Marketingbudget beginnende webwinkel

1
Halle allemaal,

Omdat mijn webwinkel binnenkort live zal gaan komt het moment van reclame maken steeds dichter bij. Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om gebruik te maken van onder andere prijs vergelijking sites als beslist en kieskeurig en Google Adwords en Marktplaats Admarkt.

De webwinkel die ik ga opstarten zal beginnen met ongeveer 40-50 producten (grootste gedeelte met voorraad) en ik zal dus voor verschillende producten advertenties gaan plaatsen. Nu is mijn vraag met wat voor bedragen ik grofweg geschat rekening moet houden.

Overal waar je kijkt word gesproken over prijs per clicks, en natuurlijk ligt de uiteindelijke conversie aan de webshop zelf(die zodra online natuurlijk onder het feedback topic word gezet).
Maar in het begin is niet alleen conversie het belangrijkste. Maar ook gewoon je naam onder de aandacht brengen. Dus ben ik best bereid hier in te investeren, want zonder investeringen geen succes. Hoever zijn jullie hier in gegaan? Wat hebben jullie in het begin gedaan met marketing en wat zouden jullie anders hebben gedaan?

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

3
kbtje schreef:Maar in het begin is niet alleen conversie het belangrijkste. Maar ook gewoon je naam onder de aandacht brengen.
Dit zou ik snel vergeten. 'Vroeger' kon je zo nog een bedrijf opzetten misschien maar de loyaliteit naar merken bij webwinkels is denk ik alleen voor de grootsten weggelegd. Bij perfecte klantenservice kan dat misschien uit, maar bij een marketingbudget zou ik toch snel gaan rekenen naar werkelijke waarde en die zit niet snel in een (e-commerce)merk.
Nu op mijn weblogs:

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

4
Max24 schreef:De vraag is wat voor soort producten heb je of een url van je winkel? Aangezien het bij Adwords/Admarkt wel verschil zit tussen lego speelgoed of hondenriemen qua clickprijs ;)
De webshop zal zich richten op natuurvriendelijke covers en cases voor high end telefoons en tablets. Iphone, ipad, samsung galaxy note en galaxy series. Deze covers en cases zijn gemaakt van (fineer) notenhout, bamboe en/of kersenhout en worden geïmporteerd uit de verenigde staten. Heb al wat zoekwoorden onderzoek gedaan. Natuurlijk is er op iphone covers, iphone hoesjes etc. een hoop concurrentie Maar als je specifiek kijkt naar houten case, bamboe cover, natuurvriendelijk etc valt het reuze mee. Vind het alleen moeilijk in te schatten welke kosten aan welke zoekwoorden zijn verbonden. En of het verstandiger is om in te zetten op populaire zoekwoorden die duurder zijn (puur omdat er vaker op gezocht word en je dus sneller gezien word??) of op minder populaire zoekwoorden, zoals houten iphone cover en dergelijke. Hier zal veel minder vaak op gezocht worden (en dus minder vaan gezien worden). Maar de kans dat mensen die hierop zoeken overgaan tot aanschaf lijkt me dan weer veel groter.

url heb ik nog niet omdat ik de site pas wil lanceren als ik alles goed werkend heb gekregen met een mooie layout. Om te voorkomen dat de site bezocht word voordat deze goed is en dus al begint met een slechte eerste indruk. Zodra de layout klaar en werken is, en ik mijn voorraad om te starten binnen heb word de site onder het feedback topic geplaatst.
Dirkjan schreef: Dit zou ik snel vergeten. 'Vroeger' kon je zo nog een bedrijf opzetten misschien maar de loyaliteit naar merken bij webwinkels is denk ik alleen voor de grootsten weggelegd. Bij perfecte klantenservice kan dat misschien uit, maar bij een marketingbudget zou ik toch snel gaan rekenen naar werkelijke waarde en die zit niet snel in een (e-commerce)merk.
Heb je helemaal gelijk in. Maar voordat je gevonden zal worden via bijvoorbeeld google door je SEO, zal je webwinkel toch ook gewoon gevonden moeten worden op een andere manier. Ik bedoel, een product verkoopt zich niet vanzelf.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

6
Max24 schreef:Natuurlijk valt de clickprijs op houten case etc mee aangezien er geen hond naar zoekt. Verder zou ik in die branche niets beginnen, duizenden winkels van en er zijn er ook al veel in hetgeen jij wilt gaan opstarten.
Er zijn inderdaad heel veel webwinkels die gsm accesoires verkopen. En meerdere winkels die soort gelijke covers en cases verkopen. Echter is hiervan het merendeel uit china afkomstig en niet uit de verenigde staten, en deze hebben een beduidend mindere kwaliteit (dit hebben we getest). Ook heb ik nog geen enkele webshop kunnen ontdekken die dezelfde merken verkoopt als waar ik momenteel mee in contact ben.

De cases en covers met een gelijkwaardige kwaliteit worden voor het dubbele verkocht als de prijs waar ik aan zit te denken. Daarom denk ik dus dat mijn webwinkel zichzelf zal kunnen onderscheiden van de rest.

Onder andere door:
volledige garantie op het geleverde product (wat weinig andere verkopers doen omdat de kwaliteit van de cases uit china dit gewoon onmogelijk maakt)
Lage prijs (zoals gezegd, natuurvriendelijke covers van gelijkwaardige kwaliteit gaan bij de concurrenten over de toonbank voor €50 tot €85 per stuk. Bij mij zal dit €25-€35 voor een standaard cover zijn, en €30 tot €40 voor een gepersonaliseerde cover met eigen tekst ingegraveerd.)
Veel verschillende designs.

En als er geen markt voor zou zijn. Waarom zijn er dan toch redelijk wat shops die zulke prijzen hanteren en schijnbaar bestaansrecht hebben (omdat ze nog steeds niet failliet zijn)?

Moet mischien ook even bij vermeld worden dat dit ik enige ervaringen heb met het maken van websites maar dat dit mijn eerste webshop gaat worden. Het belangrijkste voor mij is dus niet zoveel mogelijk winst maken. Maar zeker ook ervaringen opdoen en heel veel leren.

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

7
Ik zou je adviseren eens te experimenteren met verschillende marketing vormen. Zet niet gelijk de sluisen open, maar kijk wat converteerd. Je bouwt namelijk vooral iets op door tevreden klanten, adverteren zonder direct resultaat is dan ook vaak weggegooid geld. Voor een relatief kleine webwinkel wordt het namelijk moeilijk een echt merk op te bouwen, wel kun je werken aan een vaste groeps fans die middels mond-tot-mond zorgen voor nieuwe (vaste) klanten.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

8
libertes schreef:Ik zou je adviseren eens te experimenteren met verschillende marketing vormen. Zet niet gelijk de sluisen open, maar kijk wat converteerd. Je bouwt namelijk vooral iets op door tevreden klanten, adverteren zonder direct resultaat is dan ook vaak weggegooid geld. Voor een relatief kleine webwinkel wordt het namelijk moeilijk een echt merk op te bouwen, wel kun je werken aan een vaste groeps fans die middels mond-tot-mond zorgen voor nieuwe (vaste) klanten.
Heb je helemaal gelijk in, en het is zeker ook mijn bedoeling om eerst te experimenteren met de verschillende opties. En van prijs-vergelijkers kun je natuurlijk ook al gratis gebruik maken.

Maar bij Adwords en Admarkt (in mijn ogen zo goed als zeker effectieve methodes omdat je alleen getoond word bij relevante zoekwoorden) moet je toch met een budget beginnen. Is het te doen om hier zelf een soort campagne voor op te zetten of moet je dan toch echt de hulp van een extern bedrijf/freelancer inschakelen?

Natuurlijk zal je hier ''leergeld'' voor betalen. Maar over wat voor soort bedragen spreek je dan?
Het is toch belangrijk om hier van te voren al een schatting over te maken (al is het een grove schatting)

Het gaat om een relatief kleine webwinkel met eigen voorraad. Zoekwoorden hebben volgens google voornamelijk gemiddelde concurrentie. Wat weer invloed heeft op de prijs per clicks. Ik kan alleen nergens vinden wat de prijzen ongeveer zijn voor zoekwoorden met een lage, gemiddelde en hoge concurrentie.

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

9
die prijzen zijn ook niet "vast"
de ene dag heb je 10 concurenten die mee adverteren, de andere dag 25.

die prijs stijgt en zakt dus constant.

Om je een voorbeeld te geven mbt ervaring vanuit eigen toko's;
hosting: gemiddelde klikwaarde 5 tot 8 euro
verzekeringen: 18 tot 25 euro
edelstenen: 0.80ct tot 2 euro
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

11
Gerhard schreef:Misschien een tip om voordat de website voor het grote publiek online gaat hem juist van te voren door een feedback menigte te laten gaan.
Dat is zeker niet onverstandig, bedankt voor de tip!


Dat de prijzen variëren had ik inderdaad al gelezen. Maar dat er zoveel verschil in de verschillende zoekwoorden had ik niet verwacht. Als beginnende web winkelier is het dan waarschijnlijk verstandiger om op een beperkt aantal zoekwoorden iets hoger in te zetten??

Dan word je misschien niet dagelijks vertoont, maar op dagen met mindere concurrentie op jouw zoekwoord wel sneller/hoger. Of begrijp ik dit nu verkeerd?

Heeft je marketing via bijvoorbeeld Admarkt, beslist, kieskeurig, facebook etc. eigenlijk rechtstreeks invloed op je SEO?

Bedankt voor alle reactie's tot nu toe.

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

12
Vergeet niet dat Google naar meer dingen kijkt dan de prijs per klik. Je hoeft ook zeker niet te bieden wat ze als bedrag zelf opgeven.
Als er staat dat je 1 euro moet bieden om op de eerste plaats te staan kun je ook 20 cent bieden en zat kopers binnenhalen. En zelfs op de eerste plaats getoond worden.
Heeft je marketing via bijvoorbeeld Admarkt, beslist, kieskeurig, facebook etc. eigenlijk rechtstreeks invloed op je SEO?
Nee dat niet, maar een goede pagina voor je bezoekers (is wel seo) kan de prijs voor Adwords ook sterk verlagen.

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

13
Aangezien je een innovatief en soort van fair trade product aanbiedt, zou ik me ook eens gaan richten op de media in de zin van spirituele tijdschriften(happinez, zin, yoga magazine) zowel online als offline. Zij zitten te springen om leuke, verantwoorde gadgets, dus ik zou zeker overwegen om er een persbericht uit te sturen naar vele van dit soort media.
http://www.mincfashion.nl - Online shop in lederen accessoires en tassen

Re: Marketingbudget beginnende webwinkel

14
Tip: wees actief. Plaats regelmatig producten of doe iets aan je webshop. Wees transparant. Blog, vertel over wat je doet. Creeër de gunfactor. Jij snapt dat het heel erg goedkoop is, maar allicht 75% van de mensen die bij terecht komt weet dat helemaal niet omdat het door jou geïmporteerde spullen zijn. Hier is dus geen merk aan verbonden en een vaststaand product nummer die je zo even door de vergelijkingsmolen kan halen. Kijk eens naar wat je concurrenten doen, waar zou je hun kunnen vinden? Prijsmarketing is leuk, maar komt echt niet alleen door de crisis. Prijsmarketing is een al jaren bekende strategie om als USP te gebruiken. Maar heb je verder USP's? Inderdaad garantie. Leuk. Maar mensen denken dan: wat zijn de kleine lettertjes. Je zou, ik zeg niet dat het moet, bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een klein grapje: een link naar de kleine lettertjes en dan er niets neerzetten. Of in ieder geval een korte zin die het liefst ook nog van toepassing is op je producten. Zegmaar net als in een sollicitatiegesprek zeggen dat je een perfectionist bent omdat je te laf bent om echte zwakke punten te laten zien.

En maak gebruik van social media, maar pak niet gelijk winacties. Mensen gaan je volgen voor het winnen. Blijf bezig. Bedenk een creatieve chalenge (hopelijk is je bereik daar groot genoeg voor) of denk het zo uit dat je het hele jaar door iets gaafs doet? Laat de hoesjes opduiken op verschillende plekken. Maak een visitekaartje van hout in de vorm van een telefoon enzovoort.
Let op: ondernemers gezocht die opzoek zijn naar een creatieve campagne voor een startersprijs. Mail me: ria@thinkpinkmarketing.com