Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de EU?

1
Hallo, mijn naam is Danny. Mijn dag ziet er druk uit, dus het voorstellen schuif ik even door als jullie dat niet erg vinden, maar ik heb wel een brandende vraag en ik was benieuwd wie van jullie hiermee ervaring heeft. Ik ben nog niet gestart met mijn webwinkel, maar wel al reeds op zoek naar betrouwbare leveranciers.

Ik heb contact met enkele leveranciers/groothandels uit Engeland, maar hoe zit het eigenlijk met de BTW vanuit die landen? Het huidige tarief in Engeland is volgens mij 20 procent, maar hoe gaat dat in zijn werk, wetende dat Engeland een niet EU-land is? Betaal ik dat direct bij mijn bestelling? Betaal ik dat middels een soort naheffing? Krijg ik dat terug van de belasting?

En is het noodzakelijk om voor zaken met leveranciers uit Engeland (en het later dus terugvorderen van de VAT) een inschrijving bij de KvK te hebben, of volstaat een BTW-nummer in dit geval?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

4
Inderdaad is het VK al reeds lang een EU lid, maar sommige kleinere ondernemingen hebben er geen BTW nummer en weten niet altijd goed hoe ze met de exportregels moeten omgaan. Desalniettemin moeten leveranciers uit het VK op vertoon van een (door hen zelf te controleren btw ID) gewoon zonder btw leveren aan ondernemers binnen de EU en is er ook geen verschil in de aangifte en boekingswijze)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

5
Allereerst, als je gaat ondernemen dan is een inschrijving bij de KVK wel handig. Het BTW-nummer volgt dan vanzelf. Zolang je wat aanrommelt en niet serieus onderneemt is het niet altijd handig om je in te schrijven en zou je kunnen volstaan met het opgeven van je eventuele winst bij de inkomstenbelasting. Zodra je als ondernemer bekend bent bij de belastingdienst zit je er aan vast. Neem gerust contact op met de belastingdienst met de vraag of ze je als ondernemer of hobbyist zien.

Als je in het bezit bent van een BTW-nummer, dan kunnen leveranciers van binnen de EU je exclusief BTW leveren. Bij je aangifte BTW moet je dan zelf 21% BTW over deze aankoop opvoeren, maar die mag je meteen weer in mindering brengen (beetje omslachtig maar zo zijn de regels). Eenmaal betaalde buitenlandse BTW is lastig terug te vorderen zonder veel papierwerk.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

6
Cardexchange.com schreef:Allereerst, als je gaat ondernemen dan is een inschrijving bij de KVK wel handig. Het BTW-nummer volgt dan vanzelf. Zolang je wat aanrommelt en niet serieus onderneemt is het niet altijd handig om je in te schrijven en zou je kunnen volstaan met het opgeven van je eventuele winst bij de inkomstenbelasting. Zodra je als ondernemer bekend bent bij de belastingdienst zit je er aan vast. Neem gerust contact op met de belastingdienst met de vraag of ze je als ondernemer of hobbyist zien.

Als je in het bezit bent van een BTW-nummer, dan kunnen leveranciers van binnen de EU je exclusief BTW leveren. Bij je aangifte BTW moet je dan zelf 21% BTW over deze aankoop opvoeren, maar die mag je meteen weer in mindering brengen (beetje omslachtig maar zo zijn de regels). Eenmaal betaalde buitenlandse BTW is lastig terug te vorderen zonder veel papierwerk.
Amen!

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

7
Cardexchange.com schreef:Allereerst, als je gaat ondernemen dan is een inschrijving bij de KVK wel handig. Het BTW-nummer volgt dan vanzelf. Zolang je wat aanrommelt en niet serieus onderneemt is het niet altijd handig om je in te schrijven en zou je kunnen volstaan met het opgeven van je eventuele winst bij de inkomstenbelasting. Zodra je als ondernemer bekend bent bij de belastingdienst zit je er aan vast. Neem gerust contact op met de belastingdienst met de vraag of ze je als ondernemer of hobbyist zien.
Bedankt voor de duidelijke reply. Hier kan ik wat mee. Ik begrijp dus dat ik in eerste instantie moet nagaan bij de KvK of mijn activiteiten onder het ondernemerschap vallen en of ik me dus moet inschrijven bij de KvK. Die moet ik dus eerst benaderen. Staat genoteerd. Om daar even op vooruit te lopen, ik geloof niet dat ik daaronder val, gelet op het aantal uur dat ik er mee bezig ben en de relatief lage winsten. Of heeft dat er niets mee te maken?

Als mijn redenatie klopt en ik niet hoef te worden ingeschreven, moet ik me melden bij de Belastingdienst. Ik moet me dan inschrijven via onderstaande link en zij gaan aan de hand van de door mij ingevulde gegevens na of ik belastingplichtig ben.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... lsregister
Als je in het bezit bent van een BTW-nummer, dan kunnen leveranciers van binnen de EU je exclusief BTW leveren. Bij je aangifte BTW moet je dan zelf 21% BTW over deze aankoop opvoeren, maar die mag je meteen weer in mindering brengen (beetje omslachtig maar zo zijn de regels). Eenmaal betaalde buitenlandse BTW is lastig terug te vorderen zonder veel papierwerk.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is of ik gelijk een BTW-nummer of iets dergelijks ontvang als blijkt dat ik daadwerkelijk belastingplicht heb. Of moet ik dat dan nog apart aanvragen? Mijn leveranciers uit Engeland waar ik contact mee hebben, rekenen in hun offerte stuk voor stuk VAT aan mij. Moet ik dan (als ik straks een BTW-nummer heb) zeggen dat ik VAT-registered ben en vervalt dan de VAT? Of zijn zij vanuit hun onderneming wél verplicht mij VAT te rekenen? Hoe werkt dat precies?

Op de site van de BelastingDienst vind ik dit, maar heel veel wijzer word ik daar niet van:

Btw berekenen
Als u goederen uit andere EU-landen afneemt, brengt de leverancier u meestal 0% btw in rekening. U moet dan als afnemer Nederlandse btw betalen. Neemt u diensten af uit een ander EU-land, dan wordt de btw vaak naar u als afnemer verlegd. U berekent de btw in beide gevallen zelf en geeft deze aan in uw btw-aangifte. Die btw kunt u ook als voorbelasting aftrekken, voor zover u de goederen of diensten gebruikt voor belaste omzet.

Hier wordt gezegd dat de VAT dan zou vervallen. Maar wel dat ik dan Nederlandse BTW betaal. Wanneer betaal ik die dan? Zoals jij zegt bij de aangifte om die gelijk weer in mindering te brengen?

Simpel voorbeeld: ik koop iets voor 80 pond en betaal 20 pond aan shipping. En ik beschik over een BTW-nummer. Betaal ik dan 100 pond of zijn zij verplicht toch VAT te rekenen? Of betaal ik dat dus 'later'?

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

8
Contact opnemen met de KVK kan altijd. Die kunnen je wel vertellen of een inschrijving nodig is. Of je BTW plichtig bent, daar gaat de belastingdienst over. Bel ze eens op. Wie weet kunnen ze het je meteen vertellen en anders zullen ze je naar dat formulier verwijzen.

Na inschrijving bij de KVK krijg je waarschijnlijk vanzelf een brief van de belastingdienst waarin o.a. je BTW nummer staat. Vaak krijg je als nieuwe ondernemer ook een uitnodiging voor een gesprek.

Als inschrijving bij de KVK (nog) niet nodig is, maar je bent wel BTW plichtig, dan moet je zelf een BTW nummer aanvragen (na invullen van dat formulier krijg je denk ik vanzelf een BTW nummer toegewezen als dat aan de orde is).

Ben je eenmaal in bezit van je BTW nummer, dan geef je dat door aan je Britse leverancier met het verzoek om geen VAT in rekening te brengen. Weigeren ze dat, dan zou ik een andere leverancier zoeken die dat wel doet. De aankopen zonder VAT geef je per kwartaal aan op je BTW aangifte waarbij je eerst 21% BTW opvoert en vervolgens het zelfde bedrag weer als voorbelasting in mindering brengt. Je betaalt dan virtueel 21% BTW die je meteen weer af mag trekken.

Heb je geen BTW nummer, dan betaal je de BTW van het land waar je koopt en dit krijg je niet terug. In het geval van de UK is dat 20%. Aan de andere kant hoef je ook geen 21% BTW af te dragen van je verkopen. In dit geval is dat voordelig voor je.

Disclamer: Ik ben geen belastingexpert, slechts een ervaringsdeskundige.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

9
Cardexchange.com schreef:Contact opnemen met de KVK kan altijd. Die kunnen je wel vertellen of een inschrijving nodig is. Of je BTW plichtig bent, daar gaat de belastingdienst over. Bel ze eens op. Wie weet kunnen ze het je meteen vertellen en anders zullen ze je naar dat formulier verwijzen.

Na inschrijving bij de KVK krijg je waarschijnlijk vanzelf een brief van de belastingdienst waarin o.a. je BTW nummer staat. Vaak krijg je als nieuwe ondernemer ook een uitnodiging voor een gesprek.

Als inschrijving bij de KVK (nog) niet nodig is, maar je bent wel BTW plichtig, dan moet je zelf een BTW nummer aanvragen (na invullen van dat formulier krijg je denk ik vanzelf een BTW nummer toegewezen als dat aan de orde is).


Oké, dit stuk is me helemaal duidelijk. Ik ga de KvK bellen en ik heb het formulier van de BelastingDienst al uitgeprint voor het geval inschrijving bij de KvK niet nodig is.
Ben je eenmaal in bezit van je BTW nummer, dan geef je dat door aan je Britse leverancier met het verzoek om geen VAT in rekening te brengen. Weigeren ze dat, dan zou ik een andere leverancier zoeken die dat wel doet. De aankopen zonder VAT geef je per kwartaal aan op je BTW aangifte waarbij je eerst 21% BTW opvoert en vervolgens het zelfde bedrag weer als voorbelasting in mindering brengt. Je betaalt dan virtueel 21% BTW die je meteen weer af mag trekken.
Ook dit is duidelijk. Gewoon uit nieuwsgierigheid...stel, ik weiger zo'n bedrijf niet en hap toch toe op een offerte met VAT. Kan ik die dan ook gewoon elk kwartaal terugvorderen? Waarschijnlijk wel dus, maar dan met die enorme papieren rompslomp?
Heb je geen BTW nummer, dan betaal je de BTW van het land waar je koopt en dit krijg je niet terug. In het geval van de UK is dat 20%. Aan de andere kant hoef je ook geen 21% BTW af te dragen van je verkopen. In dit geval is dat voordelig voor je.
Dus eigenlijk is het op dit moment voordeliger om zaken te doen met Engeland zónder BTW-nummer? En doe je zaken met Engeland mét een BTW-nummer, dan heb je als enige voordeel dat de investering in eerste instantie minder geld kost (want je betaalt geen VAT). Klopt dit?

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

10
Fargo1912 schreef:Dus eigenlijk is het op dit moment voordeliger om zaken te doen met Engeland zónder BTW-nummer? En doe je zaken met Engeland mét een BTW-nummer, dan heb je als enige voordeel dat de investering in eerste instantie minder geld kost (want je betaalt geen VAT). Klopt dit?
Nee, het is juist omgekeerd. Met btw-nummer wordt de heffing verlegd naar jou. Je betaalt géén btw over de inkoop uit Engeland, dus de investering is lager.

In Nederland doe je daarna aangifte van een intracommunautaire verwerving. Je moet op dat moment formeel de btw afdragen (omdat de heffing naar jou is verlegd), maar omdat je alle betaalde btw weer meteen mag aftrekken als voorbelasting, krijg je per saldo dus een nulaangifte.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

11
Ward schreef:
Fargo1912 schreef:Dus eigenlijk is het op dit moment voordeliger om zaken te doen met Engeland zónder BTW-nummer? En doe je zaken met Engeland mét een BTW-nummer, dan heb je als enige voordeel dat de investering in eerste instantie minder geld kost (want je betaalt geen VAT). Klopt dit?
Nee, het is juist omgekeerd. Met btw-nummer wordt de heffing verlegd naar jou. Je betaalt géén btw over de inkoop uit Engeland, dus de investering is lager.

In Nederland doe je daarna aangifte van een intracommunautaire verwerving. Je moet op dat moment formeel de btw afdragen (omdat de heffing naar jou is verlegd), maar omdat je alle betaalde btw weer meteen mag aftrekken als voorbelasting, krijg je per saldo dus een nulaangifte.
Ah, op die manier. Helemaal duidelijk. Bedankt, Ward!

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

12
Fargo1912 schreef:
Ook dit is duidelijk. Gewoon uit nieuwsgierigheid...stel, ik weiger zo'n bedrijf niet en hap toch toe op een offerte met VAT. Kan ik die dan ook gewoon elk kwartaal terugvorderen? Waarschijnlijk wel dus, maar dan met die enorme papieren rompslomp?
Over het betalen van buitenlandse VAT als BTW-plichtige zijnde zou ik heel goed nadenken en van tevoren uit zoeken hoe de terugvordering in zijn werking gaat. Je moet dan waarschijnlijk bij de Britse belastingdienst zijn en het heeft niks met je kwartaalaangifte bij de NL belastingdienst te maken. Ik weet wel dat ik het indertijd teveel gedoe vond om €150 Duitse BTW terug te vragen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

13
Cardexchange.com schreef:
Fargo1912 schreef:
Ook dit is duidelijk. Gewoon uit nieuwsgierigheid...stel, ik weiger zo'n bedrijf niet en hap toch toe op een offerte met VAT. Kan ik die dan ook gewoon elk kwartaal terugvorderen? Waarschijnlijk wel dus, maar dan met die enorme papieren rompslomp?
Over het betalen van buitenlandse VAT als BTW-plichtige zijnde zou ik heel goed nadenken en van tevoren uit zoeken hoe de terugvordering in zijn werking gaat. Je moet dan waarschijnlijk bij de Britse belastingdienst zijn en het heeft niks met je kwartaalaangifte bij de NL belastingdienst te maken. Ik weet wel dat ik het indertijd teveel gedoe vond om €150 Duitse BTW terug te vragen.
Oké, dank voor de opheldering.

Rest me nog wel te vragen wat dan de reden zou kunnen zijn voor een Engels bedrijf om VAT te rekenen aan iemand (bijvoorbeeld mij) die dat dus in principe niet hoeft te betalen? Welke achterliggende gedachte kan daar achter liggen?

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

14
Fargo1912 schreef:Rest me nog wel te vragen wat dan de reden zou kunnen zijn voor een Engels bedrijf om VAT te rekenen aan iemand (bijvoorbeeld mij) die dat dus in principe niet hoeft te betalen? Welke achterliggende gedachte kan daar achter liggen?
Vooral administratieve verplichtingen vermoed ik: ze moeten je btw-nummer controleren, ze moeten het vermelden op de factuur en ze moeten apart aangifte doen van intracommunautaire leveringen. Ze moeten eigenlijk ook controleren of je niet een particulier bent die loopt te wapperen met het btw-nummer van een ander, anders kan elke buitenlander die een geldig btw-nummer noemt immers vrij van btw inkopen doen.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

15
Ward schreef:
Fargo1912 schreef:Rest me nog wel te vragen wat dan de reden zou kunnen zijn voor een Engels bedrijf om VAT te rekenen aan iemand (bijvoorbeeld mij) die dat dus in principe niet hoeft te betalen? Welke achterliggende gedachte kan daar achter liggen?
Vooral administratieve verplichtingen vermoed ik: ze moeten je btw-nummer controleren, ze moeten het vermelden op de factuur en ze moeten apart aangifte doen van intracommunautaire leveringen. Ze moeten eigenlijk ook controleren of je niet een particulier bent die loopt te wapperen met het btw-nummer van een ander, anders kan elke buitenlander die een geldig btw-nummer noemt immers vrij van btw inkopen doen.
Is het dan ook logisch dat bijvoorbeeld bedrijven bij een eerste transactie nog VAT vragen vanwege het controleren van je identiteit inderdaad, en het dan bij een volgende keer laten zitten?

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

16
Fargo1912 schreef:Is het dan ook logisch dat bijvoorbeeld bedrijven bij een eerste transactie nog VAT vragen vanwege het controleren van je identiteit inderdaad, en het dan bij een volgende keer laten zitten?
Nee, dat is vaak meer om bijvoorbeeld eendagsvliegen en organisatoren van een groot feest buiten de deur te houden: die zie je één keer en daarna nooit meer.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

17
Ward schreef:
Fargo1912 schreef:Is het dan ook logisch dat bijvoorbeeld bedrijven bij een eerste transactie nog VAT vragen vanwege het controleren van je identiteit inderdaad, en het dan bij een volgende keer laten zitten?
Nee, dat is vaak meer om bijvoorbeeld eendagsvliegen en organisatoren van een groot feest buiten de deur te houden: die zie je één keer en daarna nooit meer.
Maar als ik een verkoper zou zijn, wat zou het voor mij dan BTW-technisch uitmaken of ik wel of geen VAT reken aan iemand die slechts één keer bestelt?

