Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten'

1
Beste webwinkel eigenaren,

Om een lang verhaal kort te houden: Hoewel meerdere uitgevers geïnteresseerd waren, heb ik besloten mijn roman zelf, rechtstreeks te verkopen; via de website.
Het boek heeft zelfs geen ISBN, en is dus niet in de (online) boekhandel verkrijgbaar!

Hoewel het boek zich steeds sneller verspreidt (bezoek aub http://www.vipassanaweb.nl), zou ik graag zien dat het aantal promotie/verkooppunten op het internet toeneemt.
(interessante commissie!).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Met vr. groet,

P/C
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

5
Bedankt voor jullie reacties.
Uit protest heeft het boek geen ISBN. Jarenlang heb ik aan het manuscript geschreven, maar 'als onbekende debutant' moest ik niet verwachten iets te verdienen 'aan mijn eerste roman' (letterlijke woorden).
Ik ben geen schrijver, en ik koester geen ambitie opnieuw een boek te schrijven. M.a.w. verkopen via een uitgever was voor mij geen optie.
En aangezien het bestellen/kopen van boeken via internet inmiddels 'ingeburgerd' is, heb ik gekozen voor een andere benadering.
Heeft een boek nog een uitgever nodig?
Heeft een boek nog een ISBN nodig?

Mijn antwoord is NEE. Een boek heeft een website nodig, én enthousiaste lezers.
Als je werkelijk enthousiast bent over een boek, dan wil je het (gevoel) delen met vrienden en bekenden.
Door mijn benadering staan mijn lezers in rechtstreeks contact met mij. Ik ontvang dagelijks mails van lezers...
En nu verdien ik wel (iets), want ik laat mijn boeken drukken á 1,90 en ik verkoop ze voor 14,90 (incl. porto NL).
Zodoende is een interessante commissie bespreekbaar.

PS. Als mijn roman een (internationaal) succes wordt, zal ik uit de opbrengsten 'bewustwording' initiatieven stimuleren en steunen. Omdat m.i. 'Bewustwording' de sleutel is naar een positief toekomstbeeld.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

7
Dat je het uit protest zelf uitbrengt dat kan ik begrijpen, maar dat je daarom ook geen ISBN nummer aan je boek wilt hangen dat snap ik niet helemaal. Je ziet dat een boekenhandelaar zo'n code nodig heeft omdat hun systemen daar nou eenmaal op ingericht zijn. Ik denk dat je een hoop omzet laat liggen door er niet zo'n code op te plakken.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

8
P/C Holleman schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Jarenlang heb ik aan het manuscript geschreven, maar 'als onbekende debutant' moest ik niet verwachten iets te verdienen 'aan mijn eerste roman' (letterlijke woorden).
Dat is waar, zo gaat het vrijwel altijd. Een uitgever heeft niet de zekerheid dat het boek geld oplevert. Daarom zal de auteur al helemaal een stap terug moeten zetten. Dat is de normale gang van zaken in de uitgeverswereld (mijn vader is uitgever).
P/C Holleman schreef: Ik ben geen schrijver, en ik koester geen ambitie opnieuw een boek te schrijven.
Waarom denk je dan met één boek binnen te lopen? Als je geen schrijver bent, moet je geen boek schrijven en denken dat je daarmee de wereld overwint. Uiteraard is het een zeer nobele gedachte, maar het werkt niet in de praktijk wil je verkooppunten realiseren.
P/C Holleman schreef: En aangezien het bestellen/kopen van boeken via internet inmiddels 'ingeburgerd' is, heb ik gekozen voor een andere benadering.
Heeft een boek nog een uitgever nodig?
Heeft een boek nog een ISBN nodig?

Mijn antwoord is NEE. Een boek heeft een website nodig, én enthousiaste lezers.
Als je werkelijk enthousiast bent over een boek, dan wil je het (gevoel) delen met vrienden en bekenden.
Door mijn benadering staan mijn lezers in rechtstreeks contact met mij. Ik ontvang dagelijks mails van lezers...
Voor jou misschien ja, voor een (serieus) verkooppunt heb je beide nodig. Anders zit het verkooppunt met de gebakken peren, extra uren werk terwijl ze die tijd juist nuttig kunnen besteden. Een verkooppunt moet ook de vragen professioneel kunnen beantwoorden en niet alleen maar doorverwijzen naar jouw site of e-mailadres.

