Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

3
'even' een Marktplaats opzetten gaat niet.
Mocht je de kennis niet in huis hebben om een soortgelijk systeem zoals Marktplaats te maken, kost je de ontwikkeling makkelijk 20.000+.
Je moet jezelf eerst de vraag stellen waarom mensen gebruik moeten maken van je website.

Marktplaats en Ebay zijn al jaren bekende namen, en ik schat de kans klein om daar ooit nog tussen te komen.
Actief in webshopontwikkeling
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

5
Jordi schreef:'even' een Marktplaats opzetten gaat niet.
Mocht je de kennis niet in huis hebben om een soortgelijk systeem zoals Marktplaats te maken, kost je de ontwikkeling makkelijk 20.000+.
Je moet jezelf eerst de vraag stellen waarom mensen gebruik moeten maken van je website.

Marktplaats en Ebay zijn al jaren bekende namen, en ik schat de kans klein om daar ooit nog tussen te komen.
Hallo,

20.000 voor een website nee heb al veel mensen ondervraagt en die waren nog niet eens in de buurt.

Als je een goed plan of idee hebt en die goed uitvoerd dan heb je degelijk kans.

Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

6
Je maakt enkel kans wanneer je erg onderscheidend wordt.
Er zijn bijvoorbeeld twee aspecten waar een e-bay nog geen goed antwoord op heeft gevonden.

Extra service met betrekking tot verzending (zelf een verzendservice opzetten waar de gebruikers relatief goedkoop en erg gemakkelijk gebruik van kunnen maken) Zo zou het aantrekkelijk kunnen worden om via jouw "marktplaats" te verkopen ipv de bestaande opties want internationaal verzenden, als particulier, zorgt vaak voor torenhoge kosten.

Daarnaast is er nog de kopersveiligheid. Zorg voor een standaard manier van betalen waarbij de veiligheid van de koper, maar ook die van de verkoper gewaarborgd worden.Wees zelf bijvoorbeeld de tussenpersoon waar het geld terechtkomt, tot de levering is binnengekomen en geaccepteerd. E-bay zit bomvol met oplichters, simpelweg omdat het systeem dat toelaat.

Vind voor deze twee zaken een goede oplossing en je maakt, denk ik, een kans.
En ik ben het helemaal met Jordi eens, zonder pegels geen succes in dit geval. Het vergt een flinke investering wil je alles op een gedegen manier dicht spijkeren.

Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

7
Peer schreef:Je maakt enkel kans wanneer je erg onderscheidend wordt.
Er zijn bijvoorbeeld twee aspecten waar een e-bay nog geen goed antwoord op heeft gevonden.

Extra service met betrekking tot verzending (zelf een verzendservice opzetten waar de gebruikers relatief goedkoop en erg gemakkelijk gebruik van kunnen maken) Zo zou het aantrekkelijk kunnen worden om via jouw "marktplaats" te verkopen ipv de bestaande opties want internationaal verzenden, als particulier, zorgt vaak voor torenhoge kosten.

Daarnaast is er nog de kopersveiligheid. Zorg voor een standaard manier van betalen waarbij de veiligheid van de koper, maar ook die van de verkoper gewaarborgd worden.Wees zelf bijvoorbeeld de tussenpersoon waar het geld terechtkomt, tot de levering is binnengekomen en geaccepteerd. E-bay zit bomvol met oplichters, simpelweg omdat het systeem dat toelaat.

Vind voor deze twee zaken een goede oplossing en je maakt, denk ik, een kans.
En ik ben het helemaal met Jordi eens, zonder pegels geen succes in dit geval. Het vergt een flinke investering wil je alles op een gedegen manier dicht spijkeren.
Hallo,

Bedankt voor deze informatie hier kan ik wat mee!
Want denk dat mensen zitten niet te wachten op een marktplaats vol oplichters?

