Conflict met klant product stuk

1
Beste ondernemers,

Ik heb een conflict met een nieuwe klant.
Mevrouw wil beweren dat ik het artikel opzettelijk stuk naar heb verstuurd en wil het totale bedrag incl verzendkosten en retourkosten binnen 7 dagen retour op haar rekening.
Ik weet voor de volle 100% dat het artikel in perfecte staat naar haar verzonden is. Het is ook niet een soort product dat snel zou breken en het was keurig en beschermt verpakt.

Ik krijg nu allemaal dreigementen naar mijn hoofd geslingerd en mevrouw veranderd elke keer van verhaal.

Wat zouden jullie doen in zo'n geval?
In mijn algemene voorwaarden staat dat het verzenden op eigen risico is. Volgens mevrouw vervalt deze regel omdat ik het opzettelijk stuk verpakt zou hebben.. (tja, hoe kom je erop?!?!)

Ik hoor graag van jullie.

2
Is het een duur product?

Zo nee, is het dan niet verstandiger om het opnieuw op te sturen? Scheelt je een hoop heisa en je hebt haar misschien blij gemaakt.

ja ik weet het....het is oneerlijk want jij hebt je werk gewoon goed gedaan en is het product echt kapot?.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!

3
Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo'n heel groot bedrag, dus retour storten is opzich niet zo'n groot probleem en normaal doe ik dat ook wel als ik de klant vertrouw.
Maar ik vertrouw deze dame gewoon niet zo.

Ze wil ook geen nieuwe toegezonden krijgen, het enigste wat ze wil is het gehele bedrag retour op haar rekening. Ze is wel bereid om het retour te zenden, maar dan wil ze ook de retourkosten ontvangen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Ja, ik wacht af! In ieder geval bedankt voor de moeite.

6
Als zij stelt dat het product kapot is opgestuurd dan moet ze het maar hard maken.

Ik heb zelf 1 keer een soortgelijk geval gehad en heb op de email geantwoord dat ze maar aangifte bij de politie moest doen wetend dat ik dan ook aangifte wegens smaad, laster en lasterschrift zou doen.

Nooit weer wat van gehoord.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

7
Ik zou zeggen dat ze het product terug kan sturen en dan krijgt ze die 6,75, ook als het klopt dat het product kapot is.

Dan kost het misschien wat geld voor jou..
maar die mevrouw die heeft er ook geen voordeel aan.

en er bestaat ook een ip blokker dus mocht je vaker last van krijgen van de klant dan kan je haar altijd blocken.
OOk al zou ik haar dan wel eerst netjes helpen want je wilt natuurlijk geen slechte verhalen over je bedrijf in de ronten laten gaan

En ik weet ook nog niet alles met zekerheid dus ook een paar vraagjes aan mijn mede ondernemers..

En dat van de ip blocker is toch niet verboden he.. ??
en kan de klant het dan ook niet zien dat je haar hebt geblockt??
want het zou ook niet fijn zijn als de klant ziet dat je haar hebt geblockt.

8
Ik dacht dat je verplicht was om een nieuw item te geven?
Is toch ook als de klant zegt dat ze niets gekregen heeft.

9
Formeel gezien zou je kunnen volstaan door een nieuw exemplaar toe te sturen. Het probleem is dan alleen dat de klant het binnen 7 dagen terug mag sturen. Dat is wettelijk bepaald. Het zal dus moeilijk zijn om dit via de algemene voorwaardes anders te krijgen.

Mogelijk is het allemaal niet eerlijk. Dat dreigement over aanmelding bij het BKR slaat gelukkig nergens op. Het zou anders wel heel makkelijk zijn om je concurrenten zwart te maken: even bij het BKR aanmelden.

Het doet er trouwens niet toe of het product voor of tijdens het transport stuk is gegaan. Wettelijk blijf je al webwinkelier verantwoordelijk tot het product aan de klant overhandigd is.


Ik denk dat je er hier verstandig aan doet om je principes en gevoelens van wat eerlijk of oneerlijk is opzij te zetten. Hou je trots. Stuur een vriendelijk bericht naar deze klant waarin je hem vraagt om het geheel terug te sturen. Vermeld dat het geld binnen 7 dagen na ontvangst van het product terug gestort gaat worden inclusief de retour verzendkosten.
Je bent dan van de klacht af, en hebt precies volgens de richtlijnen gewerkt. Wat je anders ook verzint deze klant zal je niet met rust laten. Is het je dat waard?
LogiVert - ERP, E-commerce, CRM & POS in één

10
Ik had tegelijk een lang verhal gepost, heb deze dus even verwijderd `...`

Ik weet dat ik dan van het gezeur af ben, maar dan heft deze persoon wel weer ` gewonnen` ... En wie weet probeerd ze het dan vaker uit bij andere webwinkels.
Misschien moet ik mijn eer dan maar gewoon aan de kant zetten... En het spel meespelen.
Ik weet dat ze mij niks kan maken, maar het voeld ook weer niet goed.