Een boek gaat niet eeuwig mee, op een paar uitzonderingen na. Er zijn genoeg mensen die met hun boek de wereld willen veranderen. Dat zijn er slechts een paar gelukt. Hoewel de meeste boeken uitsterven en niemand er meer naar omkijkt.
P/C Holleman schreef:En nu verdien ik wel (iets), want ik laat mijn boeken drukken á 1,90 en ik verkoop ze voor 14,90 (incl. porto NL).
Zodoende is een interessante commissie bespreekbaar.
Dat drukken doe je goedkoop. Ook in de drukwereld geldt: Goedkoop is Duurkoop. De drukkwaliteit van een boek staat bij mij hoog in het vaandel.

Een 'interessante' commissie weegt in dit geval niet op tegen het verkwanselen van de kwaliteit van het assortiment en orderprocessen van de boekwinkel. (Veel gaat via http://www.cb-logistics.nl/, het bedrijf waarmee mijns inziens samengewerkt moet worden wil je het redden in deze markt)


Mijn tip: Werk een werkzame (!) marktstrategie uit, afgestemd op je doelgroep en de markt, voordat je verkooppunten gaat benaderen. Verdiep je ook in de boekenwereld. Deze wereld lijkt misschien ouderwets, maar is dat niet!

Degenen die een goede website hebben, hebben vaak een goede marktstrategie. Degenen met een gewoon een website redden het niet en gaan kopje onder en/of worden nooit succesvol.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

9
Nou met bovenstaande ben ik het niet eens, ik heb in eigen beheer ook al eerder een boek uitgebracht (in opdracht van familie) en met uitgevers viel inderdaad niet te praten.

Uiteindelijk
- zelf ISBN nummer aangevraagd (was euro werk)
- zelf laten drukken (dat was iets duurder dan 1.90... maar wel kwaliteit)
- zelf verspreid via website, en bij lokale boekhandeltjes..

De verkopen zullen niet zo hard gaan als bij bol.com/etc maar er zijn op minder als een jaar 1000+ boeken van verkocht inmiddels.. (aan een prijs van 19.95 inclu verzendkosten)

Dus heb je een uitgever nodig? Nee!
Is een ISBN nummer aan te raden? Jazeker, je komt er sneller de kleine boekhandels mee binnen die je dan in hun voorraad systemen kunnen zetten etc.. maar gewoon bij jou zelf inkopen.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

10
Als je een ISBN nummer hebt kun je zelfs bij bol.com verkopen en komt het bij zoekopdrachten op die site ook tevoorschijn.

Ik vind de website niet echt uitnodigend trouwens.
Erg donker. soms witte letters, soms geel, soms grote letters en dan weer klein soms zelf op 1 pagina door elkaar. En onduidelijk waar sommige pagina's nu over gaan.
Het zou allemaal wel iets mooier en duidelijker kunnen.
Deed nog een bestelling (niet tot het einde want het boek lijkt mij niets) maar als ik de Nederlandse prijs doe kan ik het wel naar België laten sturen! Zeg je dan later sorry maar je moet meer betalen?

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

11
Bedankt voor jullie uitvoerige reacties.
Ik zie echter nog steeds niet het nut van een ISBN nummer.
Er verschijnen meer dan 10,000 nieuwe boektitels ieder jaar...
De gedachte dat het boek dankzij een ISBN verkocht zal worden in de (online) boekhandel, is m.i. een illusie.
Hoe dan ook, als er webwinkels zijn die geïnteresseerd zijn, dan hoor ik het graag...
Feitelijk heel eenvoudig; de webwinkel ontvangt de bestelling, en ik verzorg de levering.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

15
Wat ISBN betreft, zie ik het probleem niet.
Als webwinkel zetten jullie mijn roman in de etalage, en ontvangen een "interessante" commissie. Daar is geen ISBN voor nodig.
Het is een exclusief artikel...
Voor een vriendelijke prijs; slechts 14,90 (incl. porto NL).
En het boek is van prima, hoogwaardige kwaliteit.

