Kopen in een winkel

1
Hallo iedereen
Ik volg al een aantal maanden ( bijna een jaar ) deze site. ( super site trouwens )
En heb besloten om zelf een shop te beginnen. ( in bijberoep )
Ik heb mijn BTW nummer al.
Ik heb al enkele leveranciers.
Maar enkele producten zijn voor mij veel beter om aan te kopen in 1 bepaalde winkel
dan bij mijn leverancier.

Mag ik dit in een winkel aankopen
Ik zelf ben van Belgie en het product is in een winkel in nederland ( geen webshop )
En moet ik dit dat aankopen met of zonder BTW
( en is er dan in een stenen winkel ook sprake van intracommunautaire levering )

Ik denk zelf dat ik dit met BTW moet aankopen, maar ik wil het zeker weten

En hoe zit het met de garantie
Stel : Ik koop het aan .
Het product ligt 1 maand bij mij voor dat het verkocht is.
Dan heb ik 1 jaar en 11 maanden garantie in de winkel
En die laatste maand moet ik gewoon hopen dat het bij mijn klanten niet kapot gaat .

Anders kan ik het eigen zak een nieuwe betalen ( klopt dit )

Sorry voor de vele vragen
En het mysterieus gedoe van het product.

Re: Kopen in een winkel

2
Ja je mag gewoon bij een winkel binnen EU kopen en dat doorverkopen. Het zogenaamde vrije verkeer van goederen zorgt er voor dat alle producten die op een juiste manier ingevoerd/geproduceerd zijn vrij verhandeld mogen worden binnen de EU.

Om intracommunautair gefactureerd te krijgen moet je kunnen aantonen dat het product NL verlaat. Een gewone stenen winkel zal hier waarschijnlijk niet aan mee willen werken. Ten eerste is een stenen winkel niet ingericht om op een dergelijke manier te factureren, het is bovendien moeilijk voor jou om aan te kunnen tonen dat het product daadwerkelijk NL verlaat. Je zult dus zeer waarschijnlijk wel NL BTW moeten betalen in dit geval. Of en zo ja hoe je deze BTW terug zou moeten vorderen durf ik niet te zeggen. Misschien een van onze Belgische leden of anders de Belgische Belastingdienst?

Garantie zul je inderdaad zelf moeten geven. Bij veel groothandels krijg je als zakelijk afnemer soms slechts een half jaar of nog korter garantie, dus in dit geval zit je zelfs beter qua garantie.

4
In Nederland is dat niet zo, daar mag je zelfs met verlies verkopen. In België is het verboden geloof ik om met verlies te verkopen. Wellicht weet iemand anders dat?
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Als ik nu een product aankoop voor 490 € excl btw
en ik doe als winst 8%
490 € aankoopprijs x 1.08 = 529.2
529.2 -490 = 39,2 €

alle prijzen zijn exclusief
van die 39.2 moet het wel nog verzonden worden en het verschil van de btw = 8.2 €

dus ik neem aan dat ik rond de 20 € over hou op dit product

is dit voldoende?

7
Ja dat klopt

Maar ik vroeg me dus af
Als ik men eigen niet in de problemen ga brengen door maar 20 € winst te maken op een product van 500 a 600 €

bv door retour zendingen , garantie
of boekhoudkundig

8
Belg1992 schreef:Maar ik vroeg me dus af
Als ik men eigen niet in de problemen ga brengen door maar 20 € winst te maken op een product van 500 a 600 € bv door retour zendingen , garantie of boekhoudkundig
Ja, als je een artikel moet vervangen vanwege garantie of bijvoorbeeld omdat de zending bij je vervoerder spoorloos is verdwenen, heb je een probleem. Bij zo'n lage marge moet je er namelijk meer dan 20 verkopen voordat je deze verliespost hebt gecompenseerd. En dan heb je nog helemaal niets verdiend.