Twijfel twijfel twijfel...

1
Al enige jaren heb ik (naar mijn mening) een zeer sterke domeinnaam. Tot op heden doe ik er niks mee. Als ik echter aan vrienden/kennissen vertel wat de naam is, staan ze meestal met hun mond vol tanden van verbazing en verklaren ze mij voor gek waarom ik er niks mee doe.

Ik doe er niks mee omdat de naam teveel verwijst naar See Buy Fly producten. Ik ben namelijk van mening dat zaken als dure sieraden, dure merkhorloges, sigaretten, online niet te doen is. Sigaretten is sowieso lastig. De consument geeft zijn geld voor dure artikelen liever uit bij een juwelier. Een Rolex koop ik ook liever niet online. Of heb ik het mis!?!?!?

Nu is mijn idee om elke twee weken vier artikelen te verkopen. Productgroepen voor de man (stuk gereedschap), vrouw, huis&tuin (tuinset), elektronica (product waar vraag naar is, elektronicawereld is nogal aan verandering onderhevig).

Dit allemaal met een korting van 21%, btw-vrij zeg maar. Op de factuur staat natuurlijk wel btw vermeld, dit is namelijk wettelijk verplicht.

Heeft dit kans van slagen of niet? Ter info, ben beginnend, heb een baan. Over zaken als administratie, verzending, belasting etc. maak ik mij geen zorgen daar ik al eerder ben bezig geweest met een eigen onderneming.

Zie graag reacties tegemoet!

Re: Twijfel twijfel twijfel...

2
Als je het goed aanpakt, ga je zeker slagen. Doe je het niet goed, dan ga je zeker niet slagen. Enorm open deur, maar meer valt er niet over te melden.. Je zult het toch echt zelf moeten doen, wij kunnen niet van te voren voorspellen hoe goed jij het gaat doen en of het dus kans van slagen heeft.

Zorg er in elk geval voor dat je een goed businessplan hebt. Of dat nou op papier uitwerkt plan is of dat je het helemaal in je hoofd heb zitten, dat maakt niet uit. Als je maar weet waar je aan begint en waarom het juist een succes gaat worden.

Re: Twijfel twijfel twijfel...

3
Ik ben het met Wouter eens, Eerst een plan opzetten. Je noemt nu gelijk al verschillende artikelgroepen. Je moet je wel beseffen dat je die allemaal moet gaan inkopen. Als ik alleen horloges verkoop in een webwinkel, hoef ik alleen de horloges op voorraad te hebben.
Ga ik naast horloges ook nog badkuipen verkopen, dan moet ik horloges en badkuipen op voorraad hebben.

Ik weet niet wat je domeinnaam is, maar je moet je ergens op proberen te richten (niche).
Een vanalles-en-nog-wat shop die kennen we ondertussen wel en zijn er in overvloed.
Waar ga jij je in onderscheiden? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Twijfel twijfel twijfel...

4
Allereerst bedankt voor de reacties. Over de inkoop maak ik mij geen zorgen, ik beschik over een groot netwerk wat dat betreft.
Echter, de naam verwijst teveel naar See Buy Fly en dure luxe producten en ik ben van mening dat men liever dure producten niet online koopt. Een Rolex van 4000 euro kwijtraken in de post zorgt toch wel voor enige problemen.
Ook ben ik het eens dat er al teveel van-alles-wat-shops bestaan. Alleen de grote trekker is altijd 21% korting, daarom verwees ik naar deze groepen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Twijfel twijfel twijfel...

5
Het kwijtraken tijdens de verzending kun je dekken door het, of extra te verzekeren, ofwel zelf weg (laten) brengen. Geen idee wat de marge op zo'n horloge zal zijn maar ik verwacht dat daar wel wat speling in zit om dat probleem te dekken.
Of je het daadwerkelijk verkoop in Calvinistisch Nederland, dat is nog maar de vraag inderdaad.

Re: Twijfel twijfel twijfel...

6
Ben eigenlijk wel heel benieuwd wat je domein naam is :D

En er zijn ook genoeg mensen die dure producten online kopen. Ik zag laatste in m'n amazon affiliate account dat iemand een 3d tv ter waarde van $2k had gekocht via mijn link. Waarvan ik toch had verwacht dat mensen dit liever in de winkel kopen / testen, maarja blijkbaar zijn er dus ook mensen die dit gewoon online kopen.
Stuitr.nl

Re: Twijfel twijfel twijfel...