De honderden recensies (geschreven door volstrekt onbekenden) laten geen ruimte voor twijfel over het enthousiasme van veel lezers.
En wat de marktomvang betreft; het boek wordt vergeleken met 'De Celestijnse Belofte'.
Daar zijn vele miljoenen van verkocht.

Waarom zijn de lezers zo enthousiast? Je ontdekt het leven vanuit een ander perspectief. Het verhaal daagt uit buiten de 'normale' kaders te denken. En de meeste lezers verslinden het in één of enkele dagen...
Het doet iets (moois) met je...

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

16
Het is voor een webwinkel in boeken helaas niet zo simpel als "even in de etalage zetten" van een boek. Een online boekenwinkel is gekoppeld met de database van Centraal Boekhuis, waar eerder in dit topic al naar gelinkt werd.

Feitelijk bestelt een consument een ISBN nummer bij een webwinkel. De software van de webwinkel geeft, volledig geautomatiseerd, het ISBN nummer door aan het CB nadat de betaling door de consument voldaan is. CB verzorgt vervolgens de afhandeling van de bestelling.

Stel dat jouw boek verkocht wordt, dan moet daar een compleet systeem om heen geprogrammeerd worden zodat de bestelling niet naar CB gaat, maar naar jou. Zo'n stukje software programmeren kan duizenden euro's kosten. En zelfs al zou dat speciale stukje software niet nodig zijn, dan nog is het veel handmatig werk voor een webwinkel om de bestelling naar jou toe te sturen in plaats van de bestelling volledig geautomatiseerd af te laten handelen.

Webwinkels in boeken zijn daarom niet de doelgroep waar jouw boek verkocht kan worden als er geen ISBN nummer aan jouw boek hangt.

Verder kleven er wat andere nadelen aan jouw constructie. Je verzorgt dropshipping voor een webwinkel. Op zich is dat heel mooi; de webwinkel hoeft niet zelf de bestelling in te pakken en hoeft zelfs niet eens een eigen voorraad te hebben. Wel moet de webwinkel zorgen dat de bestelling bij jou komt. Goed, daar zijn oplossingen voor in de vorm van een geautomatiseerde e-mail naar jou toe met de bestelling -je gaat immers niet voor een paar euro telkens handmatig de adressen overtikken-. Maar je verkoopt maar 1 boek. Daar kan een webwinkel niet van leven. De webwinkel zal dus een breder assortiment moeten voeren. In de praktijk betekent dat dat het boek toegevoegd wordt aan een bestaand assortiment. Maar dat geeft andere problemen. Stel een klant bestelt jouw boek en een ander product in mijn webwinkel. Dat geeft een nieuwe uitdaging. Niet alleen krijgt de klant 2 doosjes/eveloppen thuis gestuurd, de klant krijgt ze ook nog eens voorzien van een andere huisstijl. Jij hebt niet dezelfde pakbonnen en etiketten als de webwinkel zelf. Veel webwinkeliers vinden dat vervelend, want voor de consument kan het een verwarrende ervaring zijn. Het openmaken van een bestelling is een van de belangrijkste contactmomenten met de klant.

Enfin, je begrijpt, het is niet zo simpel als het misschien lijkt vanuit jouw perspectief.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

18
Beste Wouter,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Het bestaande boekenbranche systeem werkt inderdaad zoals je beschrijft, maar internet biedt kansen. Afstanden tussen producenten en consumenten worden kleiner. Dat biedt voor de boekenbranche mogelijkheden voor zowel de auteur, de lezer als de webwinkel.
Iedere geschikte webwinkel kan mijn roman promoten/verkopen, de lezer ontvangt het boek rechtstreeks van de auteur (voor zolang als mogelijk schrijf ik een persoonlijk bericht op de boekenlegger), het boek is niet via de reguliere kanalen verkrijgbaar, waardoor de webwinkel een 'exclusiviteit' heeft, de meeste lezers zijn (super) enthousiast én de commissie is 'interessant'.
Wat wil je nog meer?

