Zending zoek B2B: welke regels?

1
Hoi,

Laatst een x aantal artikelen spotgoedkoop gekocht via een webwinkel in kantoorspullen. Goedkoper dan een leverancier dat kan. Ik had al zo mijn vragen bij de prijsstelling.

Nu had ik 50 stuks besteld en betaald. Kreeg een berichtje dat er maar 17 waren en die werden verzonden, de rest is direct gecrediteerd.
Het gaat om reinigingskaarten van DYMO in pakjes van 10 stuks. Vergelijkbaar met een pakje speelkaarten qua omvang.
Die gekken hebben dat PER BRIEFPOST verzonden anderhalve week geleden en dat is dus nooit aangekomen. Ikzelf heb de ervaring (en het inzicht) dat dikke post vrij snel kwijt is, zij blijkbaar niet.

Mijn vraag is nu of er voor B2B ook geldt dat de verzending volledig voor het risico van de verzender is, of bestaan hier andere regeltjes? M.a.w. heb ik recht (als bedrijf) op geld terug (volledige factuur)?
Ex: webwinkelier.
Huidig: Jr. SEO specialist

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

2
Het kan inderdaad dat het risico van verzending bij de klant ligt bij b2b. Er staat dan meestal de term EX WORKS op de factuur / in de algemene voorwaarden (die zou je dus nog eens moeten nalezen).
EX WORKS betekent geloof ik eigenlijk dat je de goederen komt afhalen bij de fabriek, maar de term wordt meestal ook gebruikt als een leverancier de goederen verzend, maar het risico en de kosten van het verzenden niet neemt.

De ervaring dat dikke post vrij snel kwijt raakt heb ik overigens absoluut niet, na zo'n tien jaar ervaring met het versturen (en ontvangen) van dikke post / brievenbuspakjes.

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

3
Euhm.. ex works is een term die gebruikt wordt bij import/export, niet noodzakelijk bij het verzenden tussen twee bedrijven onderling.

Pascal, hoe reageerde je leverancier toen de zending kwijt bleek te zijn?

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

4
Wouter, ze zei dat het per post verstuurd was en meer niet. Het is gewoon een winkeltje aan huis geloof ik, want om 9 uur 's avonds hadden we nog mailcontact.

Ik gaf aan het bedrag retour te willen, niks meer van gehoord. Zal vandaag eens bellen denk ik, maar dank moet ik dus wel weten hoe het zit :)
Ex: webwinkelier.
Huidig: Jr. SEO specialist
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

5
@Wouter
Ik zei ook niet dat het de correcte term is, dat idee had ik ook niet, maar het is in elk geval de term die mijn (Nederlandse) leveranciers gebruiken. Misschien omdat ze voor mij dezelfde factuuropmaak gebruiken als voor hun buitenlandse afnemers? Ik ben er hierdoor in elk geval, kennelijk ten onrechte, van uit gegaan dat het bij b2b gebruikelijk is deze term te gebruiken.

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

6
Welk bewijs hebben zij dat zij jouw bestelling gedeeltelijk hebben verzonden?
Als er geen eens een track en trace code aanwezig is lijkt het mij vanzelfsprekend dat het risico bij de winkel ( ook al is het b2b ) ligt. Alleen al om de reden dat zij geen bewijs hebben dat er uberhaupt iets is verzonden..

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

7
Pascal. schreef:Ik gaf aan het bedrag retour te willen, niks meer van gehoord. Zal vandaag eens bellen denk ik, maar dank moet ik dus wel weten hoe het zit :)
Wat staat er in de algemene voorwaarden? En heb je die geaccepteerd door bijvoorbeeld iets aan te vinken?

Ook B2B geldt in beginsel de ketenaansprakelijkheid: het maakt niet uit of je een dienst zelf verleent of daarvoor een derde inschakelt (zoals hier een vervoerder). Tenzij er uitdrukkelijk een voorbehoud voor is gemaakt dat het risico verlegt en jij dat hebt geaccepteerd.

Overigens kun je bij niet-leveren niet zomaar plompverloren geld terugvorderen. Je moet eigenlijk eerst om nakoming van de overeenkomst vragen, dus alsnog leveren wat je besteld en betaald hebt.

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

8
Ward schreef:alsnog leveren wat je besteld en betaald hebt.
Volgens mij had hij de laatste 17 stuks en is de rest gecrediteerd omdat er niks meer was.

Lijkt mij dat je (inderdaad afhankelijk van alg voorwaarden en waar je allemaal mee akkoord bent gegaan) wel om geld terug mag vragen. Als ze hun naam hoog willen houden dan doen ze dat ook gewoon netjes. Maar het is niet automatisch als bij B2C.

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

9
Bedankt voor de reacties. Er staat nergens dat het risico wordt verlegd. Ze hebben geen bewijs want mij is verteld dat het per post is verzonden (nog nooit post met tt gezien, behalve aangetekende brieven).

En ze kunnen inderdaad niet opnieuw leveren omdat ik ipv 50 stuks de gehele voorraad van 17 heb gekocht en de rest is gecrediteerd. Ik ga ze morgen eens bellen en vragen wat ze nu voor oplossing hebben.
Dat er nog niet is betaald daar ga ik niet dood aan, maar ik vindt het wel onbeschoft om niet meer te reageren zodra er een fout is gemaakt / een klacht binnenkomt waardoor je kosten moet maken.
Ex: webwinkelier.
Huidig: Jr. SEO specialist

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

10
Hallo,
Als ik pakjes verstuur naar een klant vraag ik altijd om een verzend bewijs.
Hier staat ook een track / trace code op.
Nog nooit problemen gehad.
Vraag altijd aan klant bij arrivering van pakketje even te reageren.

Je kunt uit voorzorg altijd het kvk nr. checken.
bij consumentenbond kun je informeren wat te doen.

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

11
Philomena schreef:Hallo,
Als ik pakjes verstuur naar een klant vraag ik altijd om een verzend bewijs.
Hier staat ook een track / trace code op.
Nog nooit problemen gehad.
Vraag altijd aan klant bij arrivering van pakketje even te reageren.

Je kunt uit voorzorg altijd het kvk nr. checken.
bij consumentenbond kun je informeren wat te doen.
Wat is dit? :?:

Als jij pakketjes verstuurd naar een klant vraag je aan de klant een track trace code?
Klant moet reageren bij aankomst pakketje?

Wat valt er bij een kvk nr te checken? Kvk staat niet garant voor een deugdelijke service.

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

12
Allen bedankt voor de suggesties. Nu, inmiddels 2 maanden ná het plaatsen van de order, ben ik de draad kwijt. Ik heb een tijd geleden telefonisch contact opgenomen en gevraagd of ze alsnog gaan leveren, en nee, dat kan niet. Toen gaf ik nogmaals aan mijn geld terug te willen.

Ik kreeg een verhaal dat ik niet de eerste ben die zegt niets te krijgen terwijl ik het wel heb ontvangen, en nog meer van die woorden. Ik als klant word niet geloofd.
Nu heb ik inmiddels ruzie omdat ik in een e-mail had geschreven: " Woensdag zullen andere maatregelen worden getroffen indien we niets ontvangen". Ze hebben me wel 15 keer gezegd dat ik niet mag dreigen, dat ze helemaal niks meer gaan betalen, dat ik maar moet doen wat ik niet kan laten, dat ik mijn klacht maar ergens anders moet neerleggen....

Het gaat niet om een paar honderd Euro, maar om principes. Ik houd mij netjes aan de regels w.b.t. geldzaken & leveringen, dan verwacht ik dat van hen ook.

Moet ik nu direct een incassobureau gaan vragen om een paar tientjes op te halen of kan ik dit ook nog op een andere wijze oplossen?
Ex: webwinkelier.
Huidig: Jr. SEO specialist

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

13
Als je zeker bent van je gelijk kan je toch naar de rechter gaan? Ook al is het gek om voor hooguit een paar tientjes te procederen. Als je in je recht staat zou ik het doen, puur voor je eigen ego :wink: Zo zou ik het doen, zelfs al zou ik er geld op moeten toeleggen.

Maar incasso kan volgens mij ook gewoon. Maar dat zeg ik onder voorbehoud. Van incasso's heb ik geen kaas gegeten :P

Re: Zending zoek B2B: welke regels?

14
Een incassobureau zal je meestal niet willen helpen, het enige dat zij doen is vorderingen na bellen.

Dus, heb je een factuur gestuurd 'Niet ontvangen, goederen á xx euro'? Heb je minimaal één herinneringen gestuurd waarin je de leverancier in gebreke heb gesteld inzg openstaande rekening?

Nee? Dan ben je bij het incassobureau niet aan het juiste adres. Daarnaast is het incassobureau niet meer dan een afdelingen debiteuren die een beetje briefje verstuurd, belletjes pleegt en vervelende mailtjes stuurt naar de debiteur. Als men niet betaald, krijg je de vordering weer terug. Voorstel, procederen (graag even deurwaarderskosten + griffirecht voorschieten aub) of dossier sluiten.

--
Persoonlijk, had ik allang zoiets gehad. Steek die xx euro maar op een plekje waar de zon niet schijnt, ik heb wel iets beters te doen. Als je het vuil wilt gaan spelen, kun je negatieve recensies op het internet achter laten.

Is het een big thing, omdat je bv vervolgschade heb geleden. (omdat je eigen afspraken niet na kon komen); stel dan een brief op die je zowel via de normale post als aangetekend verzend.

Hierin stel je de leverancier in gebreke, geef hem een redelijk termijn om te reageren bv 14 dagen. Geef in de brief aan dat je een nalevering wenst of anders volledige restitutie vh aankoopbedrag + wettelijke rente.

Bij geen reactie kun je het voor het kanton gerecht brengen. Deze kosten zul je eerst moeten voorschieten, gedurende de procedure kun je de kosten proberen te verhalen op de leverancier; maar het biedt geen garantie.

Kortom, wil jij 300 - 500 euro verliezen op een paar tientjes? Mijn advies, schrijf een brief en laat het daarna rusten.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.