Mvg,
Thomas

Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

9
Wees zelf bijvoorbeeld de tussenpersoon waar het geld terechtkomt, tot de levering is binnengekomen en geaccepteerd.
Dit zal ook niet werken, oplichters blijven toch wel bezig.
Wat dacht je van ik betaal en krijg het pakket binnen en zeg dan het pakket is niet binnen. Krijg ik dan mijn geld terug?
Net zoals paypal niet goed werkt omdat je zomaar je geld kwijt kan zijn omdat de ander het terugeist.

Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

10
PaulG schreef:
Wees zelf bijvoorbeeld de tussenpersoon waar het geld terechtkomt, tot de levering is binnengekomen en geaccepteerd.
Dit zal ook niet werken, oplichters blijven toch wel bezig.
Wat dacht je van ik betaal en krijg het pakket binnen en zeg dan het pakket is niet binnen. Krijg ik dan mijn geld terug?
Net zoals paypal niet goed werkt omdat je zomaar je geld kwijt kan zijn omdat de ander het terugeist.
Op het moment dat er een handtekening gevraagd wordt bij de levering, wordt dat grapje weer een stukje moeilijker.
Natuurlijk zullen er altijd weer maniertjes gevonden worden om de boel op te lichten. Maar goed, niemand heeft gezegd dat het een simpele opgave is. Zonder uitdaging geen overwinning...

Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

11
https://www.magiccardmarket.eu is een voorbeeld van een marktplaats die Europa bedient en waarbij de betaling via de organisatie loopt en pas wordt vrijgegeven als het product ontvangen is. De betrouwbaarheid van de verkopers wordt via een ratingsysteem aangegeven en nieuwe verkopers zijn de eerste tijd verplicht om aangetekend te verzenden totdat hun betrouwbaarheid is vastgesteld. Deze marktplaats richt zich op 1 productgroep, maar ik kan me voorstellen dat het ook met andere producten kan. Het verdienmodel is een % van de verkoopprijs, waarvoor ze dus als tussenpersoon optreden. Voor mij werkt dit uitstekend. Oplichters hou je toch, maar dit is een goed voorbeeld.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Zou je een marktplaats kunnen beginnen voor europa?

12
Het lijkt mij extreem moeilijk om MP van de troon te stoten, hoewel ze stevige kritiek krijgen op hun laatste grote update (RSS verdwenen, etc), dus zeker onder professionele gebruikers heerst er onvrede.

Ebay is geen vraag&aanbod, maar veiling. Je ziet dat in ons land het vraag&aanbod-principe heel populair is en het veilingprincipe een bestaan in de marge leidt. Volgens mij wordt Ebay in NL voornamelijk gebruikt voor wereldwijde aan- en verkopen en niet zozeer binnen NL. Hoe dat in andere Europese landen zit weet ik niet. Het grote verschil tussen Ebay en MP naast het verschil in handelsuitgangspunt is het feit dat biedingen op MP vrijblijvend zijn, maar op Ebay bindend. Ebay is sowieso behoorlijk dichtgetimmerd qua veiligheid en zekerheid, waar MP uiterst vrijblijvend is. Dat is in ons land mede de kracht ervan denk ik. Maar ik zou zelf niet snel met buitenlandse kopers of verkopers handelen via een soort Europees MP, dat zou me te tricky zijn. Op Europees of wereldwijd niveau denk ik dat ook een v&a-site op Ebay-achtige wijze veiligheid zou moeten bieden om kans van slagen te hebben.

Om dat te bereiken als nieuwkomer, met Ebay als wereldwijde concurrent, lijkt me bijna ondoenlijk en in elk geval een kwestie van veel budget en lange adem. Ebay heeft inmiddels oa in ons land ervaring met v&a, dus als ze kansen zien voor een MP-achtige site op Europees of wereldwijd niveau, dan zullen ze zich heus daarop storten. Wie weet zijn ze daar intussen ook allang mee bezig.

Aansluitend op je andere topic over een v&a-site: persoonlijk zou ik me niet wagen aan v&a- of veilingsites, tenzij je je richt op een superniche.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media