Controle belastingdienst

1
De belastingdienst komt controleren. In mijn geval gaat het om boekencontrole.
Nou heb ik begrepen dat het vooral om de urennorm gaat. Ik ben nu mijn urenregistratie aan het nakijken/doorspitten.
Hebben jullie nog tips? Wie weet zijn er dingen die ik over het hoofd zie.
Ik heb namelijk een boekhouder maar die heeft mij bijvoorbeeld niet eens verteld dat ik uren moet bijhouden :shock: Hij vroeg alleen of ik aan die uren kwam en daarmee klaar.
Nu zit ik dus in de zenuwen.

Dus: tips? Ervaringen?

Re: Controle belastingdienst

2
Probeer ook de zoekfunctie even, want je bent niet de eerste met deze vraag.

Alhoewel er bij controle werkelijk naar de boeken gekeken wordt en je dus hopelijk niet hebt gefraudeerd, zou ik me er niet zo zorgen om maken. De Belastingdienst controleert starters vaker, en meestal is het deels ook om jou te leren waar ze op letten. Je kunt het bijna zien als adviesgesprek. Heb het zelf ook meegemaakt en viel mij alles mee.

Slecht advies van je boekhouder, maar maak je niet te veel zorgen. Uren hoef je niet bij te houden als je er makkelijk aan komt. Als je bijvoorbeeld een stagiaire hebt, of tien bestellingen per dag, dan begrijpt de Belastingdienst dat het een fulltime job voor je is. Als je ernaast ook een baan hebt van 32 uur per week, wordt het lastiger om aan te tonen dat je dit echt doet voor je inkomen (en niet voor het belastingvoordeel) en zijn de urencontroles wat pittiger.
Nu op mijn weblogs:

Re: Controle belastingdienst

3
Jaren en jaren geleden ook eens zo'n gesprek gehad: uiteindelijk mocht ik het urencriterium aantonen met een verantwoordende verklaring op een A4. De boeken zijn op het kantoor van de boekhouder gecontroleerd. Wanneer je b.v. je afspraken en bezigheden bijhoudt in een agenda is dat ook een overtuigend bewijs. Ik zou er niet al te zeer van wakker liggen.

Re: Controle belastingdienst

4
bedankt.
Ik had inderdaad gezocht voor ik mijn vraag stelde maar vond niet echt het antwoord wat ik zocht :wink:
Ondertussen inderdaad ook van de boekhouder gehoord dat er tegenwoordig heel vaak in de eerste 2 jaar wordt gecheckt.
Zoals gezegd ben ik dus bezig met mijn uren registratie, klopt het dat je per order alles mag meerekenen, dus het hele proces? Ik bedoel dat ik het loopje/ritje naar de brievenbus dus ook per order mag rekenen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Controle belastingdienst

6
jupiter schreef:klopt het dat je per order alles mag meerekenen, dus het hele proces? Ik bedoel dat ik het loopje/ritje naar de brievenbus dus ook per order mag rekenen?
Jazeker mag dat!

Sterker nog, niet alleen je orders! ALLE TIJD DIE JE AAN JE ONDERNEMING KWIJT BENT!

Dus ook het lezen van vakbladen (dit forum kun je best wat tijd voor opschrijven) of het uitzoeken van de goedkoopste verzekering is zakelijke tijd. Natuurlijk moet niet 95% onrendabel besteedde tijd zijn, maar het opzetten van een webwinkel heeft meestal een flinke aanloop/webwinkeliers hebben een lange adem nodig. Als je alleen ordertijd rekent komen de meeste webwinkeliers de eerste jaren niet uit! Doe jezelf niet tekort!
Nu op mijn weblogs: