Btw over verzendkosten

1
Ik weet niet of ik deze in de goede rubriek staat, anders hoor ik het wel.

Ik moet nu voor de eerste keer belastingaangifte doen, maar één ding is me niet helemaal duidelijk.
Ik draai een webshop op basis van dropshipping.
Ik doe dus zelf niet verzenden maar reken wel een gedeelte van de verzending aan de klant.

Ik neem aan dat ik de btw over de verzendkosten die ik reken moet afdragen ( in mijn geval 21% van € 4,95).
Maar kan ik de btw over de verzendkosten die ik bij de leverancier betaal terugvorderen bij de belastingdienst?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Re: Btw over verzendkosten

2
Elke bon waar btw op staat wordt in principe bij de belasting verrekend. Dus als jij een bon met BTW krijgt van de dropshipper, dan kun je deze btw gewoon terugvorderen. De enige die geen btw over verzendkosten rekent is post NL geloof ik.

Re: Btw over verzendkosten

3
Maverickje schreef:Ik neem aan dat ik de btw over de verzendkosten die ik reken moet afdragen ( in mijn geval 21% van € 4,95).
Néé, niet 21% van € 4,95 is € 1,04 btw. Het is € 4,09 exclusief btw + € 0,86 btw = € 4,95 inclusief btw, want 21% van € 4,09 is € 0,8589 en afgerond € 0,86.
StoreCore.io

Re: Btw over verzendkosten

4
Oh ja, scherp Ward!

Wat wellicht iets duidelijker is:
De 4.95 is al 121% van het bedrag (de btw zit er al op).
Delen door 121 en dan vermenigvuldigen met 21, dan kom je er ook.


(4.95 : 121) x 21 = 0.86
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Btw over verzendkosten

5
Hoi ward, dit klopt inderdaad. Wist ik ook maar had het verkeerd geformuleerd.
Dan kan ik dus inderdaad btw terugvorderen van de dropshipper.
Maar ik moet dus ook Btw afdragen van mijn bedrag.

Re: Btw over verzendkosten

7
Peer schreef:De enige die geen btw over verzendkosten rekent is post NL geloof ik.
Dat klopt,maar als jij hetzelfde bedrag aan de klant in rekening brengt moet jij wel btw afdragen.

Re: Btw over verzendkosten

8
Hoe zit het trouwens bij BTW afdracht als een artikel weer retour komt.
Als iemand wat bij mij besteld, en de bestelling erna weer retour stuurt. Moet ik dan toch de BTW afdragen?
Ik heb natuurlijk de BTW in rekening gebracht aan de klant, maar ook weer terug gegeven.