Klant tracht mij op te lichten!

1
ik heb het vermoeden dat een klant mij probeert op te lichten.

klant heeft product gekocht en belt mij 2 dagen later op dat product defect is. Geen probleem klant verteld dat hij een nieuw product kan krijgen zonder kosten. maar hij staat erop dat hij zijn geld terug gestort wil hebben.

(in 5 jaar tijd dat ik een webshop heb in deze producten heb ik geen enkel defect artikel teruggekregen. maar goed alles kan een keer)

Nu heeft hij artikelen teruggestuurd en mijn vermoeden werdt bevestigd dat hij het oude artikel wat hij thuis al (defect) had mij heeft gestuurd alsof het mijn toegestuurde artikel betrof.

Alle serienummers worden voor het versturen genoteerd.

klant wil dus geldt terug voor een product wat hij niet bij mij heeft gekocht.

Graag jullie meningen hierover.? Aangifte doen?? of iets anders.

Re: Klant tracht mij op te lichten!

3
Ward schreef:De klant wijzen op zijn "vergissing" en hem vragen het product met serienummer x te retourneren.
Dat inderdaad. Als jij laat zien dat jij weet welk serienummer het product dat nog in zijn bezit is heeft, dan schrikt hij daar vermoedelijk wel van.

Mocht de klant besluiten om het product niet te retourneren, dan hoef jij ook het geld niet terug te boeken; Het product is immers nooit geretourneerd.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant tracht mij op te lichten!

5
m19 schreef:Slim om je serienummers te noteren! Zo kan er (bijna) nooit een vergissing ontstaan.
Niet alleen slim, ook prettig voor de medeondernemers in de branche. Dankjewel dus! Aangifte doen vinden wij natuurlijk prettig maar zal je waarschijnlijk niets opleveren. Ik zou het zelf dus hetzelfde als Wouter aanpakken.
Nu op mijn weblogs:

Re: Klant tracht mij op te lichten!

6
Reden ervoor om serienummers te noteren omdat ik dusdanige uitbreiding had van producten en verkopen dat het me verstandig leek om dat te doen. in het verleden was er ook al een klant die een artikel retour wou sturen.
Ik weet dat fabrieken d.m.v. deze codes exacte productie data en verzenddata naar bij kunnen opvragen.
maar zou hoef ik de fabriek hiermee niet lastig te vallen.

Re: Klant tracht mij op te lichten!

8
Als een product zo'n code heeft, is dat slim om te noteren inderdaad.

Meeste leveranciers noteren serienummers ( van telefoons bijv. ) al op de pakbonnen/facturen. Als een klant een telefoon terugstuurt met een serienummer dat jij nooit hebt ingekocht weet je al dat de rapen gaar zijn.

Re: Klant tracht mij op te lichten!

11
Als je er 100% zeker van bent dat deze klant je probeert op te lichten, zou ik hem geen aanbod meer doen om het artikel alsnog te retourneren en zijn betaling terugstorten.

Waarom zou je deze service bieden?

Wellicht heeft hij dit artikel al gemonteerd, en krijg je een licht beschadigd en gebruikt artikel retour. Daarnaast is het toch zeker ook een principe kwestie.

Ik zou hem opbellen, confronteren en vervolgens laten zweten met het doen van aangifte.

Re: Klant tracht mij op te lichten!

12
Principieel: Kan zelf kokend worden van zulke klanten. Aangifte is dus optie, maar denk dat het weinig uithaald. Geld terug zou eigenlijk geen optie moeten zijn.

Zakelijk: De oplossing van Ward lijkt me het beste. Je zult straks zien dat hij alsnog het originele product kapot retour zal sturen, dat wil je eigenlijk voorkomen. Ook heb je met zulke klanten meer werk dan dat het opleverd.

Voor welke optie je gaat ligt helemaal aan jezelf.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Klant tracht mij op te lichten!

14
klant heb ik met een mail op de hoogte gebracht dat het niet het product was dat ik hem toegestuurd had.
Was een "foutje" was druk bezig met een verbouwing enz.. bood zijn excuses aan. hij wou de schakelaar eventueel laten maken tot een max. 20 euro. en of ik em terug wou sturen.

Ik heb er verder maar geen woorden over vuil gemaakt, oude schakelaar ligt hier nog. kan em afhalen.
volgens mij is ie wel de t'*ring geschrokken.
mooi.

bedankt voor de info allemaal.

gr. marcel

Re: Klant tracht mij op te lichten!

15
Helaas zijn er zulke klanten..

Ik heb ooit eens een klant gehad die stuurde een bestelling retour en wilde het omruilen voor een ander artikel. Geen probleem, artikel ruil je om.
Even later meldt de klant dat artikel kwijt is geraakt met de post, na dit en dat nieuw artikel opgestuurd.

Paar maanden later bel ik de klant op voor iets dat mis was met deze artikelen en ze terug mochten. Plots de vraag van de klant, mag ik beiden dan terugsturen? Die van mijn vrouw ook?

Ja, dat was niet zo slim van die klant. Want hij had natuurlijk maar 1 artikel gekocht, maar wel 2 ontvangen omdat er 1 'kwijt' zou zijn geraakt.

Gewoon hard aanpakken die oplichters.. Maken het zuur voor de eerlijke klanten.