Geld van Belgische klant vorderen

1
Weten jullie of er overzichtelijke manieren zijn om Belgische wanbetalers achter hun kont aan te zitten en alsnog te laten betalen?

Mijn Belgische klanten betalen over het algemeen met Banktransfer. Dat werkt prima maar het heeft altijd een tijdje nodig voor het geld op mijn rekening staat. Om toch een snelle levering te kunnen garanderen, stuur ik het bestelde materiaal dan ook op voor het geld op mijn rekening staat.
Dit gaat eigenlijk bijna altijd goed. Maar heel soms zit er een rotte appel tussen die dus niet betaalt. Meestal komt dit dan ook weer goed na een telefoontje of een paar herinneringen.
Maar ik heb er nu ook een die mijn telefoontjes niet meer opneemt en wanneer ik met een ander nummer bel, snel ophangt zodra het duidelijk wordt waar het over gaat.

Hoe vorder je in België dan toch jouw geld? Moet je dan een Belgisch incasso bureau inschakelen?

Re: Geld van Belgische klant vorderen

2
Ik heb geen idee of er zoiets bestaat als een Belgische incasso?

Wat je wellicht wel kan doen is pas de producten opsturen nadat je de betaling hebt ontvangen. De meeste klanten begrijpen echt wel dat er 1 a 2 werkdag verwerkingstijd nodig is. (Zelf nog nooit klachten ontvangen)
Je kunt ook nog Paypal aanbieden. De betaling is dan wel direct geregeld. Veel van mijn klanten maken hier gebruik van.

Edit: Net even gegoogled: Er zijn Belgische incasso bureau's. Ik zou gewoon even mailen of bellen. Het blijft echter goedkoper en minder stressvol om pas te versturen na ontvangst van de betaling. :wink:

Re: Geld van Belgische klant vorderen

3
Ook bij mij duurt het soms erg lang voordat de bestelling betaald is. Gelukkig betalen ook veel Belgische klanten met Paypal en MisterCash.
Op een klant na, waarmee ik goede afspraken heb gemaakt, verstuur ik toch alle bestelling pas na ontvangst van betaling, omdat ik gemerkt heb dat ook onze zuiderburen soms erg gemakkelijk vergeten te betalen als de bestelling gelijk verzonden wordt.
Gelukkig heb ik alle uitstaande rekeningen uiteindelijk wel betaald gekregen.

Hoe je nu verder moet zou ik eigenlijk niet weten. In België zullen ze ook wel incassobureaus hebben, dus misschien gewoon eens contact opnemen met eentje.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Geld van Belgische klant vorderen

6
Helaas kan ik je met deze vraag helpen :(
Maar omdat ik er zelf zoveel gezeik mee heb gehad, met liefde.

Om (als Nederlandse ondernemer) een Belgisch incasso bureau in te kunnen schakelen moet je eerst een uitspraak van de Nederlandse (kanton) rechter hebben. Hoogstwaarschijnlijk is in jouw geval de procedure voor geringe geschillen van toepassing (tot €2000). Dat is mooi, want dan hoef je alleen een stapeltje formulieren in te vullen en op te sturen naar jouw plaatselijke rechtbank. Als jij in je gelijk wordt gesteld, krijg je alle kosten terug als je daarom vraagt in je formulieren (tenzij de kantonrechter anders beslist). Hier gaat aardig wat tijd overheen, want de tegenpartij krijgt herhaaldelijk de kans om zich te verweren. In mijn geval gaf de tegenpartij gewoon geen thuis, en dan gelden dus de maximale periodes. Berust je erin dat je er niets aan kunt doen om dit sneller te laten gaan, mocht het zover komen.

Met de uitspraak kun je vervolgens een belgisch incassobureau inschakelen - dat gaat in belgië per arrondissement, afhankelijk van waar jouw wanbetaler zit. Hier op te zoeken. Ook zij moeten aan allemaal wettelijke termijnen voldoen, en het duurde in mijn geval erg lang (twee aanmaningen van 6 weken) voordat ze ook daadwerkelijk op pad gingen. Achteraf had ik het vermoeden dat ik gewoon direct de opdracht had moeten geven om langs te gaan, maar ik weet nog steeds niet of dat juridisch had gekund.

Bij mij is er in totaal twee en een half jaar (!) overheen gegaan voordat ik mijn geld had, waarvan een deel mijn schuld omdat ik de wanbetaler meerdere keren de kans heb gegeven om alsnog te betalen (ook met de uitspraak van de rechter, met als argument, als je nu betaalt scheelt dat ons allebei een hoop gezeik). Zou ik nooit meer doen. Als iemand zijn telefoon niet meer opneemt en beloftes niet nakomt, zou ik nu heel snel die formulieren in gaan vullen en de tanker in beweging brengen. De juridische procedures zijn inherent traag. (en als die belg in tussentijd failliet gaat kun je fluiten naar je centen én naar alle proceskosten)

Alternatief is dat je een advocaat (al dan niet belgisch) een blufbrief laat sturen, VOORDAT je jezelf opzadelt met proceskosten. Succes! Als je nog vragen hebt beantwoord ik die graag.

Overigens heb ik toen ook het belgische balanscentrale (soort bedrijvenregister met jaarverslagen, gratis toegankelijk) ontdekt. Had ik dat eerder geweten, dan had ik gezien dat mijn leverancier tonnen in de min stond en zijn eigen beoordelingscommissie voorzat om te stellen dat het nog wel goed kwam.

Re: Geld van Belgische klant vorderen

7
@Ewout

Bedankt voor deze informatie. Dit kan een hele boel tijd schelen voor de mensen die deze weg gaan bewandelen.

Is het trouwens ook mogelijk om je vordering te verkopen aan een Belgische incasso dienst? Ik weet dat je dit in Nederland wel kunt doen.