Voorraad op jaarrekening

1
Ik bedenk me net dat op de jaarrekening ook iets gezet moet worden als de waarde van je voorraad...

Nu hebben wij iets van 200 producten sowieso, maar wij houden geen voorraad bij.
Niet in de shop, en niet ergens op papier.
We zien zo wel waar iets te weinig van is, en dat bestellen we dan.
Van het ene artikel hebben we 3 op voorraad, van het andere 130.

Is de voorraad op de jaarrekening verplicht?
Ik zou niet weten hoe ik de voorraad moet gaan bepalen, behalve alles noteren en van alles de prijzen opzoeken, maar dat ben ik niet van plan haha..

Maar schatten is ook erg lastig. Sommige hebben we maanden geleden aangekocht, bijvoorbeeld 100 stuks en zijn al wat van verkocht, maar geen flauw idee hoeveel er dan nog in zo'n doos zitten..
Die schatting gaat enorm niet kloppen dan..

Re: Voorraad op jaarrekening

2
web_starter schreef:Ik zou niet weten hoe ik de voorraad moet gaan bepalen, behalve alles noteren en van alles de prijzen opzoeken, maar dat ben ik niet van plan haha..
Als je niets hebt bijgehouden is dat juist wel de manier.

Het is een vervelend klusje, maar je wil toch ook weten hoeveel je afgelopen jaar verdient hebt?

Re: Voorraad op jaarrekening

4
Voorraad bijhouden is wel essentieel eigenlijk. Niet alleen is het voor jezelf handig om te weten wat je hebt liggen en wat je dus kan en moet verkopen, maar ook naar de belastingdienst is het wel zo handig dat je kan uitleggen waar je geïnvesteerde geld naar 'verdwenen' is.

Bij ons was het tellen van de voorraad gister 1 druk op de knop, en er kwam gelijk een bedrag uit rollen voor de jaarbalans. Kan ik iedereen aanraden :D
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Voorraad op jaarrekening

5
Wouter Hol schreef:
Bij ons was het tellen van de voorraad gister 1 druk op de knop, en er kwam gelijk een bedrag uit rollen voor de jaarbalans. Kan ik iedereen aanraden :D
*Jaloers* :P

Dat zijn voor ons toekomstplannen. Ben aan het sparen voor een kassasysteem die de voorraad/verkopen van zowel de winkel als webwinkel bij kan houden.
Totdat het zover is blijven we nog gewoon de winkel door gaan met pen en papier.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Voorraad op jaarrekening

6
Wouter Hol schreef:Voorraad bijhouden is wel essentieel eigenlijk. Niet alleen is het voor jezelf handig om te weten wat je hebt liggen en wat je dus kan en moet verkopen, maar ook naar de belastingdienst is het wel zo handig dat je kan uitleggen waar je geïnvesteerde geld naar 'verdwenen' is.

Bij ons was het tellen van de voorraad gister 1 druk op de knop, en er kwam gelijk een bedrag uit rollen voor de jaarbalans. Kan ik iedereen aanraden :D
Das wel leuk, maar of wat er onder die knop staat ook je voorraad is, is niet zeker.
Als er het afgelopen jaar artikelen met verkeerde aantallen ingevoerd zijn, of niet afgeboekt zijn, door muizen opgegeten zijn, door personeel weggegooid of erger. Die dingen haal je er nu niet uit.

Het zou niet verkeerd zijn om de voorraad eens te tellen.

Ben ook wel jaloers dat je i.i.g. zo heel simpel nagenoeg goed zit met je voorraad.
Nobelhout, Groot assortiment in Tuinhout

Re: Voorraad op jaarrekening

7
Voorraad wordt constant in de gaten gehouden en nageteld en waar nodig gecorrigeerd. Hoewel er nu ongetwijfeld voorraad verschillen in zullen zitten, is het een redelijk goede inschatting van wat we hebben liggen.

Re: Voorraad op jaarrekening

8
We hebben vandaag de meeste producten geschat wat we op voorraad hebben.

Tellen is simpelweg onmogelijk, maar het zal wel aardig kloppen :D

Nog 1 leverancier te doen (de lastigste, die prijzen moet ik er allemaal handmatig bij gaan zoeken in de prijslijst) de andere prijzen had ik gelukkig nog in een excel lijstje staan.

Dus was kwestie van aantallen opschrijven, aantal invoeren en optellen :)

Re: Voorraad op jaarrekening

9
Ben ook al druk bezig.

Wel een gedoe, van dollars naar euro's, prijzen opzoeken enz.

Dan moeten nog de kilometers geteld worden, wel opgeschreven, maar nog even uitrekenen.
Uren van de laatste maand invullen.

Wil je het wel van de week af hebben, anders duurt het te lang en heb ik er straks geen zin meer in. :wink:

Re: Voorraad op jaarrekening

10
ik ben klaar!
wat een gedoe, zoals hierboven ook al iemand zei, inkoop prijs opzoeken, omrekenen, tellen tellen tellen wat een werk.
Maar nu heb ik een mooi overzichtje en de volgende keer zal dan iets minder werk zijn (ik had nog helemaal geen inventarisatielijst)

Re: Voorraad op jaarrekening

11
Maar je bent inderdaad verplicht om je voorraad bij te houden (volgens het boekje).

Maar het levert ook vaak een voordeel op, omdat je het mag afzetten tegen je resultaat.