11
Als je het echt niet vertrouwt dan altijd even het product retour laten sturen voor je het geld overmaakt. Al is het alleen maar om te zorgen dat zij er ook niets mee wint. Verder gewoon het geld overmaken en niet te druk om maken. Fraude en shit gebeurt en hoort er blijkbaar bij. In tegenstelling tot stenen winkels is er bij ons weer minder winkeldiefstal. Niet te lang bij stilstaan!

PS: Ik zou even een cursusje Nederlands aanschaffen! :-)

12
queen schreef:Ik had tegelijk een lang verhal gepost, heb deze dus even verwijderd `...`

Ik weet dat ik dan van het gezeur af ben, maar dan heft deze persoon wel weer ` gewonnen` ... En wie weet probeerd ze het dan vaker uit bij andere webwinkels.
Misschien moet ik mijn eer dan maar gewoon aan de kant zetten... En het spel meespelen.
Ik weet dat ze mij niks kan maken, maar het voeld ook weer niet goed.
Als ze het product terug moet sturen heeft ze er niets aan. Dan zal ze het "spelletje" niet vaak spelen.

Het voelt niet goed, maar daar zul je zo'n persoon niet mee veranderen. Door het geheel goed af te ronden, ben je er zelf met een goed geweten van af.
LogiVert - ERP, E-commerce, CRM & POS in één

14
Ik weet het ook niet meer.
Ik heb haar bericht gedaan dat het artikel retour gezonden mag worden.
Mevrouw gaat niet akkoord omdat ik in 1 van mijn vorige berichten heb gemeld dat ze het niet retour mocht zenden.
Ze wil eerst het totale bedrag incl de kosten voor de retourzending op haar rekening, voodat ze het retour zend.

Wat nu?

15
Gewoon een keurige mail (en brief) sturen waarin u aangeeft in te willen gaan op haar verzoek om het pakket terug te zenden. Dat u de kosten voor retour zenden voor uw rekening neemt, indien deze via pakket post van TNT gaat. Zodra de zending bij u binnen is wordt het totaal bedrag inclusief retourkosten terug op haar rekening gestort.

Dit voorstel is meer dan redelijk. Niet over gaan onderhandelen. Op een nette manier aangeven dat het dit is en niets anders.

Zolang u zelf netjes en keurig blijft staat u volkomen in uw recht.

De kans zit er in dat deze persoon het geld wil en niets terug wil sturen. Geef daar dus niet aan toe. Onthoud dat u in uw gelijk en recht staat. Blijf wel te allen tijde beleefd en redelijk.
LogiVert - ERP, E-commerce, CRM & POS in één

16
Je bent wettelijk verplicht 6mnd garantie te bieden op een defect artikel, dat heeft niet eens te maken met die 7 dagen op zicht (afkoelingsperiode) dat een klant het mag retourneren.

Maar als je die garantie biedt, is de klant wel verplicht het artikel terug te sturen (de kosten zal jij moeten betalen). Mits de klant het artikel duidelijk zelf heeft geprobeerd te repareren of niet gebruikt waar het gebruikt voor moet worden.

Als een klant aangeeft dat ze dat niet wil, maar eerst geld, dan riekt het naar oplichting.

Het zou wel slim zijn als je een duidelijke retour/garantie procedure op je website vermeld. Zo kun je altijd daar naar verwijzen en ontstaan er geen discussies.

17
Naar mijn bescheiden mening zijn je algemene voorwaarden niet wettelijk. Je bent als webshop altijd verantwoordelijk voor je pakketje naar de klant. Of het nou niet aan komt of in 1000 stukjes. Het is jouw probleem, niet die van de klant.

Je kunt hier maar 1 ding doen, of 2 eigenlijk: Nieuw item toesturen of geld terug. In dit geval zou ik voor het laatste gaan. Wel is het niet meer dan normaal dat de klant het stukke item retour stuurt als je dat wilt. Maar dat heb je je zelf misschien moeilijk gemaakt door eerder te roepen dat ze het niet mag terugsturen ofzo.

Wat je nog kunt doen als je wilt, is een om een foto te vragen. Doe ik ook vaak. Meeste mensen doen dat gewoon, sommigen zelfs al meteen zonder te vragen. Dan weet je iig of het echt stuk is.

Maar eerlijk gezegd, als het niet zo groot bedrag is, doe jezelf een plezier en trek hier leering uit. Geef dat mens het aankoopbedrag terug inc verzendkosten en ga door met je leven. Ik weet hoe erg het is, zeker als je idiote beschuldigingen naar je hoofd krijgt. Ik persoonlijk zou het afkappen.

Voor de grap kan je nog even googlen op naam en adres etc. Het zal niet maar misschien is het iemand die vaker rare dingen doet.

18
Dirkjan schreef:
PS: Ik zou even een cursusje Nederlands aanschaffen! :-)
Bedoel je de teksten van Queen? Wat flauw hoor, niet iedereen is zo intellectueel en taalkundig als jij. Bovendien is het verhaal goed te volgen, ik heb wel erger gezien op fora.