8
Het klopt vaak dat de consument kijkt in de winkel en online koopt. Ik ben echter van mening dat dit vooral bij elektronica het geval is. Maar die vlieger gaat niet altijd op, minder dan men denkt. Persoonlijk advies, service zijn belangrijke zaken.
Drank en sigaretten heeft men geen advies voor nodig. Alleen wat verdient men op sigaretten en volgens mij heerst er strikte regelgeving. Ik ken geen een Nederlandse shop die sigaretten online verkoopt.
De domeinnaam geef ik liever niet prijs, maar reken maar dat men op de naam alleen al 21 % korting verwacht.

Re: Twijfel twijfel twijfel...

9
Even een correctie; sigaretten mogen online worden verkocht mits er een leeftijdcontrole is. Dit zou dan bij het afleveren van het pakketje moeten gebeuren. Alleen vermoed ik dat de marge niet hoog is...

Re: Twijfel twijfel twijfel...

10
JWG schreef:Even een correctie; sigaretten mogen online worden verkocht mits er een leeftijdcontrole is. Dit zou dan bij het afleveren van het pakketje moeten gebeuren. Alleen vermoed ik dat de marge niet hoog is...
Inderdaad, als iemand een enkel pakje pint dan maakt de winkel al verlies. En de kosten van een pin transactie zijn nog een stuk lager dan een iDeal transactie. En dan moet je het nog versturen. Succes!

Re: Twijfel twijfel twijfel...

12
JWG schreef:Dit allemaal met een korting van 21%, btw-vrij zeg maar. Op de factuur staat natuurlijk wel btw vermeld, dit is namelijk wettelijk verplicht.
Even goed bedenken hoe je dit gaat brengen: als je namelijk 21% btw "cadeau doet", is de werkelijke korting afgerond 17,4%.

€ 100 inclusief 21% btw = € 100 / 1,21 = € 82,64462809917355 exclusief btw

€ 100 – € 82,64462809917355 = € 17,35537190082645 korting

€ 17,35537190082645 / € 100 = 0,1735537190082645 = 17,35537190082645% korting

Re: Twijfel twijfel twijfel...

16
Als ik me niet vergis heeft PostNL een speciale afdeling voor zendingen die dure artikelen bevatten.
Daar zal men ook niet zomaar de spullen bij de buren afleveren of iets dergelijks.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Twijfel twijfel twijfel...

17
vampirelord schreef:Hoe doet hij het met pakketten die kwijt raken? of als klanten zeggen niks ontvangen te hebben?
(Bijna) elke verzender heeft een aparte afdeling voor zoiets.

De zendingen van deze klant zijn standaard verzekerd tot 4500 EUR en alleen afleveren op huisadres (met handtekening retour). Met zulke verzekerde bedragen doen ze wel voorzichtig. :)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Twijfel twijfel twijfel...

18
Ik stuur ook regelmatig dure artikelen de wereld rond per PostNL verzekerde zending tot 5000€ (kan bijna overal ter wereld verzekerd naar toe met uitzondering van een enkele boevenstaat én Zwitserland). Nog nooit iets weggeraakt of kapot. Met gewoon aangetekend PostNL gebeurt dat overigens nog wel eens.

Re: Twijfel twijfel twijfel...

19
Inderdaad kunnen problemen met dure artikelen opgelost worden middels verzekeringen. Alleen zal met zulke bedragen de omloopsnelheid zeer laag zijn.
En die kortingsberekening klopt. MediaMarkt, Gamma etc. doen exact hetzelfde met dergelijke acties. Puur omdat BTW verplicht is.

Re: Twijfel twijfel twijfel...

21
Dan laat het eens een maandje of 2 bezinken. Vindt je het tegen die tijd nog steeds een goed idee dan kun je het doorzetten. Nog steeds twijfels? Dan gewoon niet doen. Niet ergens energie en geld insteken waar je niet 100% achter staat.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Twijfel twijfel twijfel...

22
Er is voornamelijk twijfel over het aantal producten. De domeinnaam suggereert een bepaalde productgroep, zoals eerder aangegeven See Buy Fly producten. Misschien is het zaak om eerst op drank en parfum in te zetten om vervolgens meerdere producten toe te voegen.

Re: Twijfel twijfel twijfel...

24
Voor drank dien je inderdaad aan bepaalde voorwaarden te voldoen maar het mag wel. En als ik een samenwerking met een slijterij i.s.m. slijterijvergunning is het makkelijker. Heb je gelijk de inkoopvoordelen.