Ward (ik heb je ook even een private message gestuurd) en Cardexchange, bedankt voor jullie heldere uitleg in dit topic.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

18
Ander vraagje in mijn eigen topic nog maar even... Stel dat ik voor 100 euro inkoop en ik wil daar na verkoop tevens 100 euro op verdienen. Dan moet ik neem ik aan ook rekening houden met de BTW die ik moet rekenen aan de koper? En die ontvangen BTW, kan ik die op dezelfde aangifte invullen als waar ik de reeds betaalde BTW (bij inkoop) op verreken? En is die ontvangen BTW ook terug te vorderen? Of bestaat daar geen mogelijkheid toe?

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

20
PaulG schreef:
En is die ontvangen BTW ook terug te vorderen?
De ontvangen BTW wordt door de belastingdienst gevorderd!! Lees je wel wat je vraagt? Iets wat je ontvangt wil je terug vorderen???
Maar de BTW die ik doorreken aan de koper, die ontvang ik wel, maar die moet ik opgeven bij de BTW-aangifte. Toch? Dus daar snoept de Belastingdienst van mee. En ik vroeg me af of dat gedeelte wat de BD er vanaf snoept, later eventueel nog terug te vorderen is.

Sorry voor onduidelijkheid.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

21
Dus daar snoept de Belastingdienst van mee
Nee die snoept niet mee, de btw die je moet berekenen is van de belastingdienst en niet van jou. En dus draag je die compleet af en hou je niets van over.

Dus als je 100 euro ex btw moet betalen en 100 euro winst wil dan moet je 200 euro ex btw ofwel 242 euro rekenen aan je klanten.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

22
PaulG schreef:
Dus daar snoept de Belastingdienst van mee
Nee die snoept niet mee, de btw die je moet berekenen is van de belastingdienst en niet van jou. En dus draag je die compleet af en hou je niets van over.

Dus als je 100 euro ex btw moet betalen en 100 euro winst wil dan moet je 200 euro ex btw ofwel 242 euro rekenen aan je klanten.
Paul, bedankt.

Met andere woorden, van mijn brutowinst verdwijnt dus altijd sowieso 21% naar de Belastingdienst? Dat wordt dus doorberekenen, of genoegen nemen met minder winst. Da's me nu duidelijk.

En die 21% pakt de Belastingdienst dus op het moment dat ik die winst opgeef bij de aangifte inkomstenbelasting, onder het mom van resultaat uit overige werkzaamheden. Begrijp ik dat goed?

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

24
Fargo1912 schreef:Met andere woorden, van mijn brutowinst verdwijnt dus altijd sowieso 21% naar de Belastingdienst? [...] En die 21% pakt de Belastingdienst dus op het moment dat ik die winst opgeef bij de aangifte inkomstenbelasting, onder het mom van resultaat uit overige werkzaamheden. Begrijp ik dat goed?
Je verwart omzet (omzetbelasting) en winst (inkomstenbelasting op winst uit onderneming). Dat zijn twee verschillende aangiften.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

25
Ik maak bezwaar tegen de termen "afsnoepen"en "afpakken" daar waar het gaat om belastingen, zij het btw, zij het inkomstenbelasting. Het zijn gewoon heffingen ten algemene nutte, die op democratische wijze tot stand zijn gekomen. Je hoeft wat mij betreft niet te juichen bij elke blauwe enveloppe, maar belasting is gewoon een bijdrage aan onze gezamenlijke NL huishoudpot waaruit gezamenlijke onkosten bestreden worden voor een infrastructuur waarvan iedereen (en ondernemers niet in de laatste plaats) een hoop profijt van heeft. Wanneer je wat meer verdient, moet je ook meer betalen: een prima uitgangspunt dacht ik.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

26
BertB schreef:Ik maak bezwaar tegen de termen "afsnoepen"en "afpakken" daar waar het gaat om belastingen, zij het btw, zij het inkomstenbelasting. Het zijn gewoon heffingen ten algemene nutte, die op democratische wijze tot stand zijn gekomen. Je hoeft wat mij betreft niet te juichen bij elke blauwe enveloppe, maar belasting is gewoon een bijdrage aan onze gezamenlijke NL huishoudpot waaruit gezamenlijke onkosten bestreden worden voor een infrastructuur waarvan iedereen (en ondernemers niet in de laatste plaats) een hoop profijt van heeft. Wanneer je wat meer verdient, moet je ook meer betalen: een prima uitgangspunt dacht ik.
Beste Bert, het was ook zeker niet mijn bedoeling om er negatief over te doen. Ik gebruikte die termen alleen om het voor mij wat duidelijker te krijgen, zodat ik het zelf beter begreep.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

27
Je moet 2 dingen uit elkaar houden:
1. BTW
2. Inkomstenbelasting

1. BTW aangifte doe je doorgaans per kwartaal. Daarbij draag je 21% BTW van de verkopen over dat kwartaal af aan de belastingdienst en mag je betaalde BTW terugvorderen. Betaalde BTW mag je meteen terugvorderen of later, zolang je maar in bezit bent van een factuur waarop de BTW staat gespecificeerd.

Voorbeeld 1: Inkoop = 100 + 21% BTW = 121. Verkoop is 200+21% BTW = 242. Afdracht is 42-21=21. Winst is 100.
Voorbeeld 2: Wil je het product voor 200 verkopen aan de consument, dan is je marge inderdaad een stuk kleiner. BTW is dan 200:121x21=34.71. Afdracht is dan 34.71-21=13.71. Winst is 65.29.

2. Inkomstenbelasting draag je 1x per jaar af. Van je winst mag je al je bedrijfskosten aftrekken. Daarnaast heb je nog recht op een aantal belastingvrijstellingen. Over wat er overblijft betaal je belasting.

Dit soort zaken zijn wel essentieel om te weten als je wilt gaan ondernemen. Misschien eens een cursus volgen op dit gebied? Of anders dit soort zaken aan een boekhouder uitbesteden en je goed laten voorlichten?
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

28
Cardexchange.com schreef:Je moet 2 dingen uit elkaar houden:
1. BTW
2. Inkomstenbelasting

1. BTW aangifte doe je doorgaans per kwartaal. Daarbij draag je 21% BTW van de verkopen over dat kwartaal af aan de belastingdienst en mag je betaalde BTW terugvorderen. Betaalde BTW mag je meteen terugvorderen of later, zolang je maar in bezit bent van een factuur waarop de BTW staat gespecificeerd.

Voorbeeld 1: Inkoop = 100 + 21% BTW = 121. Verkoop is 200+21% BTW = 242. Afdracht is 42-21=21. Winst is 100.
Voorbeeld 2: Wil je het product voor 200 verkopen aan de consument, dan is je marge inderdaad een stuk kleiner. BTW is dan 200:121x21=34.71. Afdracht is dan 34.71-21=13.71. Winst is 65.29.

2. Inkomstenbelasting draag je 1x per jaar af. Van je winst mag je al je bedrijfskosten aftrekken. Daarnaast heb je nog recht op een aantal belastingvrijstellingen. Over wat er overblijft betaal je belasting.

Dit soort zaken zijn wel essentieel om te weten als je wilt gaan ondernemen. Misschien eens een cursus volgen op dit gebied? Of anders dit soort zaken aan een boekhouder uitbesteden en je goed laten voorlichten?
Cardexchange, bedankt voor je hulp. Dit rekenvoorbeeld en je gemaakte onderscheid schept weer wat duidelijkheid.

Het is voor mij ook even een leerschool in het begin en het is nu ook even uitzoeken op welke gebieden ik nog wat bijscholing nodig heb. In het begin denk ik inderdaad dat het handiger is om de administratie samen met een boekhouder te doen, zodat ik mee kan kijken en hij mij tips en adviezen kan geven.

Re: Hoe zit het met BTW betreffende leveranciers buiten de E

30
Is de leverancier een particulier: margeregeling geldt
Is de leverancier een bedrijf (maar waarom zou die geen btw in rekening brengen) dan moet je volgens mij gewoon btw in rekening brengen over de volle mep.
Een dropshipleverancier in tweedehands-smartphones? Is dat wel eerlijke handel?