Ik ben in onderhandeling voor de distributie van een Amerikaans merk. Zij produceren hun producten in Vietnam en willen deze ook naar mij verzenden vanuit Port of Saigon, op een FOB ownership transfer basis.
Tot nu toe heb ik alleen maar producten van binnen de EU geïmporteerd en heb ik nooit te maken gehad met bovenstaande zaken. Wie kan mij meer informatie geven over wat FOB precies inhoudt en waar ik meer informatie kan opvragen m.b.t. de logistieke kosten? Zijn er nog verder andere zaken waar ik aan moet denken?
Re: Import en distributie
2FOB = First On Boat. De prijs die je hebt gekregen is dus tot op de boot. Alle kosten die daarna volgen, om het bij jou te krijgen, zijn voor jouw rekening.
Re: Import en distributie
3FOB is Free On Board. Dat betekent dat je leverancier alle kosten betaald totdat de goederen aan boord van het schip zijn, zoals exportdocumenten, opslag- en transportkosten van de loods naar de haven, etc.
Alle kosten die daarna betaald moeten worden moet jij betalen. Dus de vrachtkosten, inklaring, BTW en invoerrechten, opslag- en transportkosten van de loods naar jou etc.
De FOB is volgens mij enorm gangbaar, wij krijgen ook FOB prijzen, we importeren dan ook bijna alle producten zelf uit Azië.
De kosten die je moet maken in NL lijken misschien veel, maar dat is het niet als je de ruimte waarvoor je op het schip betaald (bijv. 1 m3) goed benut. Groot inkopen dus, als het om kleine producten gaat. Dan blijft de uiteindelijke inkoopprijs ook laag.
Alle kosten die daarna betaald moeten worden moet jij betalen. Dus de vrachtkosten, inklaring, BTW en invoerrechten, opslag- en transportkosten van de loods naar jou etc.
De FOB is volgens mij enorm gangbaar, wij krijgen ook FOB prijzen, we importeren dan ook bijna alle producten zelf uit Azië.
De kosten die je moet maken in NL lijken misschien veel, maar dat is het niet als je de ruimte waarvoor je op het schip betaald (bijv. 1 m3) goed benut. Groot inkopen dus, als het om kleine producten gaat. Dan blijft de uiteindelijke inkoopprijs ook laag.
Ex: webwinkelier.
Huidig: Jr. SEO specialist
Huidig: Jr. SEO specialist
Re: Import en distributie
4Bedankt voor de antwoorden.
Maar ik ben eigenlijk op zoek naar wat me dit in totaal gaat kosten. Waar kan ik meer informatie vinden over prijzen?
Maar ik ben eigenlijk op zoek naar wat me dit in totaal gaat kosten. Waar kan ik meer informatie vinden over prijzen?
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Import en distributie
5Let ook wel op hoe zij de producten FOB verzenden. Als dat bijv. niet verzekerd gaat en je zending raakt kwijt kan je nog wel eens de sjaak zijn.
Re: Import en distributie
6FOB is niet verzekerd. Het makkelijkste voor jou zou zijn als de leverancier zou verzenden op CIF basis (Cost + Insurance + Freight).
Als ze op FOB basis verzenden en je weet de afmetingen dan kan je gewoon een expediteur in Rotterdam vragen wat de kosten per KG zijn e.d.
Als ze op FOB basis verzenden en je weet de afmetingen dan kan je gewoon een expediteur in Rotterdam vragen wat de kosten per KG zijn e.d.
Re: Import en distributie
7Ik doel op de periode vanaf hun magazijn tot de boot. Volgens mij moet je daar wel goed uitkijken dat ze het verzekerd versturen en niet dat je kan fluiten naar je producten wanneer de zending kwijt raakt.frafra schreef:FOB is niet verzekerd. Het makkelijkste voor jou zou zijn als de leverancier zou verzenden op CIF basis (Cost + Insurance + Freight).
Als ze op FOB basis verzenden en je weet de afmetingen dan kan je gewoon een expediteur in Rotterdam vragen wat de kosten per KG zijn e.d.
Re: Import en distributie
8Het stuk tussen magazijn en de boot is voor hun rekening en risico bij FOB.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: Import en distributie
9Ah oke.eentje schreef:Het stuk tussen magazijn en de boot is voor hun rekening en risico bij FOB.
Re: Import en distributie
10Incoterms of internationale leveringsvoorwaarden (International Commercial Terms) zijn internationale afspraken over internationaal transport van goederen.
In de Incoterms zijn er dertien Incoterms of leveringsvoorwaarden die internationaal de rechten en plichten van de koper en verkoper regelen. Van de dertien zijn er zes gericht op de zeevaart, terwijl de overige zeven voor alle soorten transport gelden. De Incoterms worden opgesteld en gepubliceerd door de International Chamber of Commerce (ICC).
In het contract tussen verkoper en koper wordt vastgelegd:
de verplichtingen van beide;
wie de verzekeringen, vergunningen, machtigingen en andere formaliteiten regelt;
wie tot waar het transport regelt;
het punt waarop de kosten en risico's overgaan van de verkoper naar de koper.
Schematisch voorbeeld:
'k hoop dat dit schema een goede hulpmiddel is.
In de Incoterms zijn er dertien Incoterms of leveringsvoorwaarden die internationaal de rechten en plichten van de koper en verkoper regelen. Van de dertien zijn er zes gericht op de zeevaart, terwijl de overige zeven voor alle soorten transport gelden. De Incoterms worden opgesteld en gepubliceerd door de International Chamber of Commerce (ICC).
In het contract tussen verkoper en koper wordt vastgelegd:
de verplichtingen van beide;
wie de verzekeringen, vergunningen, machtigingen en andere formaliteiten regelt;
wie tot waar het transport regelt;
het punt waarop de kosten en risico's overgaan van de verkoper naar de koper.
Schematisch voorbeeld:
'k hoop dat dit schema een goede hulpmiddel is.
Re: Import en distributie
12Vaak genoeg voorbij zien komen op het HBOvampirelord schreef:Handig schema
Re: Import en distributie
13Ik ben in contact met een leverancier in de VS die ook op basis van FOB levert.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik iets ga importeren op deze manier, dus ik weet niet precies hoe het werkt!
Als ik het goed begrijp moet ik een vervoerder zoeken die het pakket voor mij ophaalt in een bepaalde haven in de USA, en het vervolgens bij mij thuis aflevert. Maar hoe regel ik die vervoerder? Heeft iemand goede (of slechte) ervaringen met een bepaalde vervoerder? Hebben jullie nog tips waar ik echt op moet letten bij het importeren?
Dit is voor mij de eerste keer dat ik iets ga importeren op deze manier, dus ik weet niet precies hoe het werkt!
Als ik het goed begrijp moet ik een vervoerder zoeken die het pakket voor mij ophaalt in een bepaalde haven in de USA, en het vervolgens bij mij thuis aflevert. Maar hoe regel ik die vervoerder? Heeft iemand goede (of slechte) ervaringen met een bepaalde vervoerder? Hebben jullie nog tips waar ik echt op moet letten bij het importeren?