Voorraad overhevelen van 'prive' naar 'zakelijk'

1
Per 1 april ga ik mijzelf als eenmanszaak aanmelden bij de KvK en wil ik mezelf opwerken tot webwinkelier. Ik verkoop al een tijd producten online, dus klanten, voorraad, verzendmateriaal en postzegels heb ik al.. Nou vraag ik me af hoe ik mijn overstap administratief het beste kan verwerken.

Ik heb op dit moment een voorraad met een verkoopwaarde van zo'n 1300 euro en een stapel postzegels met een geschatte waarde van 300 euro. De aankoopdata hiervan lopen redelijk uiteen, tot een jaar terug. Van de meeste aankopen heb ik nog bonnetjes, maar niet allemaal. Bovendien is een deel van de producten op de bonnen dus al verkocht VOORDAT ik bij de KvK/Belastingdienst als ondernemer ingeschreven sta. De aankoop van verkoopwaar heb ik altijd administratief bijgehouden, maar de kosten van postzegels alleen zodra ik ze de deur uitdeed (achteraf niet heel handig - dat snap ik..).

Kan ik mijn 'prive' en 'zakelijk' bezit het best gescheiden houden en moet ik mijn huidige voorraad dus 'prive' kwijt zien te raken via Marktplaats e.d. (wat ik nu sowieso al doe), of kan ik met een administratieve handeling de boel overhevelen naar mijn zaak?

Re: Voorraad overhevelen van 'prive' naar 'zakelijk'

2
Je kunt zaken die je hebt aangeschaft voor je toekomstige bedrijf 'overhevelen' naar je bedrijf. Dit verwerk je als beginposten op de balans, bijv 'Voorraad + 1000 euro'.

Postzegels is niet echt een 'bezit' dit zijn kantoorartikelen cq verbruiksartikelen. Je boekt dit gewoon op als kosten op het moment dat je een nieuwe rol zegels koopt.

Ik MEEN dat je over aankopen (en eventueel als je een betaalde training of cursus hebt gevolgd) je de kosten tot twee-drie maanden terug mag inboeken en de BTW hierover mag terugvragen. Al is het raadzaam om daar wel even een adviseur voor in de arm te nemen, als je hier niet helemaal in thuis bent.

De baten (opbrengst) die je hebt gehad voordat je, je hebt ingeschreven kun je het beste als 'Overige inkomen' opgeven bij de belastingdienst; mits dit noemenswaardig is.

Succes!
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

3
inetverhuurshop schreef:Ik MEEN dat je over aankopen (en eventueel als je een betaalde training of cursus hebt gevolgd) je de kosten tot twee-drie maanden terug mag inboeken en de BTW hierover mag terugvragen.
Volgens mij is de hoofdregel dat je aanloopkosten tot zes maanden voor de start mag aftrekken. De betaalde btw kun je officieel pas aftrekken vanaf het moment dat je door de Belastingdienst voor de btw als ondernemer wordt aangemerkt. Met beide termijnen is de Belastingdienst echter flexibel, dus daar zou ik de vraag eerst voorleggen. (En niet bellen naar de BelastingTelefoon, want de krijg je een belscript-student aan de lijn, maar langsgaan of een brief schrijven.)

4
Even voor de duidelijkheid. De investeringen die ik in deze voorraad (verkoopwaar/postzegels) gemaakt heb, is voor een deel al verkocht/verstuurd, dus het is denk ik niet even een kwestie van een aantal bonnetjes optellen. Wat ik voor de officiele startdatum verkocht heb, kan ik denk ik niet als zakelijke inkomsten administreren of wel?

Ik kan wel 3-6-12-24 maanden terugkijken met mijn inkomsten en uitgaven, maar waar leg ik op een gegeven moment de grens..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

7
Caballero schreef:Die heb ik aan de Belastingdienst opgegeven als bijverdiensten..
Zonde van het geld, maar wel eerlijk.

Wat ik heb gedaan/mee bezig ben.

Privé voorraad verkopen via marktplaats.
Dit als startkapitaal opboeken (elke keer als ik iets verkoop verhoog ik mijn startkapitaal)

Zakelijke voorraad apart stallen (andere ruimte/kast/schoenendoos)
En die zakelijk verkopen inc. btw etc....

Dit werd mij geadviseerd te doen en is tevens ook wel het overzichtelijkste. En dingen die je straks nog niet kwijt bent, geef deze eens gratis weg bij een grote bestelling, of doneer ze aan de grijze container.

Succes! Hoor graag hoe je het oplost ;)
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.