Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van een ontwikkeling bij Ideal en Currence.
Vandaag wilde ik een wijziging doorvoeren in mijn Ideal instellingen (deze loopt bij SiSow).
Voordat ik de wijziging wilde doorvoeren, wilde rekeningnummer wijzigen, heb ik gebeld met SiSow.
Dit omdat zij expliciet vragen om een bankafschrift, en wie heeft die nu nog anno 2013?
Tijdens het gesprek gaf de medewerker mij aan dat als ik een wijziging in rekeningnummer zou doorvoeren het account geblokkeerd zou worden totdat zij een kopie van mijn zakelijke bankrekening of bankpas zouden ontvangen. Hierop gaf ik aan dat ik een kleine zelfstandige was (ZZP) die voor zowel KvK als voor de belastingdienst niet verplicht was om een zakelijk bankrekeningnummer te hebben. Hierop antwoordde de medewerker dat het niet mogelijk is om Ideal te hebben zonder een zakelijk bankrekeningnummer welke op naam moet staan van het bedrijf.
Na veel vijven en zessen en te zijn doorverbonden gaf de volgende medewerker aan dat de regels omtrent een Ideal account gewijzigd zijn sinds 1-1-2013 en dat het uitsluitend nog mogelijk is om Ideal te krijgen als je dus over een zakelijk rekeningnummer zou beschikken en dat dit ook geld voor klanten die wijzigingen doorvoeren en voor heractivatie kopie bankafschrift/bankpas moet inleveren. De medewerker gaf ook aan dat Currence, eigenaar van Ideal, deze regels heeft aangepast en dat ik anders contact met hen moest opnemen.
Uiteraard ook Currence gebeld aangezien er nog meer mensen in een zelfde situatie als die van mij zullen zitten en hierdoor gedupeerd zullen worden.
De medewerker van Currence die ik heb gesproken was heel erg duidelijk en helder. Vanaf het begin dat Ideal op de markt kwam is deze bedoeld voor BtoC (zakelijk naar consument). De resellers van Ideal zoals SiSow hebben destijds bij aanvragen altijd om een rekeningafschrift of bankpas gevraagd. Currence had in de voorwaarden niet expliciet vermeld staan dat het uitsluitend een rekening mocht zijn welke ten naam stond van een bedrijf, maar heeft dit wel regelmatig gecommuniceerd naar de resellers.
Sinds 1-1-2013 staat het nu wel expliciet in de voorwaarden dat dit een dergelijke rekening moet zijn. Currence heeft medio augustus 2012 reeds de resellers hiervan op de hoogte gebracht en aangegeven dat men voor 1 september 2013 dit gecorrigeerd dienen te hebben.
SiSow gaf in haar telefoongesprek aan dat men nu pas bezig is met een mailing naar alle gebruikers welke niet een zakelijk rekeningnummer hebben in het systeem met het verzoek om dat aan te passen voor een bepaalde datum, doet men dat niet zal je geblokkeerd worden en geen gebruik meer kunnen maken van Ideal.
Voor mij als kleine zelfstandige houdt dat dus in dat ik nu gewoon een zakelijk bankrekeningnummer moet gaan openen om mijn klanten het gemak van Ideal te kunnen bieden, maar er zullen vele webshops zijn die deze kosten niet kunnen opbrengen en hierdoor Ideal als betaal mogelijkheid gaan verliezen.
Mocht je dus een account hebben voor Ideal en geen zakelijke rekening hebben, WIJZIG NIKS in je account, je wordt namelijk geblokkeerd en bent dus direct Ideal kwijt als betaal optie.
Nu ben ik benieuwd hoeveel andere webshophouders in dezelfde situatie als mij zitten.
Of mocht je hier al eerder tegenaan zijn gelopen hoe je het hebt opgelost.
Einde Ideal voor kleine webshops en zelfstandigen?!?!?
1All-in Preventie is de EHBO&BHV specialist. Wij leveren een uitgebreid assortiment aan EHBO&BHV artikelen.