margebepaling

1
Morgen ga ik met mijn collega/medewerkster nog een keer zitten aan de marge's.
Toen ik de winkel startte was ik redelijk benauwd of de klant mij wel interessant zou vinden.
Mijn enige echte concurrenten zitten in Duitsland en er zijn enkele personen in Nederland die wat halfbakken in dezelfde markt zitten.

Afgelopen jaren heb ik een heel aardige omzet gedraaid. Maar wanneer je kijkt wat er uiteindelijk aan winst overblijft, mag je dat "treurig" noemen. Daar moet dus verandering in komen.

Nu is aan ons de taak om een betere balans te vinden. Aan de ene kant wil je dat je werk de moeite waard is en er de maximale marge uit halen. Aan de andere kant wil je de klanten die je met moeite aan jouw winkel hebt laten wennen (Online is Duitsland niet ver) niet weer naar de andere partijen laten lopen.

Ik kan nooit aan de prijzen van de Duitse spelers tippen. Dat heb ik de afgelopen jaren geprobeerd en dat werkt blijkbaar niet. We moeten dus omhoog met producten die van zichzelf al prijzig zijn.

Ik heb sterk de neiging om elk product onder de loep te nemen en daar, laten we zeggen, een minimale marge van 20% te plakken, ongeacht waar het artikel in Duitsland voor wordt aangeboden. Ook al lijkt het in het eerste opzicht duur voor dat product.
Of is dit stomweg te kort door de bocht?

Op het moment verkoop ik een aantal producten op 10% marge of zelfs minder. Ik verkoop vaak te weinig van dergelijke producten om die 10% echt te laten gelden. Soms denk ik "ach, dat is dan het service product dat die andere producten weer aanvult". Maar voor je het weet staat je winkel vol met "serviceproducten" en loont het simpel weg niet.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
En hanteren jullie een minimale marge die je aan je producten wilt verdienen?

Re: margebepaling

2
Wil je meegeven dat mensen best wat meer willen betalen wanneer het uit eigen land komt, dat lijkt vaak betrouwbaarder. En over de marges, ik vind dat je niet precies overal dezelfde marge op hoeft te zetten. Je kan het ook per product gaan bekijken en er eens wat mee gaan testen.

Re: margebepaling

3
Peer schreef:Op het moment verkoop ik een aantal producten op 10% marge of zelfs minder. Ik verkoop vaak te weinig van dergelijke producten om die 10% echt te laten gelden. Soms denk ik "ach, dat is dan het service product dat die andere producten weer aanvult". Maar voor je het weet staat je winkel vol met "serviceproducten" en loont het simpel weg niet.
We nemen op zo'n 20% van de bestellingen een verlies om twee redenen: volledigheid van het assortiment en de all-in verzendkosten. Dus we proberen niet op elke individuele order een paar procent te "pakken", maar kijken naar het geheel.

Je moet inderdaad op een zeker moment "stop" zeggen: bepaalde productlijnen voeren we niet omdat de marge daarop structureel te laag is.

Ik weet niet wat je verkoopprijzen zijn (paar tientjes of vele honderden euro's), maar een marge van 10% op inkoop is eigenlijk te laag. Er blijft te weinig over voor kosten (vooral reclame) en, niet te vergeten, je eigen werk.

Re: margebepaling

4
Naar mijn idee zou de marge minimaal 30% van de verkoopprijs moeten zijn wil je op het einde van de rit wat overhouden. Wanneer je conculega's alleen in Duitsland zitten zou ik vandaag stoppen om daar naar te kijken en je eigen koers bepalen. Bij de concurrent lijkt het gras altijd groener.

De marge die je kunt pakken hangt natuurlijk enorm af van het soort product.

Maar een mooie rekensom die ik altijd aan hou is:

Inkoop / marge x btw = verkoop inclusief btw.
(marge 30% = 0,7 marge 25% = 0,85 etc. Btw 6% = 1.06 en 21% =1.21

voorbeeld
100 / 0.7 x 1.21 = verkoop € 172.85
Als je nu een actie doet met 10% korting hou je altijd 20% marge over.

Nu heb je ook kosten zoals verzenden € 5.25 excl. , ideal 0,60 excl, doosje 1,00 excl.
€ 6,85 kosten - deze kun je natuurlijk volledig doorberekenen naar de klant of gratis verzenden.
dat is een beetje afhankelijk van de order bedragen.
Je kan ook een middenweg kiezen van € 3,95 incl. voor de klant en de rest voor je zelf.

Maar even terug te komen op je verhaal. 30% is echt wel het minimum.
SEO, SEA, Affiliates, hosting, onderhoud, design, huur/hypotheek, salaris etc. kosten ook geld en moet allemaal van de marge betaald worden.

Wanneer je goedkoper wilt aanbieden moet je dit aan de inkoop kant gaan zoeken, maar niet de verkoopprijzen laten zaken. Een weg terug is namelijk erg moeilijk.

Succes
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: margebepaling

5
Ik zou eerst een deel van de producten duurder maken en dan kijken wat het voor invloed heeft op de verkopen.

Er zijn webwinkeliers die zoveel mogelijk omzet willen behalen en daarom extreem lage prijzen hanteren. Ik heb ook van zulke concurrenten.

Het is echter lang niet altijd zo dat ik weinig van een product verkoop als mijn prijs hoger is. De meeste consumenten vergelijken slechts van een beperkt aantal webwinkels de prijzen. Ook kijkt een deel van de consumenten naar andere dingen, zoals levertijd en betaalmethoden.

Het is vooral belangrijk dat producten niet te lang op voorraad blijven liggen.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: margebepaling

6
Waarom ga je online verkopen?

Volgens mij om er een boterham mee te verdienen.
Omzet draaien kan iedereen, dat is helemaal niet zo moeilijk.
Maar geld verdienen (overhouden onder aan de streep) is een stuk moeilijker.

Om dat te bereiken moet je je eigen koers bepalen en niet te veel kijken naar anderen die veel goedkoper aanbieden. Want die zullen op het end van de rit een boterham hebben zonder beleg of uiteindelijk failliet gaan en in de schuldsanering belanden.

Het ziet er zo mooi uit die hoge omzetcijfers, maar dat is niet waar het om draait.

Re: margebepaling

7
Dank jullie wel voor de heldere antwoorden.
Op het moment zitten we er middenin (we houden even pauze) en het is een moeizaam proces maar wel met duidelijke conclusies.

Ik denk inderdaad dat we nu gemiddeld op 30% zitten bij de producten die we inmiddels onder handen hebben genomen. Hier wat minder en daar wat meer.
De 10% (of lager) artikelen hebben we in prijs opgewaardeerd of uit het assortiment gehaald.

We hebben inderdaad besloten ons niet meer bezig te houden met de Duitse prijzen.
Ik ben heel benieuwd wat het op gaat leveren want het gaat uiteindelijk om flinke verschillen. We zullen de verkoop grafieken goed in de gaten moeten gaan houden en ervoor zorgen dat de eventuele daling in verkoop aantallen nog te verantwoorden zijn door de hogere winst generatie.

Door de prijzen allemaal eens onder de loep te nemen en ook goed naar bijkomende zaken te kijken (inpakmateriaal, gemaakte kosten bij betaalservices als Sisow, verzendkosten, arbeids/handelingskosten, websitekosten) krijg je weer een heel ander beeld van de winkel. Uiteraard is de kijk op al deze kosten een stuk realistischer dan wanneer ik begon. Het is dan ook veel makkelijk om ze nu allemaal te implementeren.