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

19
P/C Holleman schreef:Wat wil je nog meer?
Een efficiënte manier van afhandelen in de backoffice. Zonder ISBN nummer gaat dat gewoon niet. Stel je voor dat ik uiteindelijk 100 verschillende boeken in mijn assortiment heb van schrijvers cq. uitgevers die op de zelfde manier werken zoals jij, dat wordt toch een groot zooitje?

Een ISBN nummer verdient zich vrij snel terug, als jij 5 boeken extra verkoopt omdat je een ISBN nummer hebt, heb je dat nummer er al uit.
Actief in webshopontwikkeling

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

21
Jordi schreef:
P/C Holleman schreef:Wat wil je nog meer?
Een efficiënte manier van afhandelen in de backoffice. Zonder ISBN nummer gaat dat gewoon niet. Stel je voor dat ik uiteindelijk 100 verschillende boeken in mijn assortiment heb van schrijvers cq. uitgevers die op de zelfde manier werken zoals jij, dat wordt toch een groot zooitje?

Een ISBN nummer verdient zich vrij snel terug, als jij 5 boeken extra verkoopt omdat je een ISBN nummer hebt, heb je dat nummer er al uit.
Hier kan ik alleen maar bevestigend op antwoorden. Zorg dat je boek bij CB-Logistics komt met isbn-nummer. Zonder dat ga je een heel groot deel van de verkopen missen.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zoals bijvoorbeeld de christelijke boekenbranche (met hun evangelische boekwinkeltjes die op vrijwilligers draait en waar ik ontzettend veel affiniteit mee heb). Daar draait het allemaal ook om één groothandel (http://cbcboek.nl). En die groothandel koopt o.a. in bij... CB-Logistics. En zo gaat dat kringetje rond...

Het kan wel via een affiliateprogramma. Maar dan zit je met nog een probleem. Je kan diezelfde klant niet op je eigen website behouden en kan je niet aan je eigen merk en business bouwen. Zo bouw je een korte termijn relatie op met de klant en gaat die klant de volgende keer naar bol.com. Daarna ben je hem voorgoed kwijt...

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

23
Zoals ik al schreef; ik heb geen interesse een ISBN op het boek te plakken, omdat ik de bestaande distributieketen niet gebruik. Ik volg een ander pad.
De werkelijke kracht van ieder 'goed' boek is volgens mij namelijk niet de uitgever of de distributieketen, maar zijn de enthousiaste lezers...

Momenteel heeft het boek één verkooppunt. Uiteindelijk zal het mij ook lukken met slechts één verkooppunt, maar needless to say, des te meer verkooppunten, des te sneller het boek serieus doorbreekt.
En als webwinkel betekent dat voor jullie interessante inkomsten en exclusiviteit.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

27
Hoe bedoelen je een "plaat voor je kop"


edelmoedig ben je wel in elk geval, en verkopen zul je ook wel doen.
maar wat je nu al verkoopt "omdat het zo goed is" kun je vermenigvuldigen met 4/5 maal... door 1malig een 30 euro uit te geven...

Je bent misschien een goede schrijver, doch geen goede ondernemer :P die zoekt namelijk wegen naar meer omzet met minder werk ;)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Webwinkels gezocht voor 'De Nacht dat de Sterren Dansten

30
Oké... Bedankt voor de tip Paul!
Ik zal op dat forum een oproep plaatsen.
Dit forum is dus voor webwinkels die daadwerkelijk het product inpakken en verzenden. Vandaar dat jullie het ISBN nodig hebben. Eindelijk duidelijk.

Maar goed, dat overdenkend zie ik voor jullie juist een enorme kans m.b.t. mijn roman. Want mijn boek is niet verkrijgbaar via Bol.com etc.

Wat de bestellingen betreft, lijkt het mij eenvoudig uit te leggen aan jullie klanten dat de verzending van 'De Nacht dat de Sterren Dansten' rechtstreeks wordt verzorgd; omdat bij iedere bestelling de auteur een persoonlijk, handgeschreven berichtje schrijft op de boekenlegger!

Dit moet volgens mij een 'win-win' situatie zijn.
Jullie hebben een exclusieve roman, nauwelijks kosten én een 'interessante' commissie.