404 pagina redirecten naar homepage? Is dit slim?

1
Ik merk dat er veel gelinkt wordt naar producten die inmiddels al niet meer te koop zijn in mijn shops. Deze links komen dus allemaal uit op een 404 pagina. Zonde denk ik dan. Is het slim volgens jullie om een 404 pagina standaard te redirecten naar de homepage?

Re: 404 pagina redirecten naar homepage? Is dit slim?

4
@ Jordi,

Is het in dat geval niet alleen voor de bezoeker? Ik bedoel, ik had in gedachten juist zoekmachines door te sturen zodat er geen 404 melding, maar een 301 permanent redirect komt, en de waarde van de geplaatste link overgaat naar de homepage. Misschien denk ik hierbij verkeerd.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: 404 pagina redirecten naar homepage? Is dit slim?

6
Aantallen zijn moeilijk te zien omdat ik Magento gebruik, en die niet doorstuurt naar een aparte pagina, maar op de URL die wordt bezocht de 404 melding geeft.

Reden dat ik hier nu mee bezig ben is naar aanleiding van een onderzoek naar bestaande backlinks. Ik zie veel links van een lange periode terug naar producten die we nu niet meer verkopen. Het aantal bezoekers is gering tot vrijwel nihil, maar Google (en andere zoekmachines natuurlijk) komen nog wel langs die links.

Ik vroeg mij af of ik hier op een of andere manier voordeel kan behalen door deze pagina's een 301 redirect te geven naar de homepage. Om dit snel en zonder veel uitzoekwerk te doen leek mij het standaard redirecten van pagina's die een 404 krijgen een goed plan. Voordat ik dit technisch ga doorvoeren moet ik wel echt zeker weten dat het nut heeft. Hoor graag of iemand hier antwoord op kan geven.

Re: 404 pagina redirecten naar homepage? Is dit slim?

7
Dat kan, door geen 404 te gebruiken maar duidelijk te vermelden dat het artikel niet meer leverbaar is. Vervolgens toon je op de webpagina vergelijkbare artikelen die wél leverbaar zijn.

Als je geen rode T-shirts meer kunt leveren, kun je nog wel rode truitjes of T-shirts in andere kleuren aanbieden. Een deel van de bezoekers gaat op zo'n aanbod in, bijvoorbeeld omdat je ze een alternatief biedt waaraan ze zelf nog niet hadden gedacht. Zelfs online moet je dus een soort "winkelpersoneel" hebben rondlopen die dat aanvoelt.