Is je voorraad hoger dan het voorgaande jaar, dan mag je dit van je winst afhalen (debet; correctie voorraden aan). Credit; voorraad). Dan hoef je (iets) minder belasting betalen.

Is je voorraad lager dan het voorgaande jaar, gaat je resultaat omhoog. Hierdoor gaat je resultaat dus ook omhoog. Dat vinden Banken en kredietverstrekkers altijd leuk om te zien!

Dus al met al een grote klus met alleen maar voordelen!
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Voorraad op jaarrekening

13
Mieke schreef:
Wouter Hol schreef:Bij ons was het tellen van de voorraad gister 1 druk op de knop, en er kwam gelijk een bedrag uit rollen voor de jaarbalans. Kan ik iedereen aanraden :D
Heb je geen verliezen dan? Breuk, diefstal, kwijtraken, weet ik het?
Manco's die je in de loop van het jaar vindt, kun je het beste direct afboeken. Meestal gebeurt dat bij het order picken of de inslag van nieuwe voorraad: "Hé, er zijn er nog maar 3 in plaats van 4." Dat voorkomt bijvoorbeeld dat je iets aanbiedt dat je niet kunt leveren.

Aan het einde van het (boek)jaar is het vervolgens dus inderdaad slechts een kwestie van één druk op de knop. Bij goed voorraadbeheer werkt die knop het hele jaar door gewoon hetzelfde: "Klik: dit is onze actuele voorraad."
StoreCore.io

Re: Voorraad op jaarrekening

14
Maar dan moet je het wel doen... ik bestelde laatst iets bij een groothandel... kreeg ik aan de telefoon te horen... oh we hebben op dit moment een voorraad van -84 stuks toch maar even controleren in het magazijn... 2 minuten later... geen probleem meneer, we hebben nog 2 pallets vol......... :shock:
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Voorraad op jaarrekening

19
Het tellen zelf is inderdaad een rotwerk. Maar ik vind het wel fijn dat dan alles weer goed op orde is. Als ik de voorraad pak, ruim ik meteen de kasten op, vul alles bij en ruim alles weer netjes op volgorde in. Maak meteen een lijst met wat nog besteld kan worden binnen korte tijd. Kijk of er eventueel dingen zijn die niet zo goed lopen.
Vind het een voordeel aan de balans, dat alles meteen weer netjes is!

En fijn om hier de ervaringen te lezen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet wat Corduroyfinance zegt, dat een hogere voorraad dan voorgaand jaar van de winst af mag. Had het nog nooit eerder gehad, maar dit jaar waarschijnlijk wel. Goed om eens naar te kijken. Bedankt voor de tip!

Re: Voorraad op jaarrekening

20
Het beste is om een vast schema op te stellen.
Bij het vorige bedrijf waar ik gewerkt heb (groothandel, 14 filialen + 4 webshops) werd er elke week geteld.
Er was een schema opgesteld dus bijvoorbeeld Week 1: Productgroep 1,2 en 3.
Week 2: Productgroep 4,5 en 6 etc.
Zo ben je in de week een uurtje of 2 bezig met tellen, maar aan het einde van het jaar heb je wel alles 2x gehad.
Want met 250.000 artikelen op voorraad is het een drama om alles achter elkaar te tellen.

Zorg gewoon voor een routine, zodat je ook weet waar je aan toe bent.
En zorgen dat je manco's direct verwerkt in je systeem, anders heeft het ook geen zin natuurlijk.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Voorraad op jaarrekening

21
Toename voorraad van de winst aftrekken? Volgens mij moet de toename van de voorraad juist worden ópgeteld bij de winst! Ik zal het mijn boekhouder nog eens vragen bij gelegenheid.

Re: Voorraad op jaarrekening

23
BertB schreef:Toename voorraad van de winst aftrekken? Volgens mij moet de toename van de voorraad juist worden ópgeteld bij de winst! Ik zal het mijn boekhouder nog eens vragen bij gelegenheid.
Geen van beide: activa op de balans zeggen alleen indirect iets over de winst- en verliesrekening. Daarvoor moet je een vermogensvergelijking, een staat van herkomst en besteding der middelen of een cashflowanalyse opzetten.

Dit kun je ook beargumenteren met een concreet voorbeeld. Als je 1.000 stuks inkoopt en daarvan in de loop van het jaar 998 verkoopt, verandert de voorraad met +2. Als je 3 stuks inkoopt en er 1 verkoopt, kom je op dezelfde voorraadmutatie van +2. Toch zal de winst (of het verlies) in het eerste geval vele malen hoger zijn.

Onzin dus. Uit een beginbalans en een eindbalans kun je alleen indirect een winst- en verliesrekening afleiden.
StoreCore.io

Re: Voorraad op jaarrekening

24
Je kan ook een negatieve voorraad hebben.
Dit noemen ze derving ;)

Dan is er ook nog zoiets als een : afgeschreven / voorraad incourant
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat