Wel of geen aansprakelijkheidsverzekering??

1
Ik was vandaag bij de Ing om mijn zakelijke pakket op te halen en daar vertelden ze me dat het verstandig is om met een webshop een aansprakelijkheidsverzekering te nemen. Hier hadden ze het bij de Kvk ook al over.

Ik heb een beginnende webshop met kadoartikelen, o.a. ook speelgoed.

Heeft iemand hier ervaring mee en is het echt nodig zo'n verzekering af te sluiten?

Re: Wel of geen aansprakelijkheidsverzekering??

2
Even voor de zekerheid: Je hebt het over de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering toch? Dus niet de beroepsaansprakelijkheid? De eerste dekt alles dat niet direct gerelateerd is aan het uitvoeren van je beroep, zoals het per ongeluk omstoten van een dure vaas als je een klant bezoekt.

Of het nodig is hangt af van of je een claim krijgt en de kans daarop is bij webwinkeliers vrij laag. Maar als het gebeurt, kun je dit soort claims zelden zelf dragen, en de premie van de verzekering zelf is ongeveer honderd euro op jaarbasis. Hierdoor waarschijnlijk is deze verzekering vrij populair onder webwinkeliers.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wel of geen aansprakelijkheidsverzekering??

5
Dankjulliewel voor de tips, het gaat me idd om een verzekering dat als er bijvoorbeeld met het speelgoed iets fout gaat, iets afbreekt of weet ik veel wat bij een kind en ik daar aansprakelijk voor gesteld wordt dat ik niet meteen geheel faiiliet ben

Re: Wel of geen aansprakelijkheidsverzekering??

6
Ik heb voor dit soort zaken inderdaad een aansprakelijkheidsverzekering genomen. Kost relatief weinig en wie weet dat het van pas komt als ik ooit eens een claim aan mijn broek krijg.

Mijn overweging voor het al dan niet aangaan van een verzekering is:

1. Kan ik in het geval van schade de kosten zelf dragen of ga ik er aan failliet?
2. Weegt de premie op tegen de uitkering?

Daarom wel een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en geen tandartsverzekering.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Wel of geen aansprakelijkheidsverzekering??

7
Let wel goed op de kleine lettertjes bij de combinatie van een aansprakelijkheidsverzekering met een rechtsbijstandsverzekering (zoals die vaak worden gebundeld in een pakket voor bedrijven of zzp'ers). Twee complicaties:

• Bij een rechtsbijstandsverzekering weegt de verzekeraar lasten en baten af. Is schuld bekennen voordeliger dan de kosten van een juridische procedure, dan kiest de verzekeraar voor het toekennen van de schadeclaim, zelfs als die onterecht is en je helemaal in je recht staat. Dat je een zaak zou winnen, is voor de verzekeraar niet de voornaamste overweging: de kosten wegen zwaarder.

• Bovendien eist de verzekeraar meestal dat je een geschil volledig uit handen geeft, waardoor je vervolgens als ondernemer niets meer kunt of mag. Je mag vaak niet eens meer direct contact onderhouden met de eisende/klagende partij, wat het onmogelijk maakt snel een passende oplossing voor een klant te vinden.

Re: Wel of geen aansprakelijkheidsverzekering??

8
Ik schop even een wat ouder topic omhoog, maar het sluit nogal goed aan bij mijn vraag.

Ik ga collectibles verkopen van leuke disneyfiguren met vrolijke kleurtjes. Ik kan me voorstellen dat dit aantrekkelijk is voor kinderen. Mijn producten zijn echter geen speelgoed, en vaak breekbaar of bevatten kleine onderdelen.
Kan ik nu aansprakelijk gehouden worden als een ouder toch zoiets aan zijn kind geeft, en het kind erin stikt?

Is het nuttig om in zo'n situatie een aansprakelijkheidsverzekering te hebben? Of is het voldoende als ik op mijn website vermeld dat het uitsluitend decoratieve items zijn?
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook

Re: Wel of geen aansprakelijkheidsverzekering??

12
Persoonlijk vind ik dat alle bedrijven een aansprakelijkheidsverzekering (mooi galgje woord) moeten nemen. Al helemaal als je importeert van buiten de EU zoals Wouter al opmerkt.

Paar maanden geleden kreeg ik ook een claim. Kwijting schade tegen € 6.000,- en als ik daar niet mee akkoord zou gaan dan was de verwachting € 20.000,- tot € 30.000,- schade (arbeidsuren etc.).

Gebeld met de verzekering en al de volgende dag werd ik gebeld door het expertise bureau die de zaak overnemen. (Ik ben het overigens niet eens met de claim maar het geeft rust nu ik weet dat er een professionele partij mee bezig is die ook, indien nodig, de schade zullen uitkeren).

Als de producten van buiten de EU geen goede Nederlandse waarschuwingstekst bevatten dan zou ik zeker een extra A4 bijsluiten met Nederlandse tekst of jezelf gewoon verzekeren.