helaas wel verlies gedraaid die maand. Maar dat komt door ons product. Men bestelde doodleuk 1 plugje van 40 cent. Een order van 40 cent kan natuurlijk nooit uit.

Wat je goed in de gaten moet houden is de gemiddelde omzet per bestelling en de gemiddelde netto marge die je daar op hebt. Als de marge groot genoeg is, dan kan je gratis verzending overwegen. De gemiddelde omzet per bestelling zal gaan zakken als de verzendkosten voor de klant weg zijn, daarom moet je dit goed gaan monitoren.

Bij ons zakte de gemiddelde omzet per bestelling van zo'n 40 euro naar zo'n 10 euro. Best dramatisch.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Impact gratis verzending

6
Wouter Hol schreef: Bij ons zakte de gemiddelde omzet per bestelling van zo'n 40 euro naar zo'n 10 euro. Best dramatisch.
Dat is zeker dramatisch.
De meeste klanten kopen bij mij 1 product per keer, 1 op de 4 klanten (ruwe schatting) koopt 2 producten. Ik verwacht daardoor niet een enorme omzetdaling. De netto winst zal voor mij wel ongeveer halveren (net niet denk ik), maar als ik 2 keer zoveel bestellingen binnen krijg vind ik dat geen probleem uiteraard.
Iedere dag een nieuwe app of game voor je Android - http://www.androidbytes.nl

Re: Impact gratis verzending

8
Wouter Hol schreef:Maar je hebt dan ook dubbel zo veel werk. Is dat het waard en/of kan je dat handelen?
Het moet me natuurlijk wel iets opleveren. Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen.
Mijn bezoekersaantal en conversie is redelijk stabiel dus na 2-3 weken kan ik wel zien welke kant het op gaat en kan ik altijd nog besluiten het terug te draaien.
Morgen maar even mijn website aanpassen.

Ik heb overigens een klein aantal producten waar ik verlies op zou draaien, maar daarbij gooi ik de verkoopprijs iets omhoog, ik verkoop het natuurlijk niet graag met verlies.

Thanks voor jullie input, als er nog meer mensen zijn met input dan hoor ik dat uiteraard graag.
Iedere dag een nieuwe app of game voor je Android - http://www.androidbytes.nl

Re: Impact gratis verzending

9
Ik denk dat gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag beter werkt. Nu stimuleer je niet meer om meer te kopen. Bij vaste verzendkosten doe je dat wel, doordat mensen liever in een keer alles kopen om meerdere keren verzendkosten uit te sparen. En bij gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag stimuleer je ook.

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je doordat je zo goed als altijd maar 1 product verkoopt je weinig te stimuleren hebt. Maar dan is het gewoon een kwestie van de afweging van welke kosten je in de producten stopt en welke je in de verzendkosten.

Re: Impact gratis verzending

10
Ik hanteer een vast bedrag van €1 verzendkosten voor brievenbuszendingen en gratis verzending vanaf €50. Bij kleine orders hou ik daar wat aan over en functioneert het als een soort drempel voor orders onder de €1. Bij grotere bestellingen leg ik er meestal op toe. Klanten die toch al tegen de €50 aan zitten bestellen vaak wat extra. Gratis verzending vanaf een bepaald bedrag werkt wat mij betreft prima en omzetverhogend.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer