Garantie rits in laarzen

1
Nog maar even een vraagje.

Wij verkopen veel paardrijlaarzen via de webwinkel. (en in de winkel) Zo ook lederen rijlaarzen met rits aan de achterkant.
In principe is het algemeen bekend dat hierbij geen garantie zit op de ritsen. Geen enkele fabrikant geeft garantie op de ritsen.

Juist omdat er geen garantie zit op de ritsen, controleren wij ze altijd voordat ze de deur uit gaan.


Nu heb ik laatst mail gekregen van een klant dat een rits van de laarzen die ze ontvangen heeft kapot is. Ikzelf heb deze ritsen eerst gecontroleerd en ze waren prima.

Ik heb haar uitgelegd dat er geen garantie zit op de risten, maar ook meteen aangeboden dat ze de rits kan laten maken bij haar in de buurt en ze de rekening daarvan naar mij stuurt.

Daarna kreeg ik een mailtje:
Ik zou ze graag willen terug zenden. Ergens denk ik "ik vraag om ze ruilen tegen 1 kuitmaat ruimer. Hoewel de linker mooi paste, valt het misschien niet zo op wanneer ik een kuitmaat ruimer ga (het is geen 3 cm ruimer dan en 1tje valt misschien niet zo op) waardoor de ritsen helemaal "onbelast" zijn. Maar dan gaat de schachthoogte te hoog zijn vrees ik. )
Hier ben ik nogal huiverig voor. De linker laars paste mooi bij de kuit. Voor de rechter zou ze eigenlijk 1 kuitmaat groter moeten hebben.
En die rechter is ook precies de laars waarvan de rits kapot is.

Ik denk dat ze gewoon flink door heeft getrokken terwijl het niet paste.

Nu staat het volgende in mijn AV:
Al onze producten voldoen aan hoge kwaliteitseisen. Mocht er onverhoopt iets mis zijn aan een door ons geleverd product dan zullen wij de kosten van reparatie of herstel op ons nemen. In een uiterste geval kunnen wij het product vervangen. Dit leggen wij ook ter beoordeling voor aan de importeur/fabrikant. In goed overleg proberen wij er altijd uit te komen.
De garantie omvat fabrieks- en/of materiaal fouten. Normale slijtage valt uiteraard niet onder de garantie. De garantie vervalt bij oneigenlijk gebruik, slecht onderhoud en wanneer door derden reparaties zijn uitgevoerd.

Ik heb aangeboden de rits te laten maken. Maar uiteindelijk gaf de klant aan dat ze toch niet helemaal goed zijn qua maat.

Nu geeft ze het volgende aan:
Helemaal tevreden kan k niet zijn met die oplossing gezien de algehele kwaliteit me wat tegen valt. Wellicht is het voor u niet veel geld maar voor mij wel.
Het zijn laarzen gemaakt van kwaliteits rundleder en ykk ritsen. Dat is het beste van het beste.
Ik heb ons systeem nagekeken. Wij hebben van deze 482 verkochten laarzen nog geen klachten gehad. Dit is de eerste keer. En naar mijn idee is er gewoon belachelijk hard getrokken aan de rits om de laars toch aan te krijgen.


Is mijn aanbod redelijk om de rits op mijn kosten te laten maken?
http://www.horsetopshop.nl

Re: Garantie rits in laarzen

2
HorseTopShop schreef:Nog maar even een vraagje.

Wij verkopen veel paardrijlaarzen via de webwinkel. (en in de winkel) Zo ook lederen rijlaarzen met rits aan de achterkant.
In principe is het algemeen bekend dat hierbij geen garantie zit op de ritsen. Geen enkele fabrikant geeft garantie op de ritsen.

Juist omdat er geen garantie zit op de ritsen, controleren wij ze altijd voordat ze de deur uit gaan.


Nu heb ik laatst mail gekregen van een klant dat een rits van de laarzen die ze ontvangen heeft kapot is. Ikzelf heb deze ritsen eerst gecontroleerd en ze waren prima.

Ik heb haar uitgelegd dat er geen garantie zit op de risten, maar ook meteen aangeboden dat ze de rits kan laten maken bij haar in de buurt en ze de rekening daarvan naar mij stuurt.

Daarna kreeg ik een mailtje:
Ik zou ze graag willen terug zenden. Ergens denk ik "ik vraag om ze ruilen tegen 1 kuitmaat ruimer. Hoewel de linker mooi paste, valt het misschien niet zo op wanneer ik een kuitmaat ruimer ga (het is geen 3 cm ruimer dan en 1tje valt misschien niet zo op) waardoor de ritsen helemaal "onbelast" zijn. Maar dan gaat de schachthoogte te hoog zijn vrees ik. )
Hier ben ik nogal huiverig voor. De linker laars paste mooi bij de kuit. Voor de rechter zou ze eigenlijk 1 kuitmaat groter moeten hebben.
En die rechter is ook precies de laars waarvan de rits kapot is.

Ik denk dat ze gewoon flink door heeft getrokken terwijl het niet paste.

Nu staat het volgende in mijn AV:
Al onze producten voldoen aan hoge kwaliteitseisen. Mocht er onverhoopt iets mis zijn aan een door ons geleverd product dan zullen wij de kosten van reparatie of herstel op ons nemen. In een uiterste geval kunnen wij het product vervangen. Dit leggen wij ook ter beoordeling voor aan de importeur/fabrikant. In goed overleg proberen wij er altijd uit te komen.
De garantie omvat fabrieks- en/of materiaal fouten. Normale slijtage valt uiteraard niet onder de garantie. De garantie vervalt bij oneigenlijk gebruik, slecht onderhoud en wanneer door derden reparaties zijn uitgevoerd.

Ik heb aangeboden de rits te laten maken. Maar uiteindelijk gaf de klant aan dat ze toch niet helemaal goed zijn qua maat.

Nu geeft ze het volgende aan:
Helemaal tevreden kan k niet zijn met die oplossing gezien de algehele kwaliteit me wat tegen valt. Wellicht is het voor u niet veel geld maar voor mij wel.
Het zijn laarzen gemaakt van kwaliteits rundleder en ykk ritsen. Dat is het beste van het beste.
Ik heb ons systeem nagekeken. Wij hebben van deze 482 verkochten laarzen nog geen klachten gehad. Dit is de eerste keer. En naar mijn idee is er gewoon belachelijk hard getrokken aan de rits om de laars toch aan te krijgen.


Is mijn aanbod redelijk om de rits op mijn kosten te laten maken?
Zo werkt het niet. Ten eerste is het misschien zo dat er geen garantie zit op ritsen maar als het kapot is bij aankomst ben jij toch verantwoordelijk. Nu kan het zo zijn dat de rits misschien kapot getrokken is bij het aantrekken maar daar zou een gloednieuwe rits toch tegen moeten kunnen.

Het is een heel nette oplossing om de kosten van het maken van de rits te vergoeden. Maar ik vind het wel raar dat volgens je eigen AV vervolgens de garantie vervalt....

Als de klant de laars wil retourneren binnen de wettelijk verplichte zichttermijn moet je daar akkoord mee gaan.

Het feit dat je nog nooit klachten hebt gehad over deze laarzen is geen argument. Eens moet de eerste keer zijn. De kwaliteit van het leer wordt niet over geklaagd en zoals je zelf al aangaf wordt er geen garantie over de ritsen gegeven. Als ze zo geweldig zoals je zelf zegt, waarom dan niet gewoon garantie geven?

Kort gezegd tenzij je kan bewijzen (het feit dat dit de eerste klacht is is geen argument) dat de klant de rits kapot gemaakt door misbruik zal je deze gewoon moeten accepteren. Zelf denk ik dat de kans klein is. Waarom zou de klant dit doen? Het kan zijn dat ze geprobeerd heeft een te krappe laars aan te trekken maar naar mijn idee zou een rits daar niet stuk van mogen gaan. Tenzij ze met 3 man aan het sjorren geweest is maar dat lijkt me niet redelijk.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Garantie rits in laarzen

3
Op de ritsen van paardrijlaarzen zit nooit garantie. Ongeacht welke laars of welk merk.
Dit omdat het bewegende delen zijn en deze met verkeerd gebruik (lees: hard aan trekken) kapot kunnen gaan. Met normaal gebruik gaan deze ritsen niet zomaar kapot.
Daarbij heb ik ze gecontroleerd voordat ze hier de deur uit gingen. Ze waren gewoon heel.

Daarnaast waren de ritsen bij aankomst gewoon heel. Pas toen de klant ging passen, trok ze de rits kapot.

Mijn AV zegt dat de garantie vervalt als er reparatie door derde is gedaan. In dit geval stel ik de garantie zelf voor. Dus dat is hier niet van toepassing.
Het gaat erom dat de garantie vervalt als ze eerst zelf (of een ander) het geprobeerd te maken heeft.
http://www.horsetopshop.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Garantie rits in laarzen

6
HorseTopShop schreef:Dus ik doe goed door aan te geven de kosten van de reparatie op mij te nemen...?
Als de klant binnen de zichttermijn aangeeft de koop te willen ontbinden, dan weegt dat zwaarder.

Repareren op jouw kosten zou daarna inderdaad afdoende moeten zijn.

Wel kun je je nu afvragen of de laarzen straks niet tien keer opnieuw gerepareerd moeten worden omdat de maat net te klein is. Dat is dan gewoon een zakelijke afweging.

Re: Garantie rits in laarzen

7
HorseTopShop schreef:Dus ik doe goed door aan te geven de kosten van de reparatie op mij te nemen...?
Ja. Maar als de klant liever wil retourneren dan repareren zul je dat ook moeten accepteren
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]