Wij verkopen veel paardrijlaarzen via de webwinkel. (en in de winkel) Zo ook lederen rijlaarzen met rits aan de achterkant.
In principe is het algemeen bekend dat hierbij geen garantie zit op de ritsen. Geen enkele fabrikant geeft garantie op de ritsen.
Juist omdat er geen garantie zit op de ritsen, controleren wij ze altijd voordat ze de deur uit gaan.
Nu heb ik laatst mail gekregen van een klant dat een rits van de laarzen die ze ontvangen heeft kapot is. Ikzelf heb deze ritsen eerst gecontroleerd en ze waren prima.
Ik heb haar uitgelegd dat er geen garantie zit op de risten, maar ook meteen aangeboden dat ze de rits kan laten maken bij haar in de buurt en ze de rekening daarvan naar mij stuurt.
Daarna kreeg ik een mailtje:
Hier ben ik nogal huiverig voor. De linker laars paste mooi bij de kuit. Voor de rechter zou ze eigenlijk 1 kuitmaat groter moeten hebben.Ik zou ze graag willen terug zenden. Ergens denk ik "ik vraag om ze ruilen tegen 1 kuitmaat ruimer. Hoewel de linker mooi paste, valt het misschien niet zo op wanneer ik een kuitmaat ruimer ga (het is geen 3 cm ruimer dan en 1tje valt misschien niet zo op) waardoor de ritsen helemaal "onbelast" zijn. Maar dan gaat de schachthoogte te hoog zijn vrees ik. )
En die rechter is ook precies de laars waarvan de rits kapot is.
Ik denk dat ze gewoon flink door heeft getrokken terwijl het niet paste.
Nu staat het volgende in mijn AV:
Al onze producten voldoen aan hoge kwaliteitseisen. Mocht er onverhoopt iets mis zijn aan een door ons geleverd product dan zullen wij de kosten van reparatie of herstel op ons nemen. In een uiterste geval kunnen wij het product vervangen. Dit leggen wij ook ter beoordeling voor aan de importeur/fabrikant. In goed overleg proberen wij er altijd uit te komen.
De garantie omvat fabrieks- en/of materiaal fouten. Normale slijtage valt uiteraard niet onder de garantie. De garantie vervalt bij oneigenlijk gebruik, slecht onderhoud en wanneer door derden reparaties zijn uitgevoerd.
Ik heb aangeboden de rits te laten maken. Maar uiteindelijk gaf de klant aan dat ze toch niet helemaal goed zijn qua maat.
Nu geeft ze het volgende aan:
Het zijn laarzen gemaakt van kwaliteits rundleder en ykk ritsen. Dat is het beste van het beste.Helemaal tevreden kan k niet zijn met die oplossing gezien de algehele kwaliteit me wat tegen valt. Wellicht is het voor u niet veel geld maar voor mij wel.
Ik heb ons systeem nagekeken. Wij hebben van deze 482 verkochten laarzen nog geen klachten gehad. Dit is de eerste keer. En naar mijn idee is er gewoon belachelijk hard getrokken aan de rits om de laars toch aan te krijgen.
Is mijn aanbod redelijk om de rits op mijn kosten te laten maken?