internationaal gaan

1
Even schetsen: ik heb een webshop die alleen nederland en vlaanderen bedient omdat deze ook enkel in het nederlands is. Vermits we toch wel best groot worden, en meer en meer bezoekers uit het buitenland krijgen willen we nu onze site in nl-fr-en-du vertalen en ook google adwords gebruiken in die welbepaalde landen. Nu zit ik met één probleem: onze url is echt nederlands, en heeft geen betekenis in een andere taal. Daarom zou ik url willen veranderen in iets internationaler zodat deze toch een link heeft met de producten.
ik zal een vb. geven met zuiver fictieve namen :stel onze url is nu bloem .nl. Ik zou voor de internationale site dan bv. flower . com nemen.( de echte url die we in gedachte hebben betekent iets in alle talen)
Natuurlijk, onze site bloem.nl(zoals in vb) heeft zijn vaste bezoekers, en een hoogste ranking bij google. Dus dat kan ik niet zomaar weggooien.
Welke optie zouden jullie nemen:
1- we blijven de webshop behouden met nl adres en beginnen eenzelfde shop onder andere naam maar in alle talen en op een com adres ( zitten we wel met dubbele content, slecht voor google)
2- we maken de multilanguage shop gewoon op bloem .nl , maar dan is onze url nietszeggend in andere landen.
3- we gaan gewoon met de com van start, met verlies van googlerang1 (want de klanten kunnen we doorlinken)

3 lijkt me de slechtste optie, maar wat is jullie idee daarover?
Of zijn er nog betere ideeen dan de opgesomde hierboven?

Re: internationaal gaan

2
wat de beste optie is durf ik nu niet direct te zeggen maar van domeinnaam veranderen hoeft niet gelijk je complete Google-rank te vernielen. Het is nooit goed, je komt er nooit beter uit, maar met de huidige Google tools, en goede redirects, kun je veel van je waarde behouden. Een nieuwe domeinnaam kan snel weer ranken.

Of dat ook de weg is, weet ik niet. Een lokale site met alleen lokale links, heeft ook zijn voordelen, en in Duitsland gevonden worden met flower.com is ook lastig. Lang niet alle landen gebruiken dezelfde woorden. Soms is een lokale URL, of alleen vindbaarheid met Adwords in sommige landen, toch de beste keuze.
Nu op mijn weblogs:

Re: internationaal gaan

3
Je kunt andere URL's laten linken naar het talengedeelte op de site dat bij de taal van de URL past.
Meerdere URL's kunnen linken naar een website of naar verschillende delen van een website. Dit ziet er ook meteen internationaal en groot/indrukwekkend uit wanneer een klant de mogelijkheid heeft de site in diverse talen te bekijken. Het lijkt mij veel beter dan werkelijk voor elke taal een andere site maken.

Re: internationaal gaan

4
je kunt idd. URL's linken, maar je kan niet bv. adverteren op adwords met flower.com en dan linken naar bloem.nl met een forward. Dat laat google niet toe. Als er geen content te vinden is op flower.com kan je dat niet als landingspage aangeven (die dan doorgelinkt wordt naar bloem.nl)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: internationaal gaan

5
Wij hebben een soortgelijke situatie en hebben er vorig jaar voor gekozen om voor elk land een aparte webshop te maken (deze wordt overigens wel bijgehouden in één Magento systeem - multistore). Zo kunnen we per land proberen te ranken in Google, en vooral voor bezoekers uit bijv. Duitsland is het handig een .de domein te hebben. Zij zullen minder snel naar een .com o.i.d. gaan.

Dat is wat we ons hebben laten vertellen op verschillende locaties en dergelijke, in ieder geval.
Lekker relaxen in een hangmat? Bekijk http://www.dehangmat.nl/.

Re: internationaal gaan

6
@hangmat:
En hoe hebben jullie dan het probleem van dubbele content opgelost. Want google straft je af als je verschillende sites hebt met dezelfde content?

Re: internationaal gaan

9
Ik zou per land/ taal een eigen URL nemen. Ieder een eigen webshop, maar vanuit 1 CMS beheerd. Deze eigen webshop per land koppelen aan Adwords, Analytics enz. Zo kan je per shop eenvoudig het beheer bijhouden.

Met alleen je webshop vertalen en adwords ben je er overigens niet. Het beheren en de marketing is natuurlijk net zo belangrijk.
Een Duitse webshop beheren vanuit Nederland is een lastige zaak. Buiten dat Duitsers het liefst in eigen land of nog liever regionaal kopen. Is de wet en regelgeving een stuk strenger, je hebt zo een boete te pakken.

Wil je meer info stuur me gerust een PM of een e-mail: jeroen@fotocube.nl
FotoCube | Specialist in productfotografie

Voor alles op het gebied van online productpresentatie.

http://www.fotocube.nl en

Re: internationaal gaan

10
Beste dvannoten,

Helemaal eens met JeroenWe. Je kan het beste kiezen voor een vertaling van je Nederlandse domeinnaam en die domeinnaam registreren. (vb : Bloemen.nl wordt Blumen.de) Als tip kan ik je meegeven dat het loont om je Duitse website ook in Duitsland te hosten.

Met betrekking tot de regelgeving zijn er inderdaad de nodige verschillen. Met een goed onderzoek kom je een heel eind.

Wil je meer info over het vertalen van de shop? Dan geef ik je graag wat tips.
Vertaalbureau Easy Translation