Afgebroken bestellingen na bellen/mailen

1
Hallo,

Ik was benieuwd naar ervaring(en) op het volgende gebied:

Ik heb de mogelijkheid om 'afgebroken' bestellingen op te slaan (winkelmandje, en de ingevoerde data). Eerste vraag: mag ik wettelijk gezien deze data bewaren (voor verbetering van bijvoorbeeld de website of commercie, zie tweede vraag)?

Tweede vraag;
Ooit ben ik door een (bekende inkt webwinkel) gebeld, nadat ik de nacht ervoor mijn bestelling niet heb doorgezet. In dat specifieke geval kon in factuur/afleveradres niet scheiden en heb ik inderdaad mijn bestelling afgebroken. Telefonisch als nog besteld, kassa voor de webwinkelier.

Zijn er webwinkeliers die deze verkooptactiek ook gebruiken om even na te bellen op rustige dagen? Wat zijn de ervaringen?

Mvg,
Patrick
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: Afgebroken bestellingen na bellen/mailen

2
Vraag 1:

Voor doeleinden zoals optimalisatie en metingen slaan vrijwel alle shops dit op, dat mag inderdaad.

Vraag 2
Het nabellen doen meerdere partijen, zo ben ik een keer door wehkamp gebeld 5 jaar geleden nadat ik een electronisch product niet afronde in de winkelwagen. Telefonisch deden ze toen een aanbieding nadat ze gevraagd hadden waarom ik de bestelling niet had afgerond.

Dit was wegens de prijs, ging bijna 100 euro meteen af. lol
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Afgebroken bestellingen na bellen/mailen

3
Dat er honderd euro van de prijs af gaat, is slecht voor je imago.

Ik denk dat je uit zulke gesprekken wel informatie kunt halen voor optimalisatie, je een duidelijker beeld krijgt waarom men afhaakt. Ik heb eens navraag gedaan in mijn omgeving, merk dat er veel partijen inderdaad ook na bellen maar dat die vanuit de kant vd klant niet op prijs wordt gesteld. Ook niet dat men een mailtje krijgt.

Het is mij niet helemaal duidelijk welke informatie ik wettelijk mag opslaan. Ik heb het teruggeschroefd naar een woonplaats, zonder de essentiële klantinformatie. Immers geeft de klant geen akkoord voor bestelling (Dus eigenlijk ook niet om zijn klant gegevens te registeren; als men als gast besteld).

Of kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven?
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: Afgebroken bestellingen na bellen/mailen

4
Persoonlijk stel ik het ook niet op prijs als mensen je bellen of mailen waarom de bestelling is afgebroken. Wel mail ik wel eens klanten als zij bijvoorbeeld met Ideal betalen en de betaling wordt geannuleerd of is verlopen. Dan stel ik voor om het over te maken en 9 van de 10 keer komt de bestelling dan alsnog.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

Re: Afgebroken bestellingen na bellen/mailen

5
Sunflower01 schreef:Persoonlijk stel ik het ook niet op prijs als mensen je bellen of mailen waarom de bestelling is afgebroken. Wel mail ik wel eens klanten als zij bijvoorbeeld met Ideal betalen en de betaling wordt geannuleerd of is verlopen. Dan stel ik voor om het over te maken en 9 van de 10 keer komt de bestelling dan alsnog.
Uhu. Vooral op het moment met al die iDeal storingen.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.