Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

4
Ik heb als consument nog nooit naar een keurmerk gekeken.
De site moet er betrouwbaar uitzien en de adresgegevens en telefoonnummer moet je snel kunnen vinden.
En die ene persoon die klaagt dat er een keurmerk moet zijn daar moet je niet mee in discussie gaan. Als je wel een keurmerk had dan was het vast de verkeerde geweest. Die mensen zeuren gewoon om te zeuren.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

5
keurmerken zijn minder belangrijk, dan kan je beter investeren in onafhankelijke klantenreviews.
Dat geeft naar mijn opinie veel meer vertrouwen.
Buiten het feit dat je een betrouwbare website moet hebben, met naam,adres, tel, kvk enz

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

7
Vanavond werd nog bij Kassa een stuk gepresenteerd over een een webshop, die niet leverde.

Vervolgens kwam een mevrouw in het programma, van 'klachtenkompas.nl'. Zij zei letterlijk, dat de webshop immers ook niet aangesloten was bij een keurmerk of branche organisatie. Dat je als consument daar wel op moet letten.

En zo gaat het zo vaak. Vanuit de media wordt altijd gebracht, dat webshops die niet bij een branche organisatie of keurmerk zitten, onbetrouwbaar zijn. Het maakt dan niet eens uit welk keurmerk, als het maar een keurmerk is. Uiteraard is een keurmerk met een betere naamsbekendheid dan krachtiger. Maar het prijsverschil is het mijns inziens niet waard. Als ik kijk wat ik zou moeten betalen met mijn omzet voor thuiswinkel waarborg. Zie ik geen reden om dit te doen.

Echter zijn er ook de wereld aan goedkopere ook bekende keurmerken als qshops enzovoorts..
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

8
Laten we voorop stellen dat het gros van de keurmerken er zijn om zelf geld te verdienen. Ze zijn niet uit ideëel oogpunt opgericht. Dat valt eenvoudig op te maken aan de acceptatieprocedure die vaak niet meer voorstelt dan 'betaal de factuur en plaats het logo'. Onze mod eentje heeft op zijn blog diverse keurmerken aan de tand gevoeld en bij vrijwel allemaal was er vanalles mis met de meeste leden.

De stelling "je hebt geen keurmerk dus je bent niet betrouwbaar" is foutief in alle opzichten. Een betrouwbare webshop hoeft helemaal geen keurmerk te hebben. Een shop kan immers prima zijn beloftes nakomen en goede service leveren zonder een keurmerk te hebben.

Andersom gaat trouwens ook niet op. "Je hebt een keurmerk dus je bent betrouwbaar" is al helemaal niet iets wat je zou kunnen stellen. Immers, bij de meeste keurmerken is slechts het betalen van de factuur van het keurmerk voldoende om door de selectie te komen. Zoals al getest is door eentje voldoen veel webshops die diverse keurmerken voeren al niet eens aan de eisen die de overheid stelt aan een webwinkel.

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

9
Met het antwoord van Wouter Hol ben ik het eens, maar ook oneens.

Het is waar, dat een keurmerk weinig zegt.

Echter gaat het ook om de perceptie van de klant. Bij veel consumenten is het toch de perceptie, dat een keurmerk staat voor betrouwbaarheid. Als je dan niet aan deze perceptie beantwoord, is de kans groot, dat de klant elders koopt.

Deze perceptie doet de media ook hard zijn best voor om te versterken. Dat is ook, wat ik met mijn vorige bericht bedoelde. Ik bedoelde niet, dat een keurmerk daadwerkelijk een nuttige rol heeft. Het is naar mijn mening echt puur voor marketing interessant.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

10
Iedere website die mensen wil oplichten zal er ook geen probleem mee hebben om een keurmerk op zijn site te zetten. Lid of geen lid. Een bestaand keurmerk of gewoon verzonnen.
Dus als er een keurmerk staat zegt mij dat nog helemaal niets.

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

11
PaulG schreef:Iedere website die mensen wil oplichten zal er ook geen probleem mee hebben om een keurmerk op zijn site te zetten. Lid of geen lid. Een bestaand keurmerk of gewoon verzonnen.
Dus als er een keurmerk staat zegt mij dat nog helemaal niets.
Dat geldt voor de nep-keurmerken die worden gevoerd door de bleekneusjes. Dan is het keurmerk slechts een sticker en visueel behang.

Bij een fatsoenlijk keurmerk kun je op het keurmerklogo klikken om bij de keurmerkverlener te controleren hoe het zit met de keurmerkhouder. Sommige keurmerken stellen dat ook verplicht: een klik op ons keurmerk staat garant voor een verificatie van de identiteit van de verkoper.

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

12
Maar een link op het keurmerk kan toch net zo nep zijn.
Thuiswinkel heeft als link iets van
https: //beheer. thuiswinkel. org/ certificering / index.asp?BedrijfId=ac6xxxxba72
en dan zet de nepwebsite eronder
https: //beheer. thuswinkel. org/ certificering / index.asp?BedrijfId=ac6xxxxba72
en dan lijkt het echt maar kom je op de andere nepwebsite van het zogenaamde keurmerk.
De burger ziet het verschil niet.

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

13
Maar Thuiswinkel.org is ook weinig meer dan een winkeliersvereniging uit het (bak)stenen tijdperk die hele dure reclamestickers verkoopt.

Het is technisch redelijk eenvoudig om een webwinkel een uniek certificaat te laten melden dat door een keurmerk wordt bevestigd.

Dat Thuiswinkel.org dat niet wil/kan/doet, duidt eerder op onvermogen of onwil dan op een onmogelijkheid.

Re: Is een keurmerk van toegevoegde waarde?

17
In mijn niet geheel subjectieve mening kan een keurmerk zeker van meerwaarde zijn. Vooral bij nieuwe klanten kan het zorgen voor extra vertrouwen. Nu kan dit vertrouwen op veel manier ontstaan, om enkele voorbeelden te geven:

- Klantervaringen
- Foto van een pand
- Goed bereikbaar telefoonnnummer
- Betrouwbaar uitziende website
- Snel reactie van klantenservice
- Keurmerk

Een keurmerk is dus niet heilig, maar kan wel zorgen voor dat extra zetje. Of je besteld of niet bij een bepaalde webshop is niet bewust, maar een grotendeels onbewuste beslissing. Daarbij heeft de gemiddelde klant meer vertrouwen in een keurmerk (helaas) dan de gemiddelde webwinkelier.

Waar het vooral bij werkt is bij nieuwe bezoekers. Oude klanten hebben al het vertrouwen in je webwinkel. Nieuwe bezoekers zullen dat nog moeten krijgen. In dat geval kan een keurmerk extra vertrouwen geven. Uit metingen blijkt een conversie stijging van 20% (maximaal).

Nu zijn er veel webwinkels die geen positieve resultaten zien. Toch denk ik ook dat dat ligt aan de manier waarop je het keurmerk inzet. Plaats het niet alleen in het menu! Maar benadruk je voordelen waaronder het keurmerk op de productpagina en in de winkelwagen. Dat zijn de beslismomenten. Het keurmerk waarvoor ik werkzaam ben heeft daarvoor speciaal bannermateriaal dat meer is dan alleen het logo.

Resultaten daarvan zijn positief. Maar nogmaals, verwacht geen wonderen. Je zult niet opeens een dubbele omzet draaien...

Verder, kijk goed met welk keurmerk je in zee gaat. De keurmerk wereld heeft een ontzettend slechte naam gekregen onder Webwinkeliers. Zeker de uitzending van Kassa heeft hier aan mee gedragen. In veel gevallen terecht. Veel keurmerken verkopen hun logo en zien niet toe op de naleving en kwaliteit. Dat is erg kwalijk en zet keurmerken in een slecht daglicht.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m