19
Oh ik lees nu pas die hele email die de klant gestuurd zou hebben. Ik zou persoonlijk geen emails openbaar maken trouwens, maar dat ben ik. Maar het is inderdaad wel een heel "typische " mail. Dit is zeker geen "doorsnee" consument. Die dreigt echt niet met een BKR ofzo.

Is het een bedrijf trouwens? Omdat ze schermt met "ons incasso buro"?? Als de bestelling op naam van een bedrijf is gedaan, vervallen in principe de consumentenwetten van verkoop op afstand, zover ik dat goed begrepen heb. Maar ja het blijft oervervelend. Het is maar hoever je het zelf wilt rekken. Ik snap het probleem maar al te goed. Ben zelf ook nogal erg principieel en heb al menigmaal wat moeten slikken van klanten.

Welkom in de detailhandel. ;)

20
joelphil schreef:
Dirkjan schreef:
PS: Ik zou even een cursusje Nederlands aanschaffen! :-)
Bedoel je de teksten van Queen? Wat flauw hoor, niet iedereen is zo intellectueel en taalkundig als jij. Bovendien is het verhaal goed te volgen, ik heb wel erger gezien op fora.
Mee eens.

21
Beste verkoper,

Ik heb ook zitten twijfelen of ik het bericht kan laten staan of niet.
Na mijn idee is het ook beter om het weg te halen, ik ga het zo aanpassen.
Ik heb ondertussen weer contact met haar opgenomen met de vraag of ze foto´s van het kapotte artikel naar me toe wil sturen per e-mail, omdat ik het produkt toch graag even zie aangezien ze het niet retour wil zenden.

Ze heeft het particulier besteld.
Het is eigenlijk belachelijk, ook van mijn kant, het gaat maar om een bedrag van 26 euro, dat is niks. Maar ik wil het gewoon eerlijk afhandelen, ik heb zo ook mijn principes.

22
Verkoper schreef:
joelphil schreef: Bedoel je de teksten van Queen? Wat flauw hoor, niet iedereen is zo intellectueel en taalkundig als jij. Bovendien is het verhaal goed te volgen, ik heb wel erger gezien op fora.
Mee eens.
Bedankt heren! :wink:

23
Bedankt voor jullie tips!
Het is ondertussen opgelost.

24
joelphil schreef:
Dirkjan schreef:
PS: Ik zou even een cursusje Nederlands aanschaffen! :-)
Bedoel je de teksten van Queen? Wat flauw hoor, niet iedereen is zo intellectueel en taalkundig als jij. Bovendien is het verhaal goed te volgen, ik heb wel erger gezien op fora.
Verhaal is prima te volgen, ik heb geen kritiek op zijn acties op het forum. Op het forum mag je van mij zoveel fouten maken als je wilt.

Ik kom hierboven inderdaad een beetje lomp uit de hoek met smiley etc. maar bedoel het goed hoor. Queen vertelde letterlijk wat hij de klant had gestuurd. Als je een een deels juridische kwestie hebt met een klant en daarin dingen schrijft als neemd, dat helpt je gewoon niet bij je zaak.

Op dit forum vertel ik het iedereen als ik denk dat hij of zij punten kan verbeteren. Tegen de een zeg ik het als ik denk dat hij beter een blauwe bestelbutton kan gebruiken, en tegen een ander dat hij waarschijnlijk succesvoller wordt als webwinkelier indien hij zijn eigen spelling nakijkt. Ik zal wel proberen het in ieder geval vriendelijker te omschrijven!

Re: Conflict met klant product stuk

25
Je bent wettelijk verplicht het geld binnen 30 dagen terug te storten, ze kan dus wel 7 dagen eisen, maar zo staat het niet in de wet.
En inderdaad eerst retour laten sturen naar je. Die verzendkosten die zij heeft moeten maken hoe je volgens mij ook niet te storten.

Re: Conflict met klant product stuk

27
Ik had vandaag ook zo iets met een klant. Stuurt na vier maanden een goedwerkend product terug zonder verpakking in een doos zaagsel en eist nu zijn geldt terug. 'Want anders... zet ik blablabla op forums en ga ik stappen ondernemen etc'

Ik zou deze mensen het liefst - en ik besef me dat ik me dan op gevaarlijk terrein begeef - op een zwarte lijst zetten die voor alle webwinkeliers openbaar is.

Er zijn echt al eens een paar mensen voorbij gekomen die er gewoon echt op uit zijn om je business schade toe te brengen, en ik zou dit andere webwinkeliers graag besparen.

Re: Conflict met klant product stuk

28
Ik weet niet in hoeverre dit illegaal is... een forum opzetten waar zulke dingen gemeld kunnen worden... hangt denk ik ook grotendeels af van hoe je het 1 en ander omschrijft.

Maar in jouw specifiek geval zou ik toch zeggen tegen de klant jammer dan... en hem wijzen op de artikelen 261 en 262 van het wetboek van strafrecht.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl