Niet afhalen goederen rekenen

1
Had een vraag mbt. de voorwaarden.
Is het toegestaan om mensen kosten in rekening te brengen voor het niet afhalen van (levende) goederen.
Momenteel lever ik voedseldieren voor reptielen ed. echter bestel ik deze een dag in de week zodat ik deze niet op voorraad hoef te hebben. Dit omdat de sprinkhanen enz. niet erg lang goed te houden zijn.

Nu mijn vraag, is het mogelijk als een klant een bestelling plaats van sprinkhanen deze toch een rekening te sturen als hij deze bestelling niet komt afhalen? En kan ik dit dan gewoon in de (algemene)voorwaarden opnemen?

Re: Niet afhalen goederen rekenen

2
Op zich mag dat maar de consument kan de bestelling ook gewoon ontbinden nadat je de rekening gestuurd hebt. De wet verkoop op afstand is immers van toepassing; de overeenkomst is op afstand tot stand gekomen.

Je kan het gemakkelijk voorkomen door mensen vooraf te laten betalen als ze willen afhalen. Dat doen wij. Heel soms haalt iemand zijn kabeltje niet op, maar dan is hij toch al betaald..

Re: Niet afhalen goederen rekenen

4
Dat klopt, maar je verplicht de klant ook niet om de spullen op te halen toch? Je kan achteraf betalen alleen aanbieden icm. het verzenden van de producten. De klant heeft dan de vrijheid om te kiezen om achteraf te betalen icm. verzenden. Als ze willen afhalen moeten ze vooraf betalen omdat jij de dieren speciaal voor hun moet inkopen. Zo haal je de vrijblijvendheid weg.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Niet afhalen goederen rekenen

6
Wouter Hol schreef:Op zich mag dat maar de consument kan de bestelling ook gewoon ontbinden nadat je de rekening gestuurd hebt. De wet verkoop op afstand is immers van toepassing; de overeenkomst is op afstand tot stand gekomen.
De bedenktijd bij een koop op afstand geldt echter niet voor bederfelijke waar. Je kunt in dit geval dus ook stellen dat de koop niet ontbonden kan worden.

Re: Niet afhalen goederen rekenen

7
Maar er is in dat geval ook (nog) niet geleverd. Hoe zou dat werken? Simpelweg stellen dat de klant zijn deel van de overeenkomst niet nagekomen is maar dat er nog wel betaald moet worden en uiteindelijk het incassobureau er op zetten?

Re: Niet afhalen goederen rekenen

8
Wouter Hol schreef:Maar er is in dat geval ook (nog) niet geleverd. Hoe zou dat werken? Simpelweg stellen dat de klant zijn deel van de overeenkomst niet nagekomen is maar dat er nog wel betaald moet worden en uiteindelijk het incassobureau er op zetten?
Nee, natuurlijk werkt het zo niet in dit specifieke geval. Maar de topicstarter vroeg wat hierover in (algemene) voorwaarden kan worden vastgelegd. Voor bederfelijke waar kun je dan inderdaad een aparte bepaling opnemen die toch volledig voldoet aan de Wet koop op afstand.

Re: Niet afhalen goederen rekenen

10
Ik wens je veel succes met een incassobureau in te schakelen om een bedrag te vorderen waarvan de klant de goederen nooit heeft ontvangen.

Even buiten het wettelijke plaatje, het komt zo vaak voor dat klanten kiezen voor afhalen en nooit komen opdagen. Als je bederfelijke waar hebt dan zou ik de optie "betalen bij ophalen" gewoon niet meer aanbieden.

Re: Niet afhalen goederen rekenen

11
bartjuh schreef:Komt het er dan op neer dat de klant gewoon de factuur moet betalen?
Die paar euro voor een paar bakjes krekels vallen dan in het niets bij de kosten/tijd die je moet spenderen om dat geld te innen. Als staat het 100x in de voorwaarden en sta je 100x in je recht.

Mijn advies: Gewoon voorruit laten betalen. Wellicht is 50% vooruitbetalen bij ophalen ook een optie? Geef dan duidelijk aan dat, indien bij het niet ophalen, je het geld niet terugstort. Het gaat namelijk om bederfelijke waren (ik denk dat je dat zelfs met de wet kan meten. Immers als de voederdieren niet op tijd worden opgehaald zijn ze dood)

Uiteraard geef je de krekels een stukje wortel en verkoopt ze aan de volgende klant. Maar de administratie hiervan kost ook geld.

Ik zou hier dan wel coulant mee omgaan dat als de klant een paar dagen later alsnog komt je het gewoon meegeeft.

btw als je echt interessant wilt worden als voederdieren leverancier bied dan ook brievenbus zendingen aan. Ik ben echt niet te spreken over de krekelkoerier dus ik koop nu ergens anders per postdoos. Als jij ook met brievenbus gaat aanbieden geeft dan je weer iets extra's. Vooral voederdieren die met een stukje wortel of ander voer komen zijn een grote plus. Wil je echt goed worden zou ik meer voederdieren aanbieden. Probeer eens aan goedkope zijderupsen te komen. Dan wordt ik je vaste klant.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Niet afhalen goederen rekenen

12
Het Varaantje schreef: btw als je echt interessant wilt worden als voederdieren leverancier bied dan ook brievenbus zendingen aan.
In de voorwaarden van PostNL staat dat het verboden is levende dieren te verzenden. Vandaar waarschijnlijk dat niet veel leveranciers dat aanbieden. Of bedoel je dat de koerier het door de brievenbus gooit?

Re: Niet afhalen goederen rekenen

13
Gewoon krekels in een laag bakje in een brievenbus doos.

Bestel altijd mijn voederdieren online. Denk meer dat het geld voor mensen die denken een kat of hamster op te sturen ofzo.

Heb zelf ook wel eens te maken gehad met een gek die vroeg of ik een slang per post wou versturen :P (overigens vrij normaal in amerika. Maar niet bij mij)

Insecten vind ik toch wat anders. En PostNL ook. Er zijn athans veel online webwinkel voor voederdieren. Zelfs diepvries knaagdieren gaan over de post met wat ijsklonten en zilverfolie (eet smakelijk 8) )
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Niet afhalen goederen rekenen

14
Hoe kom je er overigens bij dat de wet koop op afstand, á retourneren hier van toepassing is?

Waren met een beperkte houdbaarheidsdatum zijn uitgesloten van retourneren.

Stel klant A plaatst op maandag een bestelling voor 500 sprinkhanen. Jij besteld dinsdag 500 sprinkhanen bij je leverancier en levert deze woensdag naar je klant.
Klant heeft om wat voor reden dan ook nog niet betaald, maar is hoe dan ook toch gebonden aan de overeenkomst. Jij kan gewoon eisen dat de klant voor de 500 sprinkhanen betaald. Dat de klant op woensdag zegt dat hij geen 500 sprinkhanen meer wilt, is dan niet meer (direct) jouw probleem. De overeenkomst is al gesloten en levering heeft al plaats gevonden.

Re: Niet afhalen goederen rekenen

15
Bij mij zijn (bijna) alle voedseldieren te koop :wink:
Echter de brievenbus zending vind ik niet super. De dieren zitten zo klein dat er bijna geen voeding bij kan. Hier worden de krekels voorzien van krekelkorrels als ik dit in een brievenbus bakje moet proppen blijft er weinig ruimte meer over wat weer resulteert in veel uitval.

Re: Niet afhalen goederen rekenen

16
Geen kleine sprinkhanen
veldkrekels
huiskrekels
Buffalo’s
Meelwormen
Reuze meelwormen
Dola’s
Fruitvliegen
Krulvliegen
Regenwormen
Redrunners
Springstaarten
Kakkerlakken
Tebolarven
Zijderupsen

etc ;)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Niet afhalen goederen rekenen

17
Verdomd je hebt wel meer voedseldieren....

Ik klik op 'terarrium' en zag maar een paar items. Ik verder kijken maar ik zag niks. Nu klikte ik wat ik dacht dat de header was en opeens is er veel meer.

Als je de muis over de categorieen klikt klapt het uit. Ik zie nu dat werkt niet goed in Opera (mijn browser dus) Ik klikte gewoon de categorie aan en zag maar 8 items. Als je snel bent kan je de banner aanklikken voor terarrium maar dat moet je maar net weten. Daarna gaan deze over naar andere categorieen.

Dat is echt heel onduidelijk zeg! Ik zou het aanpassen
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Niet afhalen goederen rekenen

18
Jammer dat je ver weg woont. Ander had ik misschien wat baardagaam eieren voor je mocht je interesse hebben. Heb het idee dat mijn vrouwtje (weer) gaat leggen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Niet afhalen goederen rekenen

19
Het Varaantje schreef:Verdomd je hebt wel meer voedseldieren....

Ik klik op 'terarrium' en zag maar een paar items. Ik verder kijken maar ik zag niks. Nu klikte ik wat ik dacht dat de header was en opeens is er veel meer.

Als je de muis over de categorieen klikt klapt het uit. Ik zie nu dat werkt niet goed in Opera (mijn browser dus) Ik klikte gewoon de categorie aan en zag maar 8 items. Als je snel bent kan je de banner aanklikken voor terarrium maar dat moet je maar net weten. Daarna gaan deze over naar andere categorieen.

Dat is echt heel onduidelijk zeg! Ik zou het aanpassen
Bedankt voor de info zal eens kijken of ik hier wat aan kan